Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 106

Ämne: SAAB 9000 Aero renovering (Rost och plåtjobb)

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Har inte hänt så värst mycket här, förutom att man blivit Saab ägare igen, det blev en 9-3 SC Vector 2008, så nu är man hel igen efter 3år som Volvo ägare men idag blev det lite gjort på Aeron
    Fick tag på en donatorbil som ser riktigt bra ut i hjulhusen och har en fräsch rutram, 1000kr av en arbetskamrat hemkörd och allt, helt perfekt!!

    Började med att plocka bort inredningen i skuffen, och det ser riktigt bra ut tycker jag, låter bilderna tala för sig:




    Efter det lossade jag på stötdämparna och plockade bort fjädrarna så att man ska kunna kapa loss hjulhusen som jag kommer att flytta över till renoveringsobjektet.


    Det var allt för idag, imorgon tänkte jag gå lös med svetspunktborren..

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    ca 1,5h borrning idag, dessvärre gick punktsvetsborren sönder så jag hann inte färdigt, typiskt när man väl har motivationen..

    4 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Den röda såg ju riktigt fin ut. Varför så billig, går den inte för egen maskin eller är den kass på andra sätt?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Den röda såg ju riktigt fin ut. Varför så billig, går den inte för egen maskin eller är den kass på andra sätt?
    Jo, då den går, den är tom besiktad någon månad till.
    Förra ägaren har dock plockat instrumentbrädan, AC kompressorn, baklampor, övre bromsljuset.
    Han kommer även att hämta batteri, tändandet och ratt, men dessa fick sitta kvar för att underlätta transport upp och ner från biltrafiken
    Finns rost på skärmar, huv och dörrar, 2.0l sugits med tyginredning, så inte värst mycket av värde på den

    Brorsan kom även på besök igår med nya svetsborrar, perfekt då jag har 9mil till närmaste biltema, dock hann jag aldrig göra nåt igår då jag jobbade 11h+, och idag ska vi på dop innan jag gör mitt eftermiddagsskift, så det får bli nya friska tag imorgon istället

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Har kört några timmar med punktsvetsborren, men idag kom dagen jag tröttnade, så vinkelslipen åkte fram istället.

    Det resulterade i att det yttre hjulhuset är ur, hurra!!



    Blir nog tvungen att staga upp karossen något nu, annars är väl risken den att hela bilen ger vika.
    Så det är väl det och den inre biten som ska ur härnäst.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Finns det ekonomiplåt för allt eller ska du lappa ihop delarna? Exempelvis hjulhuset.

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    Finns det ekonomiplåt för allt eller ska du lappa ihop delarna? Exempelvis hjulhuset.
    Den inre delen av hjulhuset finns till vänstersida och kostar ca 4000kr, höger finns dessvärre inte längre.
    Yttre delen har jag inte hittat alls, så därför plockar jag hjulhusen från en donatorbil.
    Bakskärmarna vet jag inte om det går att få tag på längre, har dock både höger och vänster liggandes sedan tidigare.

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Idag fick jag loss den inre delen av hjulhusen på vänstersida.


    Behöll stötdämparfästet kvar på hjulhuset för att få det på rätt plats direkt sen.

    Nu blir jag nog tvungen att förstärka upp vänstersidan innan jag börjar kapa på högersida.
    Borde kanske även plocka ner bränsletanken om man ska gå lös med vinkelslipen, vi får se hur besvärligt det är med bakaxeln halvvägs nere. Alternativet är ju att köpa sig en tigersåg och eller en nibbler.
    Det ligger nog dock ett par timmar bort känns det som..

    Målet är att högersidan ska ner innan kylan kommer allt för mycket.
    Så att man kan stå inne i lugn och ro i vinter och börja svetsa ihop lite delar, önskvärt vore ju helt klart att få all plåt i hjulhusen, reservhjulsbaljan och bakskärmarna på plats på bilen innan våren är här, dock så väntar vi tillökning av vårt andra barn om 4 veckor, så tid kommer att bli en bristvara.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Jimmu den 2018-09-29 klockan 17:39.

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Idag började jag kapa loss lite plåt på högersida efter att ha stöttat upp vänstersida.
    Lite sticksågande, vinkelslipande och punktsvetsborrande så fick jag bort en tillräckligt stor plåt från bakskärmen för att kunna jobba mig vidare imorgon.
    Förhoppningsvis ska jag kunna lägga ner några timmar på att plocka till mig hjulhuset under veckan, så att man kan börja kapa bort den dåliga plåten på bilen inne i garaget och börja svetsa dit lite frisk plåt så småningom.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Blev 2 timmar ute i det fina vädret idag, yttre hjulhus är nu lös kapat i fram och bakkant, ska kapas/borras i överkant, och det planerar jag med att hinna med innan helgen är slut, trots att jag börjar jobba på lördag. Sen får vi se hur jag löser det med den inre delen, har två alternativ nu, och det är att plocka ner tanken och görs som jag gjorde på vänstersida, andra alternativet är att grovkapa med sticksåg i golvet bak i bagaget och renskära allt när det är löst från bilen. Känner mig inte bekväm med att borra svetspunkter 3cm ifrån påfyllningsröret i tanken, då msn känner bensinångorna redan nu och det är utomhus.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Idag fick jag loss yttre hjulhuset, plockade ner tanken och började slipa fram svetspunkterna på den inre delen.
    Allt tog lite längre tid än vad jag räknat med eftersom man fick springa fram och tillbaka till garaget hela tiden och hämta verktyg, tankbandet på ena sidan satt fastrostat och nyfikna grannar som vill prata bilar
    Kommer att bli en hel del borrande framöver, om jag räknat rätt så satt inre hjulhuset på andra sidan med 57 punkter...



    2 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Mini uppdatering!
    Borrat (vad jag tror) alla punktsvetsar idag.
    Kapade av C-stolpen strax ovanför hjulhuset med vinkelslipen och kände hur bilen ”satte sig”, nu måste jag förstärka upp annars kommer det att vika ihop hela karossen baktill. Så jag kommer inte att kunna plocka ut hjulhuset innan jag förstärkt upp.
    Så tyvärr kommer det inte hända något mera under helgen

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Jimmu den 2018-10-20 klockan 19:04. Anledning: Laddade upp fel bild

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Litet ryck idag igen!
    Dessvärre sitter tummen så långt upp i röven att jag får ont i halsen, så jag har inte hunnit fixa varesig plåt eller profiler för att förstärka upp karossen, så det blev en hillbilly lösning, så känsliga tittare varnas!!


    Men nu är plåten borta och det börjar bli tomt:




    Nästa etapp blir att förstärka upp donatorbilen och få upp bakaxeln tillbaka så att man kan montera hjulen och ställa ner den på marken igen.
    Kommer nog även att ta till mig reservhjulsbaljan när det är klart, där efter är det rutramen som ska norpas innan det blir skroten

    4 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Grymt jobb! 100 tummar upp

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Ett helt fantastiskt arbete, hatten av!
    Ska bli riktigt kul att följa. Röda CS ligger mig varmt om hjärtat.
    http://www.garaget.org/?car=115815

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  16. #36
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Ångrar idag att jag inte bytte hela skärmen bak på min Aero men vrång och envis som man är så blev det som det blev. Men ser att min var betydligt fräschare på vissa ställen där din var totalt slut. Men har ändå ställen min var sämre också. Hehe Det ter sig olika som man säger.

    Lycka till med projektet!
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Johanåkerlundh Visa inlägg
    Grymt jobb! 100 tummar upp
    Tack! Ja, eller grymt mycket jobb


    Citat Ursprungligen postat av Sjöan Visa inlägg
    Ett helt fantastiskt arbete, hatten av!
    Ska bli riktigt kul att följa. Röda CS ligger mig varmt om hjärtat.
    http://www.garaget.org/?car=115815

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
    Tack! Kul att det uppskattas!
    Ja, den var riktigt fin! Hur byggde du om till 5-bult? Har gått i dom tankarna då det finns lite större utbud av fälgar



    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Ångrar idag att jag inte bytte hela skärmen bak på min Aero men vrång och envis som man är så blev det som det blev. Men ser att min var betydligt fräschare på vissa ställen där din var totalt slut. Men har ändå ställen min var sämre också. Hehe Det ter sig olika som man säger.

    Lycka till med projektet!
    Jag tror att det är rätt val att byta hela skärmen, hoppas det iaf
    Ja, om du lyckades med din rutram så ska nog jag lyckas med min också

    - - - Uppdaterad - - -

    Har inte hänt så mycket nu på en månad då vi fick tillökning i familjen som jag skrev tidigare. Så det har bara blivit småprojekt.

    Tvättade bort bodyn med kallavfettning, funkade riktigt bra!


    Köpte även ett lite rejälare blästerskåp som kommer att bli guld värt under projektetsgång.

  18. #38
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Ser bra ut! Och spendera så mycket tid du kan med familjen!

    Skickat från rymden.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    I förrgår byte jag bakaxel på donatorn då den var i lite bättre skick, svetsade jag ditt lite profiler för att kunna montera stötdämparna, hade ingen 380v förlängningskabel så det fick bli 230v pinnsvets, var inte det enklaste att svetsa med pinne i bilplåt, har någ inte hållet i en pinnsvets på 11år tror jag, vi går se om det håller när jag ställer ner den på hjulen igen


    Idag passade jag på att få lite garagetid innan jobbet, borrade bort svetspunkterna så att förstärkningen som går längs C-stolpen ner i hjulhuset är lös.


    Borrade bort tröskelförlängningen


    Kapade även bort främre delen av yttre hjulhus, har ändrat mig ang att byta hela plåten, den sitter såpass omlott bakom, vilket skulle bli alldeles för mycket jobb, så jag byter det som behövs istället.


    Allt för idag, hoppas kunna tillbringa lite tid i garaget imorgon igen.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Litet litet ryck idag, borrade bort två svetspunkter och en liten svetssöm, det var allt som höll kvar stötdämparen vänster bak från at braka rätt in i kupén, såpass illa rostangripen är hjulhuset bak.


    Det här kommer att ta tid....

    Får bara mer och mer ångest ju mer man kapar isär, trösten är ju att fräscha delar finns lösa i garaget, men jag måste nog fundera på att förstärka upp innan jag kapar bort för mycket så karossen ger vika.

    Till sist provade jag punktblästern jag köpte för över ett år sedan, funkade riktigt bra, men plåten måste ändå bytas ut då det gick hål på den.


Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Aero -94 renovering
    Av Dab i forum Projekt
    Svar: 257
    Senaste inlägg: 2019-08-12, 09:40
  2. Renovering SAAB 9000 Aero
    Av Jimmu i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-08-25, 00:00
  3. saab 9000 renovering
    Av roy_021 i forum Projekt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 11:47
  4. Saab 9000 CC Aero renovering m,m
    Av Cabmange i forum Projekt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-08-07, 23:39
  5. lådras och renovering 9000 aero -94
    Av Fastlane i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •