Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Byta stötdämpare, montera standard eller sport? OG9-5 SC

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    Medlem#
    11745

    Byta stötdämpare, montera standard eller sport? OG9-5 SC

    Mina stötdämpare bak är trötta och jag ska byta dem. Så den stora frågn är ju vilka dämpare och fjädrar jag ska montera.

    Förutsättningar:
    Saab 9-5 2,0t biopower kombi 2008, Steg 1.
    Jag har idag standardchassi, men de grövre krängningshämmarna vad jag förstår. (kod CV-FE-J-J-40-31-AD-BC-CD-DC-)
    Om någon kan översätta hela koden blir jag glad, men vad jag lyckat googla mig till är att J-J betyder de grövre krängningshämmarna, och de ska vara standard sen -07 om jag inte missminner mig?
    Jag kör ganska ofta tungt packat och med tre downhillcyklar (tot ca 60-70 kg) på dragkroken. Så förstärkt fjädring är nog att föredra.

    Jag är lite inne på att byta till sportchassie för att få lite styvare dämpare och fjädrar. Roligare bil och bör fungera bättre vid tyngre last.


    Så, vad är skillnaden mellan standardchassie och sport förutom dämparna? Något äldre inlägg jag hittat här på STCS menade på att infästningen mellan länkarmen och dämparen bak har grövre diameter på sportchassiedämparna, stämmer detta för min årsmodell eller kan jag byta mina stötdämpare rakt av så jag får sportchassie? Och/eller är det mer som skiljer?

    Och om jag kan byta till sportchassiedämpare, är det helt hål i huvudet att inte byta fram direkt utan köra ett tag till med standard fram?
    Mest för att jag lagt ut rätt mycket sista två månaderna på bilen, så att sprida ut kostnaderna är praktiskt.

    Så alternativer är väll att köpa tex Bilstein b4 och förstarkta fjädrar och nöja mig med standardchassie, eller köpa sportchassiedämtare från speedparts med tillhörande fjädrar tex. Vad ska man köpa och funkar båda helt enkelt.
    Saab 9-5 2,0t Biopower -08 Steg 1

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Att byta från standard- till sportchassi betyder byta dämpare & fjädrar (lite monteringsdetaljer brukar gå åt också).

    Att bara byta bak och inte fram ger förmodligen ett hängigt intryck (sportchassi är 10mm lägre), men är inte omöjligt.

    Jag tror inte det finns hårdare fjädrar (a.k.a. lastfjädrar) för sportchassi, men där är jag lite osäker. Premiumlösningen är såklart att gå på en nivåregleringssats (saab original, fanns som tillval vid nybilsköp), d.v.s. dämpare med inbyggd nivåreglering som justerar hårdheten och höjden efter lasten. Förutom finfina köregenskaper så brukar dessa dämpare hålla väsentligt bättre än standarddämpare. För sportchassi är artnr 400131231, finns även motsvarande sats för standardchassi.

    Notera att fjädrar och dämpare är avstämda mot varandra, d.v.s. sportchassi, normalchassi, sportchassi nivåreglering och normalchassi nivåreglering har alla olika dämpare och olika fjädrar.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Skall man ändå byta allt runt om finns ju ett annat alternativ. Om man vill ha skillnad. Och bättre köregenskaper.
    Bilstein B8 med sänkfjädrar från t.ex. Maptun.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Skall man ändå byta allt runt om finns ju ett annat alternativ. Om man vill ha skillnad. Och bättre köregenskaper.
    Bilstein B8 med sänkfjädrar från t.ex. Maptun.
    Köp från neobrothers istället man sparar några tusen på de...

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Köp från neobrothers istället man sparar några tusen på de...
    Jäpp! De har "Maptun"-fjädrar oxo. Så samma grejor men betydligt billigare.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    Medlem#
    11745
    Jellybean: Tack för ett bra svar. Bra då är det inga problem att köpa sportchassikit och eftermontera.
    Jag har läst mycket bra om nivomat men aldrig sett de att köpa som eftermarknad.
    Japp att kombinera med rätt fjädrar har jag koll på.

    Jag fick idag erbjudande här på STCS om att köpa beggade nivomat, det är klart ett alternativ. Är nog inte en dum lösning för min situation.

    Mr.O och amazingjoey: Ja B8or med maptunfjädrar hade ju klart varit det roligaste alternativet. Hade mina framdämpare varit trötta såhade det inte varit mycket snack, då hade pengarna ändå legat på Neobrothers priser för kittet. Även fast det med dagens svaga krona inte är lika förmånligt att handla från england som för bara några månader sedan. Blir idag 1000:- billigare än från Maptun ändå.


    Nytt B8-kit lite powerflexbussningar (länkarmsbussningar ligger redan i garaget och väntar), Maptuns bussningssats för växellänkaget och fjäderbensstag så hade ju bilen blivit riktigt rolig tror jag. Kanske kommer.

    Ja och något ytterligare trimsteg också...

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Låter bra det. Helt klart bra att ha ett mål och en plan för att nå dit. Då kan man göra i "rätt" ordning och undvika diverse dubbeljobb med demontering-montering.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    9-5 med nivåreglering bak är betydligt stummare och stabilare i både sidled och höjdled trots massa mil (ca 25 000mil) och 12år än motsvarande utan, det är iaf min erfarenhet vilket är bra då 9-5 är ordentligt sladdriga i röven.

    Bilstein B8, sänkfjädrar av vettig sort, Powerflex i A-bussningarna bak, friska ledlager/kulleder i bakvagn och Powerflex i växellådsstaget (motorsidan) så är en 9-5 något sånär som de borde ha varit från fabrik

    Subframebussningar bör antagligen också bytas (och säkert lite mer grejjer) om man vill ha en klonkfri bil men det är tråkigt och jobbigt...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag tänkte fixa ordning på mitt chassi, har du tips på köp av produkter för bakvagnen?
    Mvh
    Anders

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Jag tänkte fixa ordning på mitt chassi, har du tips på köp av produkter för bakvagnen?
    Mvh
    Anders
    Det som står ovan verkar vettigt. B8, sänkfjädrar, PowerFlex bussningar. Men om man nu skall göra det ordentligt antar jag man vill byta allt som slits/rostar. Då skulle en lista vara bra. Och sådana tips som sagt! Har oxo sådana planer. Blev inte mindre intressant efter köpet av ytterligare en 9-5:a, i den sportiga carbon grey färgen .
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det som står ovan verkar vettigt. B8, sänkfjädrar, PowerFlex bussningar. Men om man nu skall göra det ordentligt antar jag man vill byta allt som slits/rostar. Då skulle en lista vara bra. Och sådana tips som sagt! Har oxo sådana planer. Blev inte mindre intressant efter köpet av ytterligare en 9-5:a, i den sportiga carbon grey färgen .

    Jag har också en grå bil, technical grey tror jag att den heter.
    Undrar om ledlager/kulleder i bakvagnen, där blir jag lite osäker.

    Mvh
    Anders

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    Medlem#
    11745
    Tänkte återrapportera att det blev den kanske lite tråkiga men förnuftiga uppdateringen då jag har en tvååring och en nyfödd som åker i baksätet.
    Därför får B8or med sänkfjädrar vänta, även om det var lockande, och det blev två bra begagnade Nivomatdämpare och powerflexbussningar.

    Fan vilken skillnad det blev. Ingen ormighet och klart styvare och stabilare bakända.

    Gjorde fyrhjulsinställning i samband med bussningsbyte bak. De ändrade bara toe in justeringar, jag frågade om de inte gjorde fler inställningar men då skulle det kosta typ 20k menar de vilket säkert stämmer. Verkar ju inte gå att justera camber på 9-5a bak tex. Har sett ersättningsstag med justermöjlighet till nedre bärarmen på en amerikansk youtubevideo. Men är nog överkurs för min del. Jag hade 1,5 grader på båda om jag inte missminner mig och det skulle vara 0,5. Lär väll inte vara hela världen kan jag tro.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2,0t Biopower -08 Steg 1

Liknande ämnen

  1. Fjädrar och Stötdämpare, Sportchassi / Standard
    Av Ralle76 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-05-25, 22:30
  2. Nya standard-stötdämpare bak 900NG för hårda?
    Av Saab900tT i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-17, 17:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •