Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 106

Ämne: SAAB 9000 Aero renovering (Rost och plåtjobb)

  1. #61
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Härligt arbete du har gjort på bilen. Snart dags att montera rostfria delar eller?

    Skickat från rymden.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  2. #62
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Härligt arbete du har gjort på bilen. Snart dags att montera rostfria delar eller?

    Skickat från rymden.
    Så nära som jag är nu har kag inte vart under hela projektet
    Skulle gissa på att renkapningen tar en timme och flytta över en plåt från donatorbilen 2 timmar, sen måste man ju alltid tre dubbla tiden med vad man uppskattar den till, så mer rimligt är nog 9 timmar bort innan man kan börja se lite förändring på riktigt

    Är ledig imorgon, så vi får se om det blir något gjort då, annars blir det inte förrän nästa helg skulle jag tro. Fortsättning följer

  3. #63
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Blev ett litet förmiddagspass ute i garaget idag, känns bra att ha ångan uppe!

    Kapade hjulhuset lite grovt för inpassning, ser ganska bra ut, vad det det ser ut som är att jag bara behöver köpa ur en liten bit framtill.
    Men jag kommer lägga ner stor tid på att få passformen helt bra och att positioneringen för stördämparfästet blir helt korrekt.




    Till sist bjuder jag på en bild där man ser skillnaden mot innan, känns som att man äntligen börjar komma en bit på vägen.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  4. #64
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Ser bra ut! Kämpa på!!

    Skickat från rymden.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #65
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Motivationen är inte på topp just nu, finner ingen lust att göra något för stunden, så jag har tröstshoppar lite, blev en tur till svenska SAABklubbens reservdelslager där jag inhandlade nya bromsokshållare bak, nya bromssköldar bak samt ett stort paket, någon som kan gissa vad?
    Ledtråd är att SSK köpte den sista från Orio, och det är den som nu finns inuti paketet hemma i mitt garage


  6. #66
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Över en månad sen jag gjorde något med bilen nu, så idag fick det bli lite garagetid.
    Första bilden visar en plåt som kapats bort från donstorbilen och ska bytas ut.


    Den undre plåten ska även den bytas ut, den fick sig en spa-behandlingen i blästern innan.



    Här är plåtarna fixerade, den undre plåten är fastpunktad, men där tog det stopp pga att gasen i svetsen var slut


    Har två nattskift kvar innan det är ledigt igen, då tanken är att jag ska fylla på gas imorgon så att jag får svetsa klart imorgon eller på fredag och fortsätta mig vidare med att svetsa dit främre halvan av hjulhuset.

    4 användare gillar detta inlägg



  7. #67
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Länge sedan det vart en uppdatering nu, har gått en bilvårdsutbildning så det blir lite fokus på det nu
    Vi får se hur mycket tid jag kan lägga på bilen nu under sommaren, är föräldraledig juni, juli och augusti, så förhoppningen är att kunna lägga ett par timmar i veckan på den

    Senast tiden har jag plockat av allt löst på bakaxeln och ska lämna iväg den på blästringen i början av nästa vecka.


    Idag skulle jag börja och passa in främre halvan av hjulhuset vänster bak, det hela spårade ur (i vanlig ordning) och delen åkte in i blästerskåpet:

    Det som är kvar att blästras ska först skrapas bort så gott det går från body, är nästan omöjligt att blästra bort det.

    Vad säger expertena om tillvägagångssätt/metod på att lacka hjulhusen? Ska bara brukas sommartid men vill ha ett bra skydd så inte rost återkommer.

  8. #68
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Kul tråd, läser alltid denna!

  9. #69
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng Visa inlägg
    Kul tråd, läser alltid denna!
    Kul att höra! Förhoppningsvis får jag någon timme ledigt under helgen så att jag hinner blästra färdigt hjulhuset och börja byta ut det rostiga nere i botten, så kanske kanske hinner jag svetsa dit främre halvan denna månad, det är iaf målet

  10. #70
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Idag blev jag klar med blästringen av hjulhuset, hann även byta ut plåten som var sönderrostad och styrka på lite rostätare uppe mot stötdämparen.
    Nästa grej är att svetsa upp hålet som uppkom vid blästringen vid uppe vid stötdämparfästet, sen är det ”bara” att svetsa dit plåten på bilen

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  11. #71
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    På förmiddagen var jag ute och svetsade lite på bilen, ska ta till mig en bit plåt från donatorbilen, vilket blir ikväll när sambon kommer hem är tanken, det blir sista biten innan hjulhusets främre halva kan svetsas fast.
    Nu i eftermiddags kom farsan förbi med dom blästrade delarna jag lämnade bort förra veckan:


    Har även fått klart med att jag kommer få hjälp med att skära ut vindrutan på donatorbilen av en glasmästare nästa vecka, äntligen lite vind i seglen, känns som att det händer lite grejer eller är på gång just nu

    4 användare gillar detta inlägg



  12. #72
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Imponerande jobb du gör! Det kommer bli riktigt fint detta!

  13. #73
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    Imponerande jobb du gör! Det kommer bli riktigt fint detta!
    Kan nog bli bra om jag fullföljer projektet, motivationen kommer och går, har inte blivit så mycket gjort förutom att jag äntligen fått ner donatorbilen på hjulen igen och dragit ur den ur carporten, håller på att planera för att gjuta en betongplatta där så jag hoppas kunna göra det någon gång i augusti om allt går som man hoppas på.

    Dagen innan donatorbilen drogs ur garaget så fick jag hjälp med att skära loss framrutan, så nu återstår bara att plocka åt sig den friska rutramen innan den går på skrot

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Jimmu den 2019-07-20 klockan 21:06.

  14. #74
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Hehe de var inte mycket te plåt kvar där du.

    Skickat från min GM1903 via Tapatalk

  15. #75
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av jojhohanon Visa inlägg
    Hehe de var inte mycket te plåt kvar där du.

    Skickat från min GM1903 via Tapatalk
    Den hängde i ett spännband i takstolen i carporten, var lite nervöst när man skulle släppa på det, skulle bilen hålla ihop eller skulle det vila karossen? Tur det gick vägen denna gång

    Igår kväll brände jag bort de gamla bussningarna i bakvagnen, så på torsdag är siktet inställt på lack om det inte dyker upp något annat som sätter käppar i hjulet

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #76
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Dags för en uppdatering, har inte hänt något på över ett år sen sist förutom att jag fått tag på två fabriksnya framskärmar som inte ens är uppackade ur emballaget
    Men igår tyckte min sambo att det var dags att köra donatorbilen till skroten så eftermiddagen spenderades i blå hallen med punktsvetsborr och vinkelslip, resulterade i att en fräsch rutram nu ligger inne i garaget, imorgon är det meningen att reservhjulsbaljan ska kapas bort

    3 användare gillar detta inlägg



  17. #77
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Började tro att detta projektet hade dött.

    Hoppas på lite tätare med uppdateringar nu.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #78
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Haha, ja det skulle man kunna tro, men jag har byggt ett garage, renoverar ett badrum, byggt ett soldäck, har två barn på snart 2 och 5år, jobbar heltid och gjort 140timmar övertid iår, och polerar lite bilar åt vänner och bekanta så det har vart lite dåligt med tid för renovering av bilen på sista tiden, men nog ska det hända lite mera under hösten, sålde min förra svets, så en ny måste införskaffas

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Vfr den 2020-09-23 klockan 20:21. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  19. #79
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu Visa inlägg
    Haha, ja det skulle man kunna tro, men jag har byggt ett garage, renoverar ett badrum, byggt ett soldäck, har två barn på snart 2 och 5år, jobbar heltid och gjort 140timmar övertid iår, och polerar lite bilar åt vänner och bekanta så det har vart lite dåligt med tid för renovering av bilen på sista tiden, men nog ska det hända lite mera under hösten, sålde min förra svets, så en ny måste införskaffas
    Men utan svets går det inte renovera bilar! Kan tipsa om Rapidwelding UK när man köper svets, skickar fraktfritt över hela europa över viss summa. Bra priser där, min Kemppi Minarc Mig köpte jag där och den har aldrig gjort mig besviken med sitt adaptiva svetsprogram. Kul svetstråd!

  20. #80
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Snart slut på 2020 och inser att jag knappt gjort något med bilen under året, har mest berott på att jag byggt om carporten till ett garage, byggt ett soldäck, renoverat ett badrum som tagit mycket tid, samt att jag vart utan svets.
    Men nu är garaget klart, ska bara isolera vinden och badrummet är också i princip klart, så idag var jag iväg och köpte mig en svets, det blev en Esab C160i, tror det kommer bli kalas, ska bara hämta hem gasflaskan och svetshjälmen så ska den testas, har även beställt hem en tigersåg för att kapa till mig reservhjulsbaljan på donatorbilen innan det blir skroten.



    Så nu kommer det förhoppningsvis att hända grejer, nu finns det liksom inga hinder som gör att projektet stannat av under året

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Aero -94 renovering
    Av Dab i forum Projekt
    Svar: 257
    Senaste inlägg: 2019-08-12, 09:40
  2. Renovering SAAB 9000 Aero
    Av Jimmu i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-08-25, 00:00
  3. saab 9000 renovering
    Av roy_021 i forum Projekt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 11:47
  4. Saab 9000 CC Aero renovering m,m
    Av Cabmange i forum Projekt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-08-07, 23:39
  5. lådras och renovering 9000 aero -94
    Av Fastlane i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •