Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Lite råd från "the hivemind" ang försäljning

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Lite råd från "the hivemind" ang försäljning

    Mina föräldrar skall byta ner sig i bilstorlek.
    Från og9-5 till ng9-3 (märke byter man inte ).

    Deras gamla bil skall ju då säljas, men jag har lite funderingar vad som är bäst att göra innan försäljning.

    Först lite om bilen:
    En og9-5 Aero 2007 med runt 22500 mil på mätaren.
    Finns sommar och vinterdäck (odubbade).

    I princip fullutrustad:
    Manuell (inte automat )
    Titangrå med svarta rails
    Hirsch-vinge
    Avtagbar dragkrok
    Taklucka
    Xenon
    Ventilerade stolar med minne, värme i baksätet, ljust skinn
    AS3, men inte navi

    Vill ni kolla själva så:
    YS3EH55G973504582

    3 ägare, alltid servad på bra verkstad (jag tror inte de var auktoriserade när han servade där de första gångerna men de blev det sen, det är Manne's i Sölvesborg).
    Nästan nya Osram-lampor i xenonerna.

    Tittar man runt lite på blocket så är ju fullsmetade 06+ Aero inte så vanliga, de flesta som är till salu är rätt så påvert utrustade, typ standard för Aero, och prisbilden varierar rätt kraftigt. Det man kan säga är ju dock att de är attraktiva, de verkar inte ligga länge på blocket, oavsett pris.

    Jag bedömer att man borde kunna få 50 för den utan att behöva vänta i en evighet.

    Nu till själva problemet som jag behöver hjälp med:

    Det är 2 saker som skulle behöva fixas för att kunna få ut 50 för bilen. Växellänkaget är glappt, det är ju en kostnad på runt 2000 att byta, men vad värre är så kom rosten i hundbenen rätt rejält denna vinter, jag blev lite förvånad när jag såg den, för det har verkligen tagit fart. Förra sommaren anade jag bubblor, nu är den brun på en sidan och bubblor på andra.
    Jag har ju såklart lite kontakter och jag kan få detta fixat för typ 10000, men frågan är om det är värt det?
    Bilen blir såklart avsevärt mycket mer lättsåld utan rost och med fräscht länkage, men å andra sidan kanske någon hellre köper billigare och fixar själv?

    Vad tror ni? Lämna in på fix, sätta ut för 55 på blocket och räkna med att få 50, eller kanske försöka med att skippa rep och lägga ut för 42-43 och hoppas på 40?

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Läget kanske är annorlunda i södra Sverige, men jag tyckte inte att det var lättsålt förra året.
    De stora skillnaderna på den bilen och dina föräldrars är taklucka, vinge och ventilerade stolar. Bubblig vid hundbenen även den. Miltal identiskt.
    Hade den ute några veckor, siktade på 40+, gick för omkring 35 om jag minns rätt. Väldigt måttligt intresse.
    Men jag är lite otålig och kanske dålig på att skriva annonser. Plus att jag hade haft den bara några månader, sånt brukar väl inte attrahera heller.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Växellänkaget är glappt, det är ju en kostnad på runt 2000 att byta
    https://www.maptunparts.se/transmiss...9-5-04-10.html
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Jag skulle inte rekommendera någon som inte är elektronikkunnig att köpa en ng9-3. Det kanske löser sig med CIM (som nu inte finns att få tag på enligt en annan tråd) men hela elsystemet är ju av dålig kvalité i den bilen. Bättre att fixa rosten på 9-5an och slippa alla problem med 9-3.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Åja, så illa är det inte.
    Jag har haft 4 eller 5 ng9-3 och det har bara varit problem med en, men det visade sig vara ett edge-case med trasig styrbox till motorstyret.
    Är man medveten om problem med CIM och planerar för ett byte (t.ex. genom att se till att beställa en när de finns i lager) så klarar man sig längre.
    Det är ju en avsevärd skillnad på og9-5 och ng9-3, det känns verkligen att det skiljer en generation mellan dem, ng9-3 känns fortfarande modern, men og9-5 börjar kännas riktigt gammal nu.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det som man märker är att bilar med måttlig utrustning kan ligga länge och sura på blocket, men de med mycket lull-lull försvinner i princip alltid efter någon vecka, oavsett pris.
    Jag spanar ju blocket flera gånger om dagen så jag har hyfsad koll.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag skulle inte rekommendera någon som inte är elektronikkunnig att köpa en ng9-3. Det kanske löser sig med CIM (som nu inte finns att få tag på enligt en annan tråd) men hela elsystemet är ju av dålig kvalité i den bilen. Bättre att fixa rosten på 9-5an och slippa alla problem med 9-3.
    Nu tycker jag att du överdriver men självklart har du rätt till att tycka så.

    Själv tycker jag att rosten är största problemet när man letar "ny" SAAB nuförtiden oavsett om det är ng9-3, ng9-5 eller äldre modell. På andra plats välutrustade med få mil i bra skick.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag tror att det är bättre ekonomi att sälja den som den står.
    Möjligtvis att den blir mer lättsåld om du lagar rosten men jag tror att det är ett ekonomiskt nollsummespel.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Ja, det är ju så jag tänker också, men det innebär ju också att antalet potentiella köpare minskar.
    Om man inte bryr sig i hur bilen ser ut, så bryr man sig heller troligen heller inte om ev. utrustning och då vill man inte betala för den.
    Vill man ha utrustningen så vill man troligen också ha en bil som ser fräsch ut.
    Det innebär ju att man begränsar köpar-skaran till entusiaster som vill och har tid att fixa det.
    Svårt val!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Tycker nog också att ni ska prova som den står. Bör vara hyffsat lättsåld ändå. Prova åtminstone. Om det sen går några veckor utan vettiga bud så ta nytt beslut.
    Men jag är övertygad att den blir såld.

    - - - Uppdaterad - - -

    Eller möjligen bara fixa länkaget till att börja med. Känslan i växelspaken är rätt viktig vid provkörning.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Mycket möjligt att min ng9-3 är mycket sämre än flertalet. Jag kan dock inte acceptera att den nyare generationen är mycket sämre än den äldre i någon viktig aspekt. Detsamma gäller f ö rosten, ng9-3 är sämre än og9-3. Modernt är ju ett säljargument och gammalt används för att nedvärdera både bilar och annat. Sen är det ju ofta så att lusten att prova något nytt är väldigt stark hos många människor men osäkerhet gör att man hittar på en massa argument för att lura sig själv.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    508
    Skulle man inte kunna fullaga hundbenen och informera om fullagningen (”det där måste fixas inom 1-2 år)? Då har du rent samvete men köparen behöver inte ha rost skavandes på hornhinnan och kanske kn tänka sig ett högre pris.

    Men jag vet inte mycket om hur mkt jobb det är.

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det är också ett alternativ

  14. #14
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Du kan inte kolla med någon annan firma vad det skulle kosta?
    En bekants bekant snyggade till rosten på deras 9-5a innan försäljning.
    Det kosta 2-3000kr. Slipade bort rosten, grundade, lackade och klarlackade. Blendade ut det mot övriga skärmen och polerade till.
    Jag kunde aldrig se att det varit lagat.

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Beror ju på hur seriös man vill vara

    Men visst, om man bedömer att 50 är ett rimligt utpris ger det ju viss vinst att fixa till det hos någon som inte tar premiumtaxa.

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Tror inte det lönar sig att laga rosten.

    Visst finns det de som uppskattar en välutrustad bil. Absolut. Men ganska många har varken koll eller bryr sig. Då betalar de inte extra. Vill man ha en billig bil köper man en Saab. Vill man ha en fin bil blir det något annat.

    Tyvärr tror jag det är svårt att få bra betalt.

    För att säga emot mig själv här ovan. Jo, det ÄR en klar poäng med en Saab utan Saab-rost om man vill ha bra betalt...

    Alla har sina skäl, såklart kan det vara olika. Men min svärfar bytte från ng93 till og95... Så det finns säkert en del som tycker detta bytet inte är till det bättre...

    Med tanke på proviniensen skulle jag vara extremt ärlig. "Bollmans föräldrars bil" höjer nog värdet mer än dina förslag. Ett gott rykte i Saabägarkretsar skall inte underskattas om man vill verka seriös och ärlig...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    När jag sålde min så de första köparen gick och tittade var på hundbenen.
    "Titta, ingen rost överhuvudtaget" sa han till sin kompanjon.

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Japp, det är så jag tänker också.
    Jag misstänker att oavsett vilket pris man sätter på bilen så kommer rosten att innebära att det kommer prutas, rejält. Säkerligen även om man skulle sätta 5000 spänn så skulle man få några "2000, sista priset kompis"-samtal.

    För den som vill bedöma häcken så finns nu lite bilder från ikväll:
    http://slottet.mine.nu/~bollman/9-5/

    Den står på vinterdäcken för farsan har legat på sjukhus en månad Det skall ordnas imorgon eftermiddag dock.

  19. #19
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Det finns väl en och annan som förstår att uppskatta en fin og9-5a. Det kan ju vara värt att vänta på rätt köpare. En sån som inte bryr sig så mycket om priset, alltså!
    Tråkigt att höra om farsan. Hoppas han kryar på sig snart, sjukhus blir lätt tröttsamt i längden.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #20
    Ser väldigt fräsch ut i övrigt, synd på rosten, men det kan nog vara värt att åtgärda det (inte premium då). Lucka, Ventilerade stolar är mumma!

Liknande ämnen

  1. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 11:08
  2. Motorn "dör" lite vid växling från 3:an till 4:an
    Av Iceman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •