Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: CIM-strul, problem vid byte av enbart coil-spring på ng9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    CIM-strul, problem vid byte av enbart coil-spring på ng9-3

    Hej,

    Hade problemet att Airbagen var ur funktion, samt att tutan och knapparna på ratten (till stereon) inte fungerade. Jag misstänkte att det var något mekaniskt, eftersom jag kunde höra ett skrapande/klickande "plastigt" ljud från ratten då jag vred på denna. Jag gjorde lite research och kom fram till att det måste vara själva Coil-spring:en inuti CIM-modulen som var trasig. Mycket riktigt var en bit av bandkabeln i denna av, samt en styrpinne i plast trasig, när jag öppnade och kikade.

    Jag köpte en beg. CIM från skroten, för att plocka ur enbart Coil-spring:en och byta ut den trasiga i min CIM-modul. Jag var medveten om att den jag köpte egentligen inte var kompatibel med min modell (9-3ss aero -04), den saknade bl.a. ESP-modulen, men eftersom jag enbart skulle byta en rent mekanisk del tyckte jag att det borde fungera. Jag ville dessutom behålla mitt gamla kretskort för att slippa programmera om nycklar osv.

    Bytet gick relativt smärtfritt, fick isär CIM:en och lyckades få den nya Coil-spring:en på plats, samt flytta över vad jag tror är ESP-"modulen" från min gamla till den nya. När jag satte tillbaka CIM:en i bilen löste det mina ovan nämda fel (airbag, tuta, knappar), men däremot fick jag istället upp en varning om att Antispinn är ur funktion (ESP).

    Coil-spring
    framsida coilspring.jpg

    Baksida CIM
    baksida coilspring - cim.png

    Är det så att man måste återställa detta på nåt sätt med en Tech2? Jag tycker inte det borde vara några konstigheter eftersom jag ju fortfarande har kvar all elektronik (kretskort) från min gamla CIM. Enbart Coil-spring:en är utbytt och ihopkopplad med övriga delar, och i den sitter ju bara en bandkabel och ett par stift.

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Läsa ut felkoder med Tech2 är steg1 i detta fall, du kan då se position (som bilen tror) att ratten har från rattaxelgivaren. Vill även minnas det går att kalibrera den också.

Liknande ämnen

  1. TCS-strul vid byte 45 till 40 låda??
    Av simmar´n i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 22:56
  2. 9-5 2002 sportstolar - strul vid byte.
    Av TurboCab i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 22:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •