Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Nåt tar i drivaxeln vid full v-sväng NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Nåt tar i drivaxeln vid full v-sväng NG9-3

    Hej hej.

    Grabben köpte nyligen en Saab 9-3 ss 1,8t -04 med Yellow Speed coilovers.
    När man gör fullt rattutslag till vänster så hörs ett väldigt konstigt ljud i framvagnen på förarsidan. Först trodde vi det var servopumpen men när vi hissade upp den på den sidan med däcken vridna fullt åt vänster och snurrade på däcket såg jag att det var nåt stag som tog i drivaxeln, såg också att det var ett blankt streck runt axeln då all smuts skavts bort. Släppte jag efter lite så slutade det.
    Kan det vara så att den är lite för mycket sänkt på den sidan så vi får höja lite? Ser ju iofs inte ut att vara sne, men eftersom det inte blir så på höger sida vid full högersväng så kanske den är det ändå fast det inte syns?

    Tack på förhand.....

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Hej Rejja69 och välkommen hit!

    Ingenting är någonsin helt parallellt. Det blir alltid en liten skillnad, om än nästan oändligt liten. Det innebär att det alltid är den ena sidan som kommer att ta i först när man fortsätter sänka. Det kan vara en sån liten grej som att drivaxlarna inte har exakt samma vinkel. Jag skulle provat att höja den en liten aning på båda sidorna och se om det gör skillnad.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Kan vara läge att mäta avståndet hjulcentrum till skärmens nederkant på båda sidor för att: jämföra om den är sned/kolla att man höjer lika mycket...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Fälgar, ET?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Hej Rejja69 och välkommen hit!

    Ingenting är någonsin helt parallellt. Det blir alltid en liten skillnad, om än nästan oändligt liten. Det innebär att det alltid är den ena sidan som kommer att ta i först när man fortsätter sänka. Det kan vara en sån liten grej som att drivaxlarna inte har exakt samma vinkel. Jag skulle provat att höja den en liten aning på båda sidorna och se om det gör skillnad.

    Tack så mycket ☺

    Jo det har du ju rätt i, är väl nästan omöjligt att allt är rakt speciellt på en så pass gammal bil.
    Men då undrar jag om du vet hur dom coilovers vi har funkar, hur man justerar höjden? Har förstått när jag tittat på dom att man ska lossa på några låsmuttrar och sedan skruva upp eller ner beroende på om man ska höja eller sänka, men då vi inte har nån instruktion på hur man gör exakt så vågar jag inte prova innan jag vet mer. Har googlat runt lite men inte hittat nåt direkt för just dessa vi har.
    Vet du möjligtvis hur man gör?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Kan vara läge att mäta avståndet hjulcentrum till skärmens nederkant på båda sidor för att: jämföra om den är sned/kolla att man höjer lika mycket...
    Ja precis, tänkte göra det innan jag börjar men det är bara det att jag inte vet hur man justerar dom.
    Jag svarade just Vfr och frågade om han vet hur man gör, så kan ju passa på att fråga dig detsamma ☺

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Fälgar, ET?
    Har inte kollat upp det än men det är inga speciella, säkert nått original.
    Men om man skulle byta till nått större, typ 18 tum, måste man ändra nått på coilovers då eller?

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    17" eller 18" spelar egentligen ingen roll i sig. Det är kombinationen av fälgstorlek, ET, däckbredd och däckprofil som avgör om det funkar eller inte.

    Om man har 225/45-17 och istället väljer 225/40-18 med fälgar som har samma bredd och ET, så blir det ungefär samma förhållande.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Det löste sig utan höjning. Vid närmare koll såg jag att det var krängningshämmarstaget som tog i så en liten justering av den räckte.

    Men tack för era tips ☺

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Där ser man. Ibland har man tur att det är något enkelt och billigt. Vad bra!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Drivaxeln glidit ur
    Av Mr.White i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 09:39
  2. Glapp i drivaxeln, 9-3
    Av safee i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 20:30
  3. får inte in drivaxeln!
    Av decube i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 20:58
  4. Drivaxeln slut?
    Av Mekarbruden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 15:13
  5. Damask på drivaxeln
    Av Turbo-Danne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •