Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Lite råd från "the hivemind" ang försäljning

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Om man skulle behålla så hade det ju varit på tapeten, helt klart. Nu är ju frågan om det är "värt" det.
    Jag tänker lite mig in i köparens sits. Personligen hade jag ju hellre köpt en bil som ser ut så här, billigare, än en fixad, dyrare.
    Men det är ju jag det. Jag tänker att man ha ju blivit bränd på fulfix förr och jag hade ju hellre varit den som köpt ett jobb, som jag då kan klaga på, än att köpa ett färdigt jobb som man inte kan reklamera.

  2. #22
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Exakt så tänker jag oxo.

    En rostlagad bil är inte något vi skulle betala speciellt mycket extra för, kanske tom mindre pga risken för dolda fel.

    För oss är frågan om man skall lägga pengar på att laga rost eller uppgradera en sämre utrustad bil rostfri. Eller vänta på den perfekta pärlan, som kanske aldrig dyker upp. Saabar är så billiga att oavsett kan vi betala ordentligt för att köpa "rätt" bil att behålla och vårda.

    Men en bruksbil skall vara billig. "Lite rost finns på alla 9-5" "Det är bara att skrapa och måla" så håller det länge. Man köper inte en Aero för den fina lackens skull.
    Men denna bruksbilköpare vill såklart hellre ha en rostlagad bil. (utan att betala extra?)

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #23
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Man kan ju vända på steken med. Att köpa bilen med rosten fixad har sina fördelar med.
    Man kan använda bilen direkt. Slipper ringa runt och åka till lackverkstäder som ska kolla på det och lämna offert.
    Sen bestämma sig för en. Lämna iväg bilen och vara utan bil. Det närmar sig semestertider etc.

    Det kan vara rätt så skönt att slippa det jobbet.

  4. #24
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Antagligen resonerar de flesta spekulanter så. Även om säkert en hel del prioriterar lågt pris framför orostighet (gaaanska coolt ord, va?)

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #25
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Köp en rostfri orostad 9000 för kaffepengar, sen har du en bra brukis länge som inte behöver baktankar om axelbussningar eller djupa tankar om bakaxelbussningar

    1 användare gillar detta inlägg

    bka


  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Var säljs det rostfria 9000? Jag vill gärna ha en sån. Tyvärr var det länge sedan jag såg en rostfri.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #27
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Finns i Norrlands inland, mina är inte till salu just nu men 5 stycken med fina framskärmar
    Måste ev sälja min A50 2,3t till hösten då är du välkommen

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Är det bara på hundbenen som rosten kommit? funkar allt annat på bilen så som acc och div utrustning?

  9. #29
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Självklart. Sen finns det väl plastdetaljer som är kassa, och slitage här och där. Bl.a. måste nog bromsarna bytas märker jag efter provkörning.

  10. #30
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Tycker nog också att ni ska prova som den står. Bör vara hyffsat lättsåld ändå. Prova åtminstone. Om det sen går några veckor utan vettiga bud så ta nytt beslut.
    Men jag är övertygad att den blir såld.

    - - - Uppdaterad - - -

    Eller möjligen bara fixa länkaget till att börja med. Känslan i växelspaken är rätt viktig vid provkörning.

    Tyvärr kommer det en del rost även i bakkant av hjulhusen bak så det är ett större arbete att få ordning på det hela

    Jag skulle fixa växellänkaget för att få en trevlig känsla i spaken men inte ge mig in på rosten.

    Sätt ett något saftigare utgångspris och var beredd på att pruta bort en hel del pga rosten, inga bilder som visar rosten och ta sedan diskussionen på telefon och plats.

    /Johan

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Jag tycker att sätt ut bilen och sätt ett relativt högt pris och se vad den får för respons och blir det alldeles för dåliga bud pga rosten så kan du kanske lämna in den och åtgärda och så sätta ut igen.

  12. #32
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag tycker det är svårt att "sminka" för mycket. "Mörkar" man rosten så lär man ju få en del sura spekulanter också när de kommer och tittar, nja, jag tycker nog bättre om att vara ärlig med ev. kända defekter. Jag vet ju själv hur lack jag blir av att köra långt för att kolla på en bil som sen inte alls visar sig motsvara vad jag tänkt mig.

    Jag har förresten tankat upp en extra bild nu på bilen med sommardäcken på, den ser ju klart trevligare ut med dem.

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #33
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Annonsen skall visa objektets starka sidor, inte svaga. Jag gissar att en av de första frågorna som ställs på telefon av en spekulant är "hur ser det ut med rosten i hundbenen?" Naturligtvis svarar man sanningsenligt på den frågan. Men man behöver ju inte lägga upp bilder med väldigt tydlig rost från första början, det gör bara att man hamnar i en sämre försäljningssits.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  14. #34
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag tycker det är svårt att "sminka" för mycket. "Mörkar" man rosten så lär man ju få en del sura spekulanter också när de kommer och tittar, nja, jag tycker nog bättre om att vara ärlig med ev. kända defekter. Jag vet ju själv hur lack jag blir av att köra långt för att kolla på en bil som sen inte alls visar sig motsvara vad jag tänkt mig.
    Absolut. Man skall vara öppen och ärlig med alla fel som syns/märks vid en enkel koll. Ger du en korrekt bild av skicket och ett väl motiverat pris, finns det mycket lite utrymme för prut. Mörkar man något så uppenbart som rosten på denna bilen kommer spekulanterna att räkna med att du mörkar (=ljuger) ännu hejdlösare om ALLT sådant som inte går att kolla. Resultat: köparen måste pruta mer "för säkerhets skull".

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Sälj som den är, inte mkt lönt att lägga ut mer pengar innan försäljning.
    Däremot skall den vara ren och snygg, det brukar folk uppskatta eftersom många kör runt i rena sopstationer.
    Tyvärr har 9-5 nått botten, kanske tom ännu lägre! Sålde en -07 linear 150 hk 1 ägare i princip felfri, allt fungerade full service bok.
    På 27´fick jag inget svar, bytte mot en mc för att bli av med den.
    jag tycker man skall ha betalt för fina bilar, men frågan kvarstår, får man 50' för en 9-5 även om det är en aero?
    Bilen är 11 år gammal.

    Frågan dyker upp, varför säljes så mkt 9-5 i delar? Det ger bättre avkastning än en hel bil. Tyvärr!

    Vi har en 9-5 -09 1,9 tid (hirsch opt från fabrik) Griffin på snart 30' mil. Bra men inte perfekt, räknar runt 25-30 för den.

  16. #36
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Annons ligger ju här på forumet. Kompakt tystnad, trots att jag öppnat för prut!

  17. #37
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Här på forumet finns det väl bara spekulanter som vet vad den är värd och bara är intresserade om de kan göra ett klipp.
    Eller sådana som vet exakt vad de vill ha och betalar vad som helst för "rätt" bil, oftast har de dock redan köpt och parkerat drömbilen i sin signatur.
    Fö tror jag de flesta här hellre lägger ytterligare pengar och tid på den nyinköpta bilen om det gäller trim eller utseende, snarare än rostlagning.

    Men annonsen är bra, väldigt bra! Lycka till!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #38
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Jag har aldrig fått sålt något via säljforumet här, ut med den på Blocket så skingras nog tystnaden iaf
    /Joihan

  19. #39
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Fast blocket-bruset orkar jag inte. Jag sa det precis till farsan: vi kan sälja på blocket, men då anger jag ditt mobilnummer
    Med tanke på de renoveringar jag sett i vissa projekttrådar här på forumet så verkar det ju inte saknas vilja

  20. #40
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Och, jag har faktiskt sålt ett par bilar här på forumet, så omöjligt är det inte.

Liknande ämnen

  1. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 11:08
  2. Motorn "dör" lite vid växling från 3:an till 4:an
    Av Iceman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •