Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Fråga om balansaxeldreven

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    87

    Fråga om balansaxeldreven

    Tja!

    Jag har tagit ur min motor ur min 900 Turbo -95a och ska bland annat byta kamkedja och ta bort balansaxelkedjan... Har inte bestämt mig hur jag gör med spännaren till balansaxelkedjan (ta bort och sätta täcklock eller låta den sitta kvar) Men jag funderar på dreven på balansaxlarna och det tredje drevet där uppe som är som ett löphjul eller vad man ska kalla det!.... Kan man ta bort dom??? Om man snurrar lite på dom nu när kedjan är borta så skrammlar det lite och man vill ju inte att det ska låta om det sen när allt är klart!

    Det nedre drevet måste man ju ha kvar för det fungerar väl som en distans som jag förstår.

    Har funderat hela dagen nu och tänkte att man skulle ta och höra här

    Mycket tacksam för svar!!! Mvh Kim
    Kika gärna på min pärla: http://www.garaget.org/?car=248

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristianstad, SKÅNE
    Inlägg
    163
    Jag tog bort min kedja kapade släparen till balanskedjan så den bildade en distans till trans kåpan var noga med att den blir rund så den inte tar i drevet, nedre drevet (+ alla andra drev) lät jag som du skrev sitta kvar även den som distans. Sedan tog jag bort kedjesträckaren till balansaxeln gängade upp hålet med en M6 gängtapp, kapade en skruv satte på tätmassa och skruvade i skruven för att plugga hålet som uppstod. Ta det bara lugnt med packningen på tub var inte lika frikostig som jag, lyckades med att få packning i oljekanalen till toppen med inget oljetryck där som slutresultat hehe..
    Lycka till med mekandet... Mina drev som sitter kvar skramlar inte ett dugg.....
    MVH/Fidde
    Fredrik Nilsson Medlem #5846#
    SAAB 9000 CSE 2,3T ltt (än så länge) - 96 SILVER
    SAAB 9000 CSE 2,3 - 94 LILA METALLIC

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    87
    Ok! Tack för ett bra svar.... Skönt att veta hur nån annan har gjort iaf Tar väl och gör så jag med då!

    Mvh Kim
    Kika gärna på min pärla: http://www.garaget.org/?car=248

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skillnad på "kort" vs "lång" topp
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 20:45
  2. intercooler fråga å Kedje fråga
    Av viggenmicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-03, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •