Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: P1312 vid låg bränslenivå... Har det med saken att göra? OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    P1312 vid låg bränslenivå... Har det med saken att göra? OG9-5

    Har en 9-5 2.3T (stort T 220hk) 2005, fick för ett par veckor den felkoden 1312. Gick även märkligt på tomgång ett par sekunder när man startade, liksom nästan dog direkt efter start. Raderade koden, lampan slocknade, betedde sig dock lika dant vid start.
    Tänkte naturligtvis på tändkasetten, men insåg även att stiften nog gått en bra bit över 15000 mil, beställde nya.
    Lampan envisades med att tändas under dagen efter släckning, gick att köra kanske 20 min.

    Det var även väldigt lite bensin i. Tankade, och körde ca 3 dagar innan nya stiften kom. Under dessa dagar tändes aldrig lampan! Lite märkligt, funderade på om det var tankningen... nåt annat hade jag ju inte gjort. Men kändes konstigt.

    Stiften kom, jag bytte, och vi har glatt kört med bilen utan problem.

    Tills i dag, frun skickar en bild på en lysande lampa. På bilden ser jag även bränslemätaren nästan i botten.

    Samma felkod.
    Samma dumma beteende vid start. (har inte betett sig så under tiden det fungerade)

    Så... Kan den låga bränslenivån ha nåt med saken att göra? Eller är det en slump att koden dyker upp när soppan är nästan slut?

    Förslag?

    Har en begagnad tändkasett liggande, men det är inte min... jag får dock använda den om jag behöver, men känns lite som att det är nåt annat...

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Har du kollat backventiler och slangar för EVAP, tankurluftning?
    http://forum.saabturboclub.com/showt...highlight=evap

    Baserar det på att du beskriver nästan tom tank, samt denna tråd.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ig-tändkasett
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-14 klockan 22:47.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Om du har en fungerande tk som du kan prova med så skulle jag definitivt provbyta, om inte annat så för att utesluta denna.
    Har du verkligen kört 15.000 mil på samma tändstift? Eller kom det med en nolla för mycket? Slitna tändstift sliter hårdare på tk...
    Annars får du mäta upp bränsletrycket vid spridarna med tom tank och se om bilen håller trycket eller inte.
    /Johan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196
    Ja, stiften har gått väldigt långt, jag har aldrig bytt de själv, utan det gjordes på den tiden jag lämnade in den på service, och det är ett tag sen...

    Jag skulle kunna prova byta TK, men nu vet jag att frun tankar i dag, och att byta den samtidigt betyder ju att jag inte vet om det är TK eller tankningen som löste problemet (om det nu blir löst) så det känns som att ska jag felsöka på det sättet borde jag bara göra en åtgärd i taget. Och låta bli att tanka blir inte så bra...
    Skulle ju kunna byta och se vad som händer nästa gång tanken börjar bli tom, men jag vet ju inte säkert att det beror på det heller...

    Funderar på bränslefilter... Kan ett igensatt sådant vara orsaken tro?
    Skulle ha ner det för några månader sen när jag bytte bromsrör, men lyckades inte få ur den sönderrostade skruven, men jag får väl borrar ur den, och hoppas att jag får upp filtret igen sen.

    Tankurluftningen är ju också en tanke...

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    P1312 innebär att förbränningssignal saknas för cylinder 1+2. Felkoden ger inga andra systemreaktioner eller påverkan på motorgång.

    Möjliga felkällor är sot på tändstiften, avbrott/kortslutning kabel mellan tändkassett och Trionic eller defekt tändkassett.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Ralle76 Visa inlägg
    Så... Kan den låga bränslenivån ha nåt med saken att göra? Eller är det en slump att koden dyker upp när soppan är nästan slut?
    Den skulle kunna ha med saken att göra (som en delförklaring) om backventilen i pumpen inte fungerar som den ska. Om man har under c:a 1/4 tank så gör trasig backventil att bränsleledningen till motorn kan tömmas och det kan ta några sekunder för att bygga tryck i ledningen igen - under den tiden blir blandningen inte rätt. Dock, med ett felfritt system borde du inte få P1312 och enbart P1312 med detta, så provbyt ändå TK.

    Med korrekt backventil så går motorn korrekt på tomgång i c:a 2 sekunder på sparat tryck i ledningarna, så om svajningarna kommer efter 1-2 sekunder så skulle jag titta misstänksamt på bensinpumpen - hur långt har bränslepumpen gått (de brukar vara utslitna efter 25-30k mil, rekommenderar preventivt byte senast efter 25k mil)?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196
    Pumpen har gått 28000 mil.
    Dock så borde väl det även bli fel på fler saker än cyl 1+2 då ? (typ även 3+4?)

    Nu i förrgår kom koden igen, trots full tank... Dock nästan direkt efter tankning.
    Den är bara nollad nu, så får vi se.
    Kommer den igen med mycket soppa i så provar jag byta TK, men jag gillar inte att byta innan jag kan utesluta bränsleproblem... Svårt att felsöka om man åtgärdar för mycket på en gång.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Tycker du tänker rätt, om det är TK så borde 1334 komma oxå.

    Väldigt intressant efter så många år se om 1312 kan vara något annat.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Ralle76 Visa inlägg
    Pumpen har gått 28000 mil.
    Dock så borde väl det även bli fel på fler saker än cyl 1+2 då ? (typ även 3+4?)

    Nu i förrgår kom koden igen, trots full tank... Dock nästan direkt efter tankning.
    Den är bara nollad nu, så får vi se.
    Kommer den igen med mycket soppa i så provar jag byta TK, men jag gillar inte att byta innan jag kan utesluta bränsleproblem... Svårt att felsöka om man åtgärdar för mycket på en gång.
    Jag skulle byta pumpen preventivt omgående, till en ny originalarmatur, alternativt bara själva pumpen inne i armaturen (men se upp med så att det inte blir fel sorts slang som bara klarar bensin invändigt, många har gått på den minan). Detta inte primärt för att den löser ditt problem, utan för att du har en klar risk för att bli stående med utsliten bensinpump i närtid.

    Så man kan börja med det och se om det löser problemet. Fast jag skulle åtminstone ha TK:n med i skuffen i ditt läge, finns en klar risk att TK:n är på upphällningen av beskrivningen att döma.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Vad sitter det för TK där idag (ålder, version)?

  11. #11
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Om det är problem med bränsletrycket så borde även 1334 dyka upp. Om det är TK så kan den larma för 1312 ett tag innan den går över gränsen även för 1334.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196
    Återupptar denna tråd...

    Bytte bränslefilter (Biltema) och luftfilter. Koden återkom, och efter några dagar kom även 1334, så nu har jag båda.
    Bytte då TK till en begagnad en kompis hade liggande i förrgår. Ingen garanti att den är OK annat än att den han köpte den av för nåt år sen sa att den var det.
    I går tändes lampan igen. I dag slocknade den (ett par starter efter tankning). Jag har inte kollat nån kod, bara frun som haft bilen.

    Så, frågan är vad nästa steg är... Kan man tänka sig att denna TK i alla fall inte är OK? Eller är det nåt annat... Kan bränslepumpen bete sig så här innan den ger upp? Jag har varit med om några bränslepumpsstopp (bl.a. på Saab) men då har den bara gett upp utan några varningar innan.

    Finns det fler möjliga orsaker till 1312 och 1334?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det korta svaret är nej. Tändkasetten är dålig.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Det är tändkasetten, jag har 5 stycken hemma som har det felet.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Det är tändkasetten, jag har 5 stycken hemma som har det felet.
    Högst sannolikt så. Skrev detta igår om min analys av de P1312 och P1334-fel jag haft: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1485755

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Högst sannolikt så. Skrev detta igår om min analys av de P1312 och P1334-fel jag haft: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1485755
    Köper rakt ut att felkoderna visas vid temperaturskillnader, jag får inte dessa koder vid kall väderlek.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Ralle76 Visa inlägg
    Så, frågan är vad nästa steg är... Kan man tänka sig att denna TK i alla fall inte är OK? Eller är det nåt annat... Kan bränslepumpen bete sig så här innan den ger upp? Jag har varit med om några bränslepumpsstopp (bl.a. på Saab) men då har den bara gett upp utan några varningar innan.
    Mitt nästa steg skulle var byta bränslepumpen omgående, för den lever på lånad tid. Man löper en överhängande risk att bli stående i närtid annars.

    Om det mot förmodan skulle lösa ditt problem är det väl utmärkt, men det är nog mest froma förhoppningar, du har troligen tändkassettsproblem också.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Mitt nästa steg skulle var byta bränslepumpen omgående, för den lever på lånad tid. Man löper en överhängande risk att bli stående i närtid annars.

    Om det mot förmodan skulle lösa ditt problem är det väl utmärkt, men det är nog mest froma förhoppningar, du har troligen tändkassettsproblem också.
    Ok. Det om att byta bränslepump, har det bara att göra med att den gått långt, eftersom du även skriver att det antagligen ändå är TK?
    Jag köper att pumpen kan vara på upphällningen pga 29000 mil, men kan den orsaka detta, eller kan jag vara säker på att det är TK som spökar?

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Ralle76 Visa inlägg
    Ok. Det om att byta bränslepump, har det bara att göra med att den gått långt...
    Ja. Motorn i bränslepumpen klarar ett ganska fixt antal varv innan den har slitit igenom kollektorn och inte längre fungerar. Efter 29000 mil är du sannolikt mycket nära den punkten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ja. Motorn i bränslepumpen klarar ett ganska fixt antal varv innan den har slitit igenom kollektorn och inte längre fungerar. Efter 29000 mil är du sannolikt mycket nära den punkten.
    Jo... Men kan pumpen ha med dessa felkoder att göra, eller kan jag vara säker på att det är tändkasetten? Vill ta en sak i taget... både för att veta vad felet var, och för att blir det allt för dyrt att laga bilen är ju frågan om det är värt det...

Liknande ämnen

  1. Saken är klar : IKEA köper SAAB
    Av Skånesaab i forum Tidsfördriv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •