Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Cylinderborrning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    49

    Cylinderborrning

    Tja!
    Har gått och köpt mig en cylinderborrningsmaskin och jag undrar om det är någon som vet vilket kolvspel man borrar till? Har hört att man har ett spel på 0,05 på orginalkolvar och 0,10 på smidda kolvar, stämmer det???

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819

    Re: Cylinderborrning

    Citat Ursprungligen postat av sten
    Tja!
    Har gått och köpt mig en cylinderborrningsmaskin och jag undrar om det är någon som vet vilket kolvspel man borrar till? Har hört att man har ett spel på 0,05 på orginalkolvar och 0,10 på smidda kolvar, stämmer det???
    Ska man verkligen köpa en sån maskin och sen borra om man inte vet det?

    Köp någon bok om motortrimning av graham bell så du vet vad du håller på med.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    49
    Har hållt på med motortrimning i tio år och jag har motorbromsbänk, rullande landsväg, mirafräs, svarv, fräs och nu även borrverk! Han som jag köpte den av sa att det var de måtten jag skrev i förra inlägget men jag ville dubbelkolla med någon annan.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Se där..

    Nåja, spelen finns i tex Saabs verkstadshandbok.

    Sen är det inte samma på alla motorer, men det visste väl han du köpte den av?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    752
    3 hundradelar är det org från fabrik har jag för mig, men de är egentligen lite för tight. Många motorer jag haft isär har oftast värmenypit nån gång pga detta. Ska man trimma så behövs mer, sen beror de på om man har smidda eller gjutna kolvar oxå. Smidda behöver mer spel.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •