Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 106

Ämne: SAAB 9000 Aero renovering (Rost och plåtjobb)

  1. #41
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Har du kvar reservdels Saaben ? Den behöver nog offra lite fler delar.

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Har du kvar reservdels Saaben ? Den behöver nog offra lite fler delar.
    Ja, den har jag kvar. Köpte den enbart för att hjulhusen bak var såpass fräscha och att rutramen fram var frisk, så det är en bil som klarat sig bra mot rost, så den får sätta livet till, till förmån för min bil

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu Visa inlägg
    Idag blev det en snabbvända i garaget, kopplade ihop kompressorn och ställde iordning den med en slangvinda och provkapade lite
    Någon som vet om det finns ekonomiplåt till hjulhusen att få tag på?
    Alternativet är annars att hitta friska på en donatorbil eller försöka knacka ihop egna bitar.



    Hittade även två gamla ”rostlagningar” eller försök till att dölja rost kanske man skulle kunna säga.
    Den större plåten var popnitad och tätad med silikon, sedan struken med underredsmassa.
    Den mindre plåten var endast dit kletad med underredsmassa..
    Jag gillar verkligen att se plåtreparationer av det här slaget när man går in på djupet i karossens innanmäte och fixar bort all dålig plåt!

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Historisk dag idag!
    Första biten plåt utbytt, denna gång på riktigt med plåt och svets och inte popnit, silikon och underredsmassa
    Jag är dock inte nöjd med hur svetsarna ser ut, jag borde nog testat på en spillbit innan, men man lär sig förhoppningsvis något..

    Utbytt och zinkat

    Passade även på att spraya zink på insidan av tröskelförlängningen för extra skydd.
    Maskerade delarna som kommer att behandlas med svetsprimer sedan, vilket var onödigt då jag i efterhand kom på att det området ska slipas ner innan primern läggs på.

    Valet föll för Volvos svetsprimer, det verkar riktigt bra och beprövad om man söker runt lite på nätet.
    Många påstår dock att det utgått ur sortimentet, men den finns tydligen kvar, dock betydligt dyrare än vad den var enl diverse forum på nätet. Men jag hoppas på att den är värd det

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #45
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Ser att Volvos svetsprimer har ändrats. Har använt den på min Aero samt zinkprimer har använts.

    Skickat från rymden.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Ser att Volvos svetsprimer har ändrats. Har använt den på min Aero samt zinkprimer har använts.

    Skickat från rymden.
    Precis! Etiketten har fått nytt utseende men har fortfarande samma artikelnummer, och etiketten på undersidan säger att burken är producerad 2018-04-24, så nog finns den att få tag på.
    Innan jag hittade denna så verkade den ha utgått och att Volvo själva börjat använda würths svetsprimer, det är dock några år gamla trådar på olika forum som konstaterar detta, så jag vet inte vad det beror på att de börjat tillverka och sälja dessa på nytt, jag är nöjd iaf då de flesta verkar rekommendera den
    Anledningen till att jag inte lagt på den nu är att jag avvaktar med den tills in i det sista när den ska monteras så kan man klämma fast den i vått utförande och att den for torka när plåtarna klämts fast så att man kan utnyttja den lite som lim samt att den tätar ordentligt då är min tanke

  7. #47
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Ah okej. Som sagt det sista så körde jag zinkspray som svetsprimer. Vilket Saab har rekommenderat. Körde mest för att testa hur de var att svetsa med zinkspray istället.

    Skickat från rymden.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Dags för en liten uppdatering igen, har prioriterat annat en tid så det har stått still ett tag.
    Idag hade jag en lucka och kapade bort lite plåt i hjulhuset.


    Jag valde att dela hjulhuset i två bitar, för att göra klart en bit i taget så att krossen hänger ihop på minst ett ställe under tiden jag lagar upp hjulhuset.


    Förstärkningen till stötdämparfästet är ganska angripet av rost, så det blir ett byte av den också, måste dock filura ut något bra sätt att förstärka upp karossen medans man kapat bort den.


    Inte så mycket som behöver lagas bakom hjulhusets plåt som jag trodde, ska nog vara ”snabbt” fixat


    Bild från insidan, kommer nog bli bra när hela hjulhuset är utbytt samt fått fästet för stötdämparen utbytt

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #49
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Kommer bli riktigt bra när det blir klart.
    Dock så undrar jag varför min inte var lika dålig som din.

    Men önskar dig lycka till!

    Skickat från rymden.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Kommer bli riktigt bra när det blir klart.
    Dock så undrar jag varför min inte var lika dålig som din.

    Men önskar dig lycka till!

    Skickat från rymden.
    Det hoppas vi på, även om vägen dit är lång
    Jag gissar på svenska saltade vintervägar när kom din tillbaka till Sverige? Är den vinterkörd sen dess?
    Tack, det kan behövas
    Senast redigerat av Jimmu den 2019-03-01 klockan 19:59. Anledning: Stavfel

  11. #51
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Min kom till Sverige 1998 och är körd på vintern fram tills jag köpte den 2006.

    Skickat från rymden.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Gissar på att denna vart vinterkörd sedan 1994 tom januari 2012 (oj vad tiden går, har faktiskt haft den i 7år!)
    Så den har nog rullat 18 vintrar medan din bara rullat 8 vintrar, har nog även vart längre vinter/salt säsong här i Värmland än nere hos dig, vilket har hjälpt endel, tyvärr.

    Det roliga är att det verkar bara finnas 5st svensksålda röda Aeros från 94 med sollucka kvar i registret.
    Hur många som importerats är osäkert då dessa kan ha reggats in med annan beteckning etc.
    så helt klart värt att lägga lite energi på den och få den i riktigt bra skick känner jag

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #53
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Grymt med arbete o tid du lagt ned hittills. Imponerad. Kul.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #54
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Du gör helt rätt som "skalar av" del för del vid fabriksskarvarna, det blir sååå mycket enklare och göra snygga lagningar och frågan är om det fan inte t om går fortare än att lappa.

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Grymt med arbete o tid du lagt ned hittills. Imponerad. Kul.
    Kul att du gillar det!

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Du gör helt rätt som "skalar av" del för del vid fabriksskarvarna, det blir sååå mycket enklare och göra snygga lagningar och frågan är om det fan inte t om går fortare än att lappa.
    Har faktiskt aldrig rostlagat någon kaross tidigare, så detta är helt nytt för mig, men jag inbillar mig att det blir snyggare, lagningarna blir mer dolda och minimerar efterarbete med att plåten slår sig och man behöver spackla.
    Tidsmässigt tror inte jag heller att det blir så stor skillnad, visst har jag lagt ner många många timmar med att bara borra svetspunkter, men mycket av den tiden har man nog igen när plåtarna ska bytas ut.
    Igår var jag ut och pratade lite vart jag kommer att kapa, blev dock inget kapa de eftersom jag inte stöttat upp karossen ännu, men har fått tag på material till det nu som jag får imorgon.

    Har även bytt skiftschema nu, så helgen blev lite kortare, så det blir nog inte mycket gjort nu förrän nästa helg, då är målsättningen att stötta upp karossen och kapa loss det dåliga och byta ut den dåliga plåten vid stötdämparfästet.
    Får jag det gjort är jag mer än nöjd, då kan man börja byta ut själva hjulhuset som blir i två etapper, först den främre, sen den bakre.
    När det väl är gjort så är det den yttre hjulhusplåten som ska bytas ut innan projekt hjulhus är avklarat

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #56
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Angående att ta vid de naturliga skarvarna så vet jag av erfarenhet nu att de blir både bättre och snyggare. Och man sparar tid.

    Skickat från rymden.

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Angående att ta vid de naturliga skarvarna så vet jag av erfarenhet nu att de blir både bättre och snyggare. Och man sparar tid.

    Skickat från rymden.
    Känns tryggt att en sådan rutinerad rostlagare kommer med sådana påståenden

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Jimmu den 2019-03-10 klockan 22:31. Anledning: IPhone emojis verkar inte fungera så bra på forumet :)

  18. #58
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu Visa inlägg
    Känns tryggt att en sådan rutinerad rostlagare kommer med sådana påståenden
    Ja lite har man ju lärt sig under 2års rostlagning. Men har dock mycket kvar att lära mig.

    Skickat från rymden.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #59
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    senaste 11 åren har jag lagt (för) många timmar på rost och håller helt klart med.

    Att skarva mitt på en panel eller del och få det rakt är ett helvete... Mycket bättre att ta där det är gjort från fabrik om det går!
    Senast redigerat av M.Broberg den 2019-03-11 klockan 09:00.

  20. #60
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Har vart i garaget till och från hela helgen, dessvärre inte hänt så värst mycket med bilen.
    Igår kapades det profiler och stöttade upp hela bakdelen på bilen inför kapadet av hjulhus och stötdämparfästen, tråkigt och tidskrävande men ack så viktigt.




    Hade förmodligen räckt med denna men vågar inte chansa så det blev några till, hade ändå profiler över så det var lika bra att ösa på.





    Idag söndag hjälpte jag grannen att svetsa ett avgasrör till hans traktor, efter det måttade jag upp och kapade bort allt som behöver kapas bort innan montering av det nya hjulhuset.
    Blir dock en bit som ska kapas från donatorbilen och flyttas över innan hjulhuset kommer på plats. Dock ingen bild på det.


    Till sist märkte jag ut punktsvetsarna, så att det vara är att häva sig i nästa gång man får lite garagetid

    5 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Aero -94 renovering
    Av Dab i forum Projekt
    Svar: 257
    Senaste inlägg: 2019-08-12, 09:40
  2. Renovering SAAB 9000 Aero
    Av Jimmu i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-08-25, 00:00
  3. saab 9000 renovering
    Av roy_021 i forum Projekt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 11:47
  4. Saab 9000 CC Aero renovering m,m
    Av Cabmange i forum Projekt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-08-07, 23:39
  5. lådras och renovering 9000 aero -94
    Av Fastlane i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •