Sidan 7 av 15 FörstaFörsta ... 56789 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 285

Ämne: Närmar vi oss slutet nu? (reservdelsbrist)

  1. #121
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Du har en finansiell kostnad på 38 tkr/år, lägg sedan till värdeminskning.
    Vad kostar en tre år gammal Opel?
    Oberoende om vi pratar SAAB eller Volvo/BMW, det blir alltid billigare med en gammal bil jämfört en ny, visst, en nyare problemfri har lägre servicekostnad
    men då högre kapitalbindning/värdeminskning.
    Självklart, personligen är jag rädd att köpa en helt ny bil efter sett alla problem XC90 hade när jag väl jobbade på volvo...De ska vara mycket bättre nu dock enligt lillebror som är provkörare hos dem.

    Men som du ser så räknar jag bara på själva finansiellkostnad utan värdeminskningen. Den minskar mer i värde än vad min saab har gjort på 3år...Vilket är typ 0kr
    Senast redigerat av amazinjoey den 2018-05-29 klockan 22:07.

  2. #122
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Till GlennB (Inlägg #92) Jag har allt passat på att nypa varenda IBM-tangentbord jag hittat bland dataskrot.
    Underbara grejor. Och enligt någon nättidning finns dom tydligen att köpa igen. Nu tillverkade av ett annat
    företag!
    Hade jag fattat att dom skulle bli värda pengar en dag hade jag tagot med mej en hel bunt, men nu tog jag bara med mitt egna när jag slutade

    Mercedesdelar är ca 15% dyrare i Sverige än i Tyskland beroende på att "den stora svenska
    återförsäljaren" tar ut duktigt med vinst på dom. Annars i Europa är priserna ofta inte högre
    än för konkurrerande märken. Då prisar man ut sig. Funderar man på en MB om SAAB försvinner helt
    bör man i första hand kolla upp en fristående men välrenommerad verkstad i sin närhet.
    Mja, jag har kört mercedes en gång i tiden, det är otvivelaktigt den bilen jag haft med dyrast delar, nu var dte ju ett tag sen men mercedesåterförsäljaren blinkade inte ens när han berätatde att en oljetrycksgivare kostade tusen spänn, eller oljelocket 600.. sen var bilen sunkig i största allmänhet, så mitt förtroende för mercedes försvann TOTALT efter att ha haft den bilen.

    Över huvud taget har jag inget större förtroende för tyska bilar, har flera kompisar som kör eller har kört BMW, jävlar vad med problem dom har hela tiden.. och delar som är snordyra i sverige och kostar hälften i tyskland, och tysklandpriserna är ändå högre än saabdelarna.. Volkswagen är grovt överpissatta och har en massa problem, audi är samma sak men ännu större prislappar och lite finare inredning.. Egentligen är väl porsche det enda tyska märket jag fortfarande har förtroende för, men man kan ju inte direkt kalla det för ekonomiska bilar, men jag ska nog ha en 996 ändå när barnen är större och ekonomin stabilare


    Angående saab originaldelar, det är väl tråkigt om priserna ökar, men folk som bruksar kommer ju inte att köpa dessa ändå utan oftast tredjepart..

    F.ö så kan man inte få tag i bromssköldarna fram till tidiga 9-5 just nu, men det verkar som det kommer en lösning på det, tills vidare kör jag utan den högra på min '99
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #123
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Jag fattar hur du tänker. Både 99 och 96 är för gamla, så 996 får det bli!
    Räknas Skoda som tysk eller. Det är väl samma som VW och Audi, men lägre pris i inköp. Gäller det även delar och service och upplevelse i stort.

    ( Hur kom IBM in i detta? Även jag skriver såklart på ett gammalt hederligt IBM-tangentbord.)
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #124
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag möter för övrigt dagligen en blå saab 99 på väg till jobbet, uppenbarligen nån som bruksar den, guldstjärna till honnom

    3 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #125
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Självklart, personligen är jag rädd att köpa en helt ny bil efter sett alla problem XC90 hade när jag väl jobbade på volvo...De ska vara mycket bättre nu dock enligt lillebror som är provkörare hos dem.

    Men som du ser så räknar jag bara på själva finansiellkostnad utan värdeminskningen. Den minskar mer i värde än vad min saab har gjort på 3år...Vilket är typ 0kr
    Jag hade en XC90 av förra generationen, den bästa bil jag haft. Köpte för 65 tkr, körde 2500 mil, lade 20 tkr på den och sålde för 65 tkr.
    Vi fick ett bra pris på den nya XC90 och köpte, min fru hämtade den i GBG, i första tunneln så tändes en varningslampa då en mörkersensor inte fungerade, bilen hade då gått 3.5 mil.
    Efter ett gäng programuppgraderingar, nytt batteri samt besök hos verkstaden fungerar den OK. Bortsett från att det är ett ljud från förarsidans B-stolpe vid 120 km/h, verkstaden kan inte göra något
    åt det, grymt irriterade.
    Jag gav upp och började titta på alternativ. Ekonomi, säkerhet, utseende, kvalitet, "meck-barhet", det blev SAAB och då 9-5.
    Köpte min bil för 55, har lagt 12 tkr på den och kommer att lägga ca 25 till (rostfritt avgas, chassi, ev TD04), det blir fortfarande billigare (och roligare) än en ny bil.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jag fattar hur du tänker. Både 99 och 96 är för gamla, så 996 får det bli!
    Räknas Skoda som tysk eller. Det är väl samma som VW och Audi, men lägre pris i inköp. Gäller det även delar och service och upplevelse i stort.

    ( Hur kom IBM in i detta? Även jag skriver såklart på ett gammalt hederligt IBM-tangentbord.)
    Jag hade en 997-4S, brorsan en 996-C2, bra bilar men rätt kassa egentligen, för bra för gata och för dåliga för bana. Tekniskt bra bilar och möjliga att skruva själva.

  6. #126
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag kör ju kurvig 70-väg ca 10mil till och från jobbet varje dag, för att inte avlida av tristess så vill man ju ha en rolig bil där, i dagsläget är det 9-5 Aero då jag måste få plats med två barnstolar, tidigare även barnvagn.. när jag slipper det lär jag nog hitta nåt annat. 996 är ju bra prissatta i dagsläget, det är inte 997, men vem vet hur det ser ut när den tiden kommer

    Jag räknar f.ö med att kunna byta upp mej till en annan saab en gång till, troligen en sen OG9-5 då, sen när den är för gammal får man byta märke när den går sönder för mycket och delarna blir för svåra att köpa, frågan är vad man ska byta till då, i dagsläget har jag inget bra svar på den frågan.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #127
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    715
    Tröttnar man på alla snorkiga okunniga märkesverkstäder
    och på att laga dyra bilar överhuvudtaget så är det mot
    Japan man måste kasta sina blickar. I all besiktningsstatistik
    så ligger japanerna överst...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  8. #128
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Man kan kolla här också. Andra bolag har säkert liknande rapporter.
    https://www.lansforsakringar.se/gavl...il-med-omsorg/
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  9. #129
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Tröttnar man på alla snorkiga okunniga märkesverkstäder
    och på att laga dyra bilar överhuvudtaget så är det mot
    Japan man måste kasta sina blickar. I all besiktningsstatistik
    så ligger japanerna överst...
    Jag har haft rätt många japanska bilar, och dom håller generellt sett en hög kvalitet, problemet är mer att när saker väl går sönder blir det ofta väldigt dyrt, dessutom är det betydligt svårare att hitta "hemammeck"-info om bilarna.

    Ett annat problem med japanska bilar är att dom roliga versionerna sällan säljs här. Exempelvis Lexus är ju sådana, dom håller hög kvalitet och är i största allmänhet trevliga bilar, man kan ta SC som exempel.. vad fick vi i europa ? den vansinnigt tråkiga aluminium-V8'an 1UZ-FE och automatlåda.. "F" i motorbeteckningen får ju alla som kan nåt om toyota/lexus att rygga lite då det betyder "Optimized for fuel efficiensy" (Ett "G" betyder att den är "optimized for performance"), dessutom en gammal momentomvandlarlåda på det..

    vad fick japanerna då ? jo dom kunde välja en 1JZ-GTE istället, alltså en turboladdad rak sexa på 300hk, nära släkt med den legendariska 2JZ-GTE i Supra MkIV twinturbo.. dessutom kunde man välja en riktig manuell låda.

    Det finns massor med sådana exempel, det tillverkades en familjekombi med drivlina och chassi från det WRC-vinnande rallyjärnet toyota Celica GT-Four som hette Caldina GT-four, i praktiken en rallybil med femdörrars kombikaross.. togs den in i europa ? nä, tillbverkades den ens för marknader utanför japan ? nä..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #130
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Räknas Skoda som tysk eller. Det är väl samma som VW och Audi, men lägre pris i inköp. Gäller det även delar och service och upplevelse i stort.
    Skoda, Seat, VW & Audi är i grunden varumärken som ägs av samma koncern & dessa varumärkes bilar bygger på samma tekniska plattform. De har bara olika inriktning för att fånga olika kundgrupper & olika upplevd kvalitet. Bilarna tillverkas bl.a. i Tyskland, Tjeckien & Spanien. Men även om en Audi tillverkas i Tjeckien, så ses den som en tysk.

    Jag fick förklarat för mig för några år sedan att bilarna som rullade ut den Tjeckiska fabriken hade minst tillverkningsfel inom denna koncern.

    Min mamma har en Skoda Fabia från 2016. När den skulle göra första servicen i år efter 2år & 800mil, så var kostnaden 3600kr, för i princip ett oljebyte (4lit á 250kr/lit) & kupéluftfilter samt sk. "inspektionskontroll", 1timme arbetstid för detta enligt verkstadens serviceplan. VAG verkstaden som servar Audi, VW, Skoda, Seat tog 1650kr/timme i arbetskostnad. Så bara för det är Skoda, så är det inte längre billigt att äga dessa bara för de har varumärket Skoda. Det är samma pris för t.ex. en Seat Ibiza, Audi A1, VW Polo.

  11. #131
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Förr var det iaf så att delarna var olika prissatta beroende på vilket märke partnumret hörde, även om det var samma del.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #132
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Förr var det iaf så att delarna var olika prissatta beroende på vilket märke partnumret hörde, även om det var samma del.
    En relativt stor del av reservdelpriset är hantering och logistik som ju kan skilja sig mellan olika organisationer.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Tröttnar man på alla snorkiga okunniga märkesverkstäder
    och på att laga dyra bilar överhuvudtaget så är det mot
    Japan man måste kasta sina blickar. I all besiktningsstatistik
    så ligger japanerna överst...
    Så är det. Ändå så dominerar inte japanska bilar i försäljningsstatistiken. Dom borde fundera på varför. Har själv haft två stycken Mazda. Dom höll bra men så tråkiga att klockorna stannade.
    Fredrik J

  13. #133
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Fast japanerna dominerar ju globalt sett, och i många länder, men då dom egentligen bara ser övriga marknader (utanför den japanska) som bonus är dom kanske inte lika anpassade till den nordiska eller europeiska marknaden.

    Det är väl egentligen samma sak med saab och volvo, dom är i första hand designade för svenska marknaden, sen försöker/sökte man sälja även på liknande marknader.

    Dessutom finns det många roliga japanska bilar, det är bara det att de flesta som säljs här inte är avsedda att vara roliga utan att lösa ett transportproblem.

    Provkör en toyota GT86 och se om du tycker den är tråkig exempelvis
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #134
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast japanerna dominerar ju globalt sett, och i många länder, men då dom egentligen bara ser övriga marknader (utanför den japanska) som bonus är dom kanske inte lika anpassade till den nordiska eller europeiska marknaden.

    Det är väl egentligen samma sak med saab och volvo, dom är i första hand designade för svenska marknaden, sen försöker/sökte man sälja även på liknande marknader.

    Dessutom finns det många roliga japanska bilar, det är bara det att de flesta som säljs här inte är avsedda att vara roliga utan att lösa ett transportproblem.

    Provkör en toyota GT86 och se om du tycker den är tråkig exempelvis
    Jag har en Lotus med Toyota motor, hysterisk motor som dessutom till skillnad från vad Lotus hade tidigare inte går sönder.

    - - - Uppdaterad - - -

    För att sammanfatta.
    Slutet kommer men reservdelstillgången kommer att stabilisera sig.
    Det finns många SAAB och därmed efterfrågan av delar.
    Jag kommer att köra SAAB rätt in i kaklet, alternativa bilar är tråkiga och dyra.
    Är det inte ett statement att köra runt i en välvårdad och snygg utdöd bil?

    5 användare gillar detta inlägg



  15. #135
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jo, jag sitter just och funderar på om man skulle köpa sig en Rover 75

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #136
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Provkör en toyota GT86 och se om du tycker den är tråkig exempelvis
    Jag har faktiskt gjort det och jag tyckte den kändes som en japansk stdbil med lite roligare kaross. Jag jämför den med min Porsche Cayman. Vad som lockade mig till toyotahandlaren var det låga priset.
    Bilen hade klassisk automatlåda vilket kan ha påverkat men jag tror orsaken var att jag inte kunde provköra på rallysträcka utan i vanlig trafik. GT86 ska tydligen köras med sladd om jag fattat rätt.
    Fredrik J

  17. #137
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jo, jag sitter just och funderar på om man skulle köpa sig en Rover 75
    Bra val :-)
    Min bror som har en Lotus med Rover motor köper delar härifrån.
    https://rimmerbros.com/

  18. #138
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jag har faktiskt gjort det och jag tyckte den kändes som en japansk stdbil med lite roligare kaross. Jag jämför den med min Porsche Cayman. Vad som lockade mig till toyotahandlaren var det låga priset.
    Bilen hade klassisk automatlåda vilket kan ha påverkat men jag tror orsaken var att jag inte kunde provköra på rallysträcka utan i vanlig trafik. GT86 ska tydligen köras med sladd om jag fattat rätt.
    GT86 är skoj men skulle behöva mer mos, lite seg motorkaraktär. Har kört här: http://www.arcticdriving.se/toyota-gazoo-racing-2

  19. #139
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    GT86 är skoj men skulle behöva mer mos, lite seg motorkaraktär. Har kört här: http://www.arcticdriving.se/toyota-gazoo-racing-2
    Ja lite tråkig motor. Eventent är ju en sånt där sladdevenemang som jag menar att GT86 ska användas till. Men hur ofta kör man så?
    Fredrik J

  20. #140
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Ja, motorn är bilens största brist, mycket konstig vrid/effektkurva och lite låg effekt.. men det var inte poängen, det är fortfarande en extremt välbalanserad och rolig bil, det jag ville komma fram till var att japanerna tillverkar roliga bilar också, men merparten som säljs är gjorda för ren transport.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Slutet är nära nu!
    Av DrBoost i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 13:02
  2. Slutet för turbon i min 9-5?
    Av carpe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 18:54
  3. Elmia närmar sig!
    Av The Rob i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 13:27
  4. Mycket lustigt ljud när turbon närmar sig maxladd
    Av Anders_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 00:43
  5. Mappningen närmar sig!.. Lite funderingar!
    Av 9-3 Mike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-12-17, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •