Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 106

Ämne: SAAB 9000 Aero renovering (Rost och plåtjobb)

  1. #81
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234
    Ja ibland så har man varken tid eller ork.

    Väntar på spänning på fler uppdateringar på bilen.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  2. #82
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Nu har jag skottat och dragit fram bilen som hämtas nästa vecka, passade även på att kapa till mig lite plåt som är dåligt på aeron


    Ska kolla över en sista gång så att jag fått med all plåt som är dålig nu.
    Har penslat på lite svetsprimer på diverse plåtar som snart ska börja svetsas fast, bytt ut svets tråden till en 0,6mm tråd som ska passa bättre till bilplåt efter att jag läst runt lite, om det blir någon större skillnad eller ej återstår att se...

    Bytte kupefläkt på sambons Volvo V60 tidigare denna månaden, så nu är garaget ledigt igen, tänkte måla upp den blästrade baxaxeln med tillhörande stag mm. innan månadsskiftet, så bara jag städat ur garaget där bilen står nu så ska det börjas svetsa ihop lite hjulhus är tanken.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #83
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Idag har jag passat in främre halvan av hjulhusen VB.
    Har lagt svetsprimer på de berörda ytorna och har väl egentligen bara svetsningen kvar.
    Jag hoppas jag kommer att kunna svetsa fast den nu under helgen och ta bakre halvan också då, det är betydligt mindre jobb men att byta ut den, så man kan ju alltid hoppas på att man hinner med det.

    Bild på inpassningen insida, känns bra, behöver dock fixera den ytterligare med lite svetstänger innan man startar svetsen och bränner fast den.


    Bild sett från hjulhuset:

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #84
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234
    Ser bra ut! Själv ska man se hur jag ska få till plåten med hålet för bränslepåfyllningsröret.
    Du råkar inte ha en bild på det?

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #85
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Du råkar inte ha en bild på det?
    Tack! Mitt är också ganska angriper av rost, så jag borde ha tagit till mig den biten, tittar du på föregående bilder så är den iaf bortkapad från donatorbilen, var precis ut i garaget för att kolla upp den biten, men hittade den inte bland alla delar, jag hoppas innerligt att den inte kommit bort, för då sitter jag lite illa till ������

  6. #86
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Johan Lööf, jag hittade plåten idag bland all bråte


    Som så många gånger tidigare räknade man ju med att få klart något men som det oftast då blir, kommer det annat emellan.
    Jag skulle vart ledig Fre-mån från jobbet, men pga av coronan blev det övertid fredag eftermiddag och lördag förmiddag, idag när jag vaknade kände jag mig inte helt 100 och under förmiddagen idag ringde chefen och meddelade att en kollega testats positivt för covid-19, han insjuknade i fredagskväll, den kollegan bytte jag av på fredag och ersätter honom på lördag, vi har kört samma maskin och använt samma dator, så nu är även jag inbokad för ett test imorgon eftermiddag, tills dess är jag satt i karantän

  7. #87
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234
    Gött då har jag något att gå efter.

    Hoppas inte du har fått Covid-19 nu bara. Utan bara lite lätt hängig bara.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #88
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Covid testet kom idag, det var negativt

    Punktade fast hjulhuset lite snabbt, bara några fåtal punkter så att man har möjligheten att ta bort och göra om ifall passformen skulle vara dålig när man fått dit resten av plåtarna


    Slipade fram svetspunkterna på den bakre halvan, körnande, borrade ett mindre hål så att punktsvetsborren har något att styra i, men där tog det stopp, inte på grund av tid eller motivation, utan för att jag förlagt satsen med punktsvetsborrarna.. Ibland blir man väl trött på sig själv..


    Får ta och leta lite imorgon så kan jag försöka städa/sortera upp lite i garaget på samma gång.
    Hittar jag inte satsen så får jag ta och beställa en ny och komplettera med lite annat bra att ha.

  9. #89
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Igår var jag till Biltema och köpte på mig nya Punktsvetsborr, jobbade sedan natt och eftersom vi ställde om till sommartid tjänade man ju en timme, så när jag slutade kl 06 imorse åkte jag hem till garaget och spenderade den timmen där istället

    Borrade bort alla svetspunkterna imorse, sen gick jag och sov innan jag knackade lös den, tror inte att sambon blivit så glad om jag började väsnas allt för mycket och väcka barnen strax efter 06 en söndagsmorgon..




    Som ni ser var den gamla delen ganska rutten, känns bra att få sätta dit en betydligt bättre bit


    Nu kommer det nog inte att hända så mycket på ett tag, har lite grejer som måste fixas, blir bara tre dagar ledigt nu, sen blir det sju skift till, så jag sätter inte upp några mål eller räknar med att få tid för bilen förrän efter påsk..

  10. #90
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234
    Gött jobbat!

    Kommer att få byta skärmkanten på innerskärmen på min TurboS.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #91
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Blästring av bakre halvan av hjulhuset idag, under färg och underredsmassan hittades lite rost, så det blir lite fix av det innan jag svetsar fast den.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #92
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234
    Klart du ska hitta lite mer rost. Men hade det samma med bakre plåten på min TurboS.

    Men det fixar du med lite ny plåt. Screenshot_20210330-123209.jpgScreenshot_20210330-123235.jpg

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #93
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Blir lätt så har jag märkt när man börjar, samt läser din projekttråd
    Men det blir säkert bra när man är klar (y)

  14. #94
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Jag som sa att jag inte skulle hinna göra något innan påsk har både hunnit blästra hjulhuset tidigare i veckan och idag kapat bort lite rost angripen plåt och börjat ersätta med ny frisk plåt.
    Hann dock inte att göra färdigt allt, men nu har jag iaf påbörjat





    Ska svetsas och slipas mera, men jag är trots det relativt nöjd med resultatet med tanke på att jag aldrig gjort detta förut.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #95
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234
    Ser bra ut.

    Då är det på bilen nästa helg?

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #96
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Tack, försöker få till det så bra det går och att det ska se bra ut dessutom, kan vara väl petig med vissa grejer ibland, haha

    Nja, det vågar jag inte lova, vore ju ett rimligt delmål, men det blir nog tufft, ska vara ledig tre dagar och jobba 14 framöver, så det lär inte bli så värst mycket garagetid misstänker jag.

  17. #97
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hur går det här? Varit tyst ett tag

  18. #98
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Atticus41 Visa inlägg
    Hur går det här? Varit tyst ett tag
    Har inte uppdaterat så mycket, eller rättare sagt ingenting på snart tre år (!)
    Har mest gjort små saker på den, sen är tid en bristvara i mitt liv, även lite motivation, men jag har vart ute och grejat lite nu under veckan, men insåg att jag inte uppdaterat här på väldigt lång tid.
    Så jag får nog sätta mig ner och göra en liten summering av vad jag gjort med bilen sen senast.
    Den här projekttråden har jag mest för att dokumentera för mig själv men även visa upp, få motivation och ev hjälpa/motivera andra att rädda våra gamla saabar från skroten

    1 användare gillar detta inlägg

    dea


  19. #99
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234
    Om du vill ha mer motivation kan du få titta i min projekttråd för min 2.3turboS.


    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #100
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Nytt år nya möjligheter!
    Har vart lite stilla här ett tag, så 2024 är året då jag ska prioritera bilen tänkte jag

    Idag var jag ute och körde stålborste på yttre halvan av hjulhuset, kom inte åt allt, så det får bli en sväng i blästerskåpet senare.



    Ett rosthål som ska kapas bort och ersättas med ny plåt:



    Lägger även med en bild på lite detaljer till bakvagnen som blästrats, för att sedan lackat med hagmans ca primer och en svart polyuretan lack, nya bussningar monterade.


    Nästa uppdatering här kommer under veckan, då ska hjulhuset yttre halva svetsas och göras klart för montage är tanken

    5 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Aero -94 renovering
    Av Dab i forum Projekt
    Svar: 257
    Senaste inlägg: 2019-08-12, 09:40
  2. Renovering SAAB 9000 Aero
    Av Jimmu i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-08-25, 00:00
  3. saab 9000 renovering
    Av roy_021 i forum Projekt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 11:47
  4. Saab 9000 CC Aero renovering m,m
    Av Cabmange i forum Projekt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-08-07, 23:39
  5. lådras och renovering 9000 aero -94
    Av Fastlane i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •