Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Motorkuddar polyuretan till 9000?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228

    Motorkuddar polyuretan till 9000?

    Jag byter ut alla bussningar i min 9000 till Powerflex, till hjulupphängningar och liknande kör jag standard lila bussningar och vissa bussningar har Speedparts några egna som är blåa som är billigare än Poweflex egna som jag också har skaffat några för att spara några kronor.
    Motorn däremot vill jag ska sitta stumt så där sätter jag svarta Powerflex på allt.
    Till motorn har jag skaffat nya bussningar till växellådsfästet under batteri och luftfilter samt det övre som sitter mellan toppen och höger fjäderben typ.
    Nu ska jag bara hitta nya polyuretanbussningar till de två undre motorkuddarna med, den ena sitter i närheten av inre drivknuten på höger sida och den andra i närheten av vattenpumpen.

    Någon som vet var jag får tag i de nedre motorkuddarna till 9000 i polyuretan?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Det känns som att en hockeypuckslösning nog kan bli lämplig här om det inte finns att få tag i färdigt.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Varför vill du ha motorn stumt? Det viktiga är ju att minimera rörelserna fram och tillbaks. Därför finns dessa bussningarna i poly och inte de andra. Att ha motorn helt stumt brukar bli olidligt i längden.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Jag vill inte ha motorn helt stumt, då hade jag ju satt dit den med typ 5mm vinkeljärn eller liknande.
    Den får gärna röra sig upp till en millimeter eller så utan problem

    Men skämtåsido, du anser alltså att det inte gör något att kuddarna som maskinen står på flexar lite om man byter resten av fästena?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    De nedre motorkuddarna du pratar om är hydrauliska och inte bara en gummiklump.

    Har inte sett någonstans att köpa färdigt men sett en del som svarvat en stålklump, typ aluminium, och monterat i fästet istället.

    Man kommer rätt långt med fästet i lådan + momentstaget som sitter i överkant på motor/torped.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    vänd på frågan istället. Av vilken anledning vill du ha det stummare just där? Har du haft nå problem med att motorn rör sig upp och ner? Det är liksom inte av godo att stumma upp saker och ting för mycket. Då spricker fästen och sånt istället om det vill sig illa.
    Om det nu inte är så att du ska köra banracing då med ganska likartade förutsättningar hela tiden?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    De nedre motorkuddarna du pratar om är hydrauliska och inte bara en gummiklump.

    Har inte sett någonstans att köpa färdigt men sett en del som svarvat en stålklump, typ aluminium, och monterat i fästet istället.

    Man kommer rätt långt med fästet i lådan + momentstaget som sitter i överkant på motor/torped.
    Visste faktiskt inte att motorkuddar kunde vara så avancerade, men nu är jag med och då förstår jag ju att man kanske vill behålla det.
    Men som sagt det hade ju inte gjort något om de hade varit något hårdare så helt nya orginalbussningar kanske kan vara värt att satsa på om de nu inte är svindyra på grund av att de är hydrauliska då.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    vänd på frågan istället. Av vilken anledning vill du ha det stummare just där? Har du haft nå problem med att motorn rör sig upp och ner? Det är liksom inte av godo att stumma upp saker och ting för mycket. Då spricker fästen och sånt istället om det vill sig illa.
    Om det nu inte är så att du ska köra banracing då med ganska likartade förutsättningar hela tiden?
    Det jag vill är ju att motorn ska sitta still i bilen, inte omöjligt att det kan bli att ta med bilen på någon trackday någon gång i framtiden faktiskt.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Jag skulle börja med att byta de bussningar du köpt, till fästena vid växellådan och det övre, alltså. Det är inte så knepigt. Sen kan du ju testa och se hur det känns innan du gör något med motorkuddarna. Folk tycker väldigt mycket (och olika). Men när man testat vet man!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Jo men vad räknar du med för fördel med att motorn "sitter still" ? Man kan ju inte modifiera bara för att, man måste ju veta varför också. Blir det för stumt så blir det som sagt olidligt för då har du vibrationer i hela bilen sen.

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Håller med Stefan till 100%.
    Avvägning mellan:
    1) någon svårbeskriven fördel vid någon eventuell trackday i framtiden
    2) Hög coolhetsfaktor?
    3) Ingen vill vara passagerare i en, visserligen cool, bil med en ljud- och skakmiljö motsvarande om någon kör tryckluftsborr under motorhuven.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Främre motorkuddar Saab 99/90 Polyuretan
    Av rallyelwood i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-06-14, 16:01
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-15, 14:49
  3. Polyuretan & polyuretan vs orginal? Nu Värden Från Powerflex
    Av Johannyman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 22:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •