Sidan 10 av 15 FörstaFörsta ... 89101112 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 285

Ämne: Närmar vi oss slutet nu? (reservdelsbrist)

  1. #181
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Vi kan tjafsa fram och tillbaka, men jag är övertygad om att SAAB inte har haft mer problem än andra bilar, snarare tvärtom. Andra märken har varit mycket bättre på att mörka problemen, det är ju ett som är säkert. Sen har minsta lilla problem hos SAAB blåsts upp till löjliga dimensioner. Detta med T7-motorerna och alla ras, jag betvivlar att det är så mycket sämre än med vissa modeller av VW där motorerna verkar vara gjorda av knäckebröd (TFSI eller FSI var det väl grova problem med, liksom den där V6an där kedjorna knappt håller ut ur bilhallen). BMW har haft stora problem även långt in på 2010-talet, Mercedes har haft sina problem med kamdrivningen på vissa V6or osv, men det är ju inget som det talas högt om.
    Hur många gånger har man inte hört att SAAB har usla växellådor? Ingen i min familj har rasat en låda på alla dessa mil, och då har vi kört en del duktigt trimmade exemplar. Att de sen inte tål hur mycket misshandel som helst är väl rätt uppenbart, men å andra sidan brukar inga växellådor till framhjulsdrivna bilar hålla för vad som helst. Jämför storleken på en 5-växlad låda till en 9000 med den 4-växlade med elektrisk överväxel till 740, den är väl dubbelt så stor, minst! Man behöver inte vara Einstein för att förstå att storleken har betydelse för hållfastheten.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #182
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jag har varit allbilsskruvare i 35 år snart och alla märken går sönder. Det enda märke som historiskt sett har varit ganska problemfria är väl subaru men de har ju alltid kostat därefter. Tyvärr har ju även de drabbats av moderna problem så märket som sådant har väl solkats lite på senare tid.
    Motorproblem rent generellt kan man nog skylla på longlife servicarna. Skulle vara kul att veta hur servicarna fungerar i USA på saab? Kör de vidare på extremt frekventa oljebyten eller följde de saabs direktiv?
    Tänkte om de aldrig fick longlife service överhuvudtaget?

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #183
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Jag hade tre stycken före 15000mil varav 2st med stopp längs vägkanten. Dom blev bättre på slutet.
    Fredrik J

  4. #184
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Jag har varit allbilsskruvare i 35 år snart och alla märken går sönder. Det enda märke som historiskt sett har varit ganska problemfria är väl subaru men de har ju alltid kostat därefter. Tyvärr har ju även de drabbats av moderna problem så märket som sådant har väl solkats lite på senare tid.
    Motorproblem rent generellt kan man nog skylla på longlife servicarna. Skulle vara kul att veta hur servicarna fungerar i USA på saab? Kör de vidare på extremt frekventa oljebyten eller följde de saabs direktiv?
    Tänkte om de aldrig fick longlife service överhuvudtaget?
    Mycket troligt faktiskt. För jag upplever att frekventa oljebyten sitter i generna på folk i USA.

    Sedan är det ju så att i Sverige hade Saab en internationellt sett stor del av marknaden, samt att det finns ett samhällsekonomiskt intresse av hur det gick för Saab. Det gör att fokus blir större. Alla fel blir kända. Jämför man med Frankrike finns det väl ingen som har hört talas om fel på Saab. Men man har koll på de franska märkenas brister, dessutom föredrar de flesta fransmän en fransk bil framför en svensk (eller annan utländsk). Vill bara poängtera att situationen för Saab är extrem i Sverige.

    Skall man ha göra en opartisk jämförelse av bilars kvalitet i Sverige är nog besiktningsresultaten det i särklass mest seriösa att använda.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jag hade tre stycken före 15000mil varav 2st med stopp längs vägkanten. Dom blev bättre på slutet.
    Säger inte emot dig.
    Men dina och även om man skulle lägga till alla andras bilar på forumet blir ett väldigt litet urval med en väldigt udda typ av ägare. Att dra generella slutsatser av våra egna personliga erfarenheter är vanskligt.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #185
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jag hade tre stycken före 15000mil varav 2st med stopp längs vägkanten. Dom blev bättre på slutet.
    Min 9-5 är fullservad inklusive oljebyte vid varje dryga 1000 mil enligt servicebok, ändå blåste turbon vid 14', ny tändkassett, AC-panel och SID på garanti innan det. Bromsören var avrostade och bytta tillsammans med stora bakvagnsbussningarna runt 13' och jag tvingades att byta bränslepump direkt när jag köpte den vid 14,7'. Då hade också handbromsen krånglat åtskilliga gånger och varit inne på verkstad, ändå fick jag ordna det också direkt.

    Vid 15' blev den okörbar eftersom värmeventilen pissade ut kylarvätska med ungefär 1 liter per mil. Var tvungen att åtgärda direkt.

    Det är vad jag hittat som är dokumenterat och självupplevt men kan givetvis vara ännu mer. Riktigt dåligt i mina ögon. Jag vet att detta är ett SAAB-forum men en del verkar skönmåla för mycket, imho såklart.

    Men jag älskar kombin, därför köpte jag nyligen en reservdelsbil så att jag kan köra utan för stora kostnader 5-6 år till, förhoppningsvis.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av MultiMan den 2018-06-05 klockan 15:36.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  6. #186
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jisses. Jag har blåst 2 GT17, en vid 28000 mil och en vid 26000 mil. Båda efter att ha fått ett steg 1 efter 25k mil. Inget oväntat och helt i sin ordning i mitt tycke.
    Haft flera T7-bilar där turbona gått över 20 utan antydan till blårök trots trim.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #187
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Definitivt. Men så tror jag tröskeln för att kalla en bil dålig är lägre när relativt nya bilar sviker än när en entusiast får problem. Alla som åker runt med en tändkassett i bagaget kan inte anse sig själv vara en genomsnittlig nybilsköpare/kund. Farsan har i alla år kört Volvo och även om bilarna varit rejält mycket tråkigare att uppleva (mitt primära syfte med att köra Saab) så har dom, med nått undantag, krånglat i ganska liten omfattning.
    Jag tycker framförallt metodiken att ta till sig problem och lösa dom var bristfällig innan GM verkligen klev in i början av 2000-talet och rätade upp företaget.
    Ja, jag tillhör dom som anser att GM räddade Saab och moderniserade företaget.
    Om du med entusiast menar någon som enbart åker Saab, så passar jag inte in. Min nuvarande bruksbil är en BMW, och för några år sedan så åkte jag primärt Audi. Jag är *bil* entusiast, inte bara Saab entusiast.
    Med det sagt så kan jag med lätthet konstatera att dom og9-5 jag haft spöar tyskarna med enorma marginaler vad gäller driftsäkerhet. Dom kostar en bråkdel av vad motsvarande Audi eller BMW gör, och dom håller helt enkelt bättre.
    BMW är ok vad gäller driftsäkerheten, men när något väl går sönder är det helt absurda kostnader för att åtgärda det.
    Audi däremot vete fan vad dom håller på med, precis allt går sönder, hela tiden, gång på gång på gång. Plus att det är svindyra delar. Tycker du tändkassetter är jobbiga så prova att behöva byta tändspolar på en Audi några gånger per år.

    Jag har en "slit och släng" bil, en 9-5 kombi från -99 med en bra bit över 30k på mätaren. Den är rostig, ful och misshandlas brutalt. Jag köpte denna bil för 500:- för 3-4 år sedan och kan säga att den inte fått det minsta kärlek sen dess, bortsett från några enstaka oljebyten med den billigaste oljan. Trots det envisas den med att fungera helt klanderfritt och gå igenom besiktningen varenda år.
    För någon vecka sedan åkte jag några hundra mil på en helg. Jag åkte i 9-5'an, trots att BMW'n är 10 år nyare och har gått inte ens en tredjedel så långt. Varför? Jag litar helt enkelt mer på 9-5'an än på BMW'n.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #188
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    För frågan om vad som orsakade att Saab tvingades slå igen verksamheten är det nog inte så relevant hur bra bilarna håller eller krånglar när de är 10+ år gamla, jämfört med andra märken. Nybilsköparen bryr sig knappast om det och kan egentligen inte veta något om det heller. Likaså ska man vara försiktig med att utgå från egna erfarenheter. Seriöst insamlad statistik är det enda vettiga, men inte lätt att hitta.
    Den som köper nytt tänker på andra saker än hur reparationskostnaderna blir för femte ägaren och det är ju nybilsköparens perspektiv som bestämmer hur många bilar en tillverkare kan sälja och hur mycket betalt det går att ta.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #189
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    [Har nog kört 50 st och få stopp, flera tusenkronorssaabar har varit väldigt pålitliga, även med många mil på hjullagren, gäller att ha vatten och olja åtskilda på rätta ställen o kosta på tändstift mm, ibland konding o brytare

    QUOTE=bollman;1484386]Åja, 30st är väl ändå mer än enstaka? [/QUOTE]

  10. #190
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Likaså ska man vara försiktig med att utgå från egna erfarenheter. Seriöst insamlad statistik är det enda vettiga, men inte lätt att hitta.
    Vad gäller Saab är det nog bara försäkringsbolagen som har en samlad, uppdaterad, och hyfsat korrekt statistik på detta med tanke på konkursen, igenbommade verkstäder osv. Likt banker är det institutioner som "alltid kommer att finnas". Och enligt bolagen står sig Saab bra.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  11. #191
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Tror dock att de flesta av de problem som folk här har räknat upp som tecken på dålig kvalitet inte kommit till något försäkringsbolags kännedom. Vad de får veta är beroende på om bilen är försäkrad, och om skadekostnaden överstiger självrisken. Tänk på att det idag, pga ålder och körsträcka, finns väldigt få Saab som har maskinförsäkring t.ex. Dock är det samma för alla märken/modeller av samma årsmodell. Det är tyvärr info man inte kommer åt.

    Personliga erfarenheter är intressanta med tanke på att deltagarna här antagligen är en hyfsat homogen grupp.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #192
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Har bara kört SAAB sedan 1995: 3 x 9000 och 3 x ng 9-3. Har haft två stopp efter vägkanten under den tiden, bägge soppatorsk (en gång pga felinstallerad bränslepump, en gång pga trimprogram som ledde till att bränslemätaren visade fel). Ca 50 000 mil under den tiden, fyra av bilarna trimmade. En av bilarna var nästan ny vid inköp (demobil, ca 200 mil), de övriga begagnade (2000 - 8000 mil).
    Senast redigerat av Amatör den 2018-06-05 klockan 20:23.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  13. #193
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Alla bilar går sönder, min personliga uppfattning är att komponenter i moderna bilar har en kortare brinntid och då följdaktligen är billigare.
    Preventiv underhåll är viktigt, om något på vänster sida går sönder, byt då även den högra då den troligen går sönder månaden efter.

  14. #194
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Som rcy skriver; Dyrare och nyare är inte alltid bättre.
    Det finns fördelar med att välja bilar där tillverkaren tvingas vara konservativ
    och dra ut på plattformarnas livslängd. SAAB var ett exempel. Många Japaner
    och andra asiater ett annat. Så toppar också asiaterna kvalitetsligan. Européer
    följer efter med en viss spridning med undantag för franska och italienska märken som
    "ligger tryggt" i botten.

    Försäkringsstatistiken säger väl en viss del (listorna med ärenden gällande maskinskador)
    Bilprovningen i sverige tillför en del, och TüV's statistik i Tyskland också.

    Grundtipset är att om man inte har förmånen att kunna köpa nytt (och blundar när man skall
    betala) är att hinna få tag på en begagnad som är såpass fräsch att man kan ge den TLC
    med kortare intervaller och även krypa under med extra rostskydd hur kladdigt det än kan tyckas.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  15. #195
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Om man försöker blicka in i framtiden är jag rädd att de allt mer komplicerade systemen som behövs för att rena avgaserna kan bli en dyr historia. På ett annat forum läste jag följande exempel:

    Exempel för Audi Q7, 3,0l, 272hk 2018
    Partikelfilter 27.000kr
    Lamdasond 3.800kr
    EGR-ventil 20.000kr
    AdBluepump 22.000kr
    Summa 72.800kr

    Då kommer man tidigare att nå den punkt där det inte är ekonomiskt försvarbart att reparera en gammal bil. Alternativt micklar man med den så att det inte märks på besiktningen att avgasreningen inte fungerar som den ska, och det är ju inte heller bra.

    Reservdelspriserna kan ibland vara lite märkliga. Jag kryssade för adaptivt chassi när jag beställde min bil. Det kostade ungefär 12000 kronor och jag är mycket nöjd att jag gjorde det tillvalet. Den som ska byta dämpare blir nog inte lika glad, för senast jag kollade låg fyra dämpare som reservdelar på ungefär det dubbla mot vad jag betalade vid nybilsbeställningen. I realiteten är påslaget större, för i systemet ingår ett antal givare och en del annat som inte ingår i priset för dämparna som reservdelar.
    Senast redigerat av Niklas Z den 2018-06-06 klockan 12:31.

  16. #196
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Audi är nog ett av de märken som är värst när det gäller att blåsa kunderna på service och reservdelar. Är man inte fåfäng så undviker man med fördel alla statusbilar. Kul att höra gnället vid fikat när folk har haft bilarna på service. Då brukar jag berätta att olja kostar 50 kr per liter och ett oljefilter under 100 kr.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #197
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Ungefär så mycket betalade jag också till min BMW i vintras när jag gjorde ett extra oljebyte mellan två servicetillfällen. I och för sig fick jag betala runt en hundralapp till OKQ8 också för platsen i GDS-hallen. Men man vill ju ha den regelbundna servicen loggad, så nästa byte blir hos BMW-verkstaden och då kostar det drygt 2000 kr (om de inte höjt sedan senaste oljeservice gjordes).
    Verkstäderna är bra på att ta betalt och efter vad jag hört är min BMW-verkstad nog bland de billigare. När det gäller VAG så brukar bekanta klaga på en eller flera av följande: pris, utförande, kundbemötande.
    Men det finns nog många som har goda skäl att kritisera verkstäder, oavsett märke.

  18. #198
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    .
    .
    Då kommer man tidigare att nå den punkt där det inte är ekonomiskt försvarbart att reparera en gammal bil. Alternativt micklar man med den så att det inte märks på besiktningen att avgasreningen inte fungerar som den ska, och det är ju inte heller bra.

    Reservdelspriserna kan ibland vara lite märkliga. Jag kryssade för adaptivt chassi när jag beställde min bil. Det kostade ungefär 12000 kronor och jag är mycket nöjd att jag gjorde det tillvalet. Den som ska byta dämpare blir nog inte lika glad, för senast jag kollade låg fyra dämpare som reservdelar på ungefär det dubbla mot vad jag betalade vid nybilsbeställningen. I realiteten är påslaget större, för i systemet ingår ett antal givare och en del annat som inte ingår i priset för dämparna som reservdelar.
    Har uppfattat att det här är vad vi gått emot under en ganska lång tid, eftersom bilmarknaden länge ansetts vara överetablerad. Tidigare kunde man lyfta fram en lång medellivslängd som försäljningsargument (Volvo), nu talar man tyst om sådant. Idealet är att det går bra att sälja bilarna och att de sedan håller så kort tid som möjligt. Kunderna måste naturligtvis fortfarande acceptera livslängden till det givna priset, men som sagts tidigare är det sällsynt att första köparen behåller bilen under hela livslängden. Därmed blir förstagångsköparen bara indirekt beroende av livslängden - genom att uppenbart för kort livslängd minskar andrahandsvärdet. Att minska livslängden blir ett sätt att öka marknaden. Att många bilar säljs som tjänstebilar eller leasingbilar gissar jag underlättar medellivslängdsförkortningen: engagemanget hos förstagångsköparen blir mindre och tidshorisonten typ tre år.

    När konkurrensen är svår, minskar möjligheterna att ta bra betalt för produkterna. Då ökar eftermarknadens betydelse. Om man lyckas låsa in en kund kan det vara OK att tjäna litet eller inget på den ursprungliga försäljningen, bara man lyckas hämta in vinsten från eftermarknaden (reservdelar etc). Det här råkar man ju ut för t ex när man köper en skrivare, men jag tror även när man köper en bil. Jag har själv jobbat med den typen av försäljning: vi tjänade knappt något på systemen/apparaterna vi sålde. Men sedan var kunderna fast under lång tid och då kunde vi ta hem vinsten på de förbrukningsvaror som gick åt när maskinerna användes. Har uppfattat att lyckas man sälja in ett bilmärke som "premium", går det att hämta in vinst både vid försäljningen och från eftermarknaden. Det var väl det SAAB strävade mot men aldrig riktigt uppnådde.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  19. #199
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ska man behålla bilen länge så kan man med fördel glömma verkstäder och stämplar i serviceboken. Stämpeln säger ofta ingenting om vad som gjorts och definitivt ingenting om hur det gjorts. Jag sparar alla kvitton på delar och har noggranna anteckningar både i serviceböcker och mer detaljerat i separata dokument om service och reparationer. För en äldre bil betyder skicket på bilen mer än några intetsägande stämplar och noggranna anteckningar samt kvitton ger trovärdighet. Jag har inte besökt en verkstad på över 10 år förutom för montering av däck. Förutom besparingen så är det väldigt skönt att slippa den oro som det alltid innebar att lämna bilen till någon okänd med okänd kompetens som var gömd bakom en kundmottagare. I de tester av bilverkstäder som bl a ViBilägare har gjort brukar mer än hälften av verkstadsbesöken få anmärkningar.

    5 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  20. #200
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ska man behålla bilen länge så kan man med fördel glömma verkstäder och stämplar i serviceboken. Stämpeln säger ofta ingenting om vad som gjorts och definitivt ingenting om hur det gjorts.
    Absolut, men än så länge tror jag min bil är tillräckligt ny för att en del spekulanter på den skulle fråga efter stämplar i serviceboken, ifall jag skulle lägga ut den till försäljning.

Liknande ämnen

  1. Slutet är nära nu!
    Av DrBoost i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 13:02
  2. Slutet för turbon i min 9-5?
    Av carpe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 18:54
  3. Elmia närmar sig!
    Av The Rob i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 13:27
  4. Mycket lustigt ljud när turbon närmar sig maxladd
    Av Anders_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 00:43
  5. Mappningen närmar sig!.. Lite funderingar!
    Av 9-3 Mike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-12-17, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •