Sidan 13 av 15 FörstaFörsta ... 31112131415 SistaSista
Resultat 241 till 260 av 285

Ämne: Närmar vi oss slutet nu? (reservdelsbrist)

  1. #241
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    För c70 var det en styrenhet till bagageluckan som plötsligt kostade 15'. Men det är ju en helt annan teknisk lösning. Jag ville bara påpeka att även tillverkare som inte försvunnit lämnar ägare av lågvolymsbilar lite i sticket när 10års gränsen passerats. Eventuellt löser man det med saftig kostnad vilket ju blir självreglerande. Tar man tillräckligt mycket betalt behöver man inte ha några fysiska delar...
    Fredrik J

  2. #242
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Fast nu var ju inte 9-3 han en lågvolymprodukt sett relativt andra Saabar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #243
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Nej men för cabbunika komponenter blir ju det betydelselöst.
    Fredrik J

  4. #244
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Den som är ute efter en "vardagscab" vilken som helst, att ha som enda bil, köper nog sällan en SAAB-cab idag. SAAB-caben såg f ö dagens ljus 1986, för 32 år sedan. De som köps av icke-entusiaster kan jag tänka mig blir nerkörda, sönderrostade och försvinner. Men entusiaster tenderar väl att hålla bilar vid liv och att lyckas med det. Användning blir begränsad, underhållet på topp och felfrekvensen sjunker, dvs det är inte så ofta nya delar behövs. Och det är sällan kritiskt att entusiastbilen finns tillgänglig i varje ögonblick. Får för mig att det finns åtskilliga fall där tillverkningen och även tillverkaren upphört sedan länge, medan bilarna hålls vid liv. Bilar som kan vara både mer komplicerade och ovanligare än SAAB-cabbar.

    Undrar också angående Orio - deras huvud- eller enda affär är väl SAAB-delar? Om de då inte gör sitt bästa för att hålla SAABar rullande, avvecklar de ju sig själva. Det känns inte särskilt sannolikt att de skulle vilja skynda på den utvecklingen.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  5. #245
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Orio säljer inte endast Saabdelar. Deras huvudverksamhet är ju som reservdelspartner till allbilsverkstäder men till Saab har man ju exklusivitet och, antar jag, reservdelsskyldighet i 2-3år till.
    Fredrik J

  6. #246
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Orio säljer inte endast Saabdelar. Deras huvudverksamhet är ju som reservdelspartner till allbilsverkstäder men till Saab har man ju exklusivitet och, antar jag, reservdelsskyldighet i 2-3år till.
    Ahaa! Och allbilsverkstäder - tar de alltså in delar till "alla" bilar?
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  7. #247
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Allbilsverkstäder är bilverkstäder som inte är märkesverkstäder utan som skruvar på alla bilar.
    Fredrik J

  8. #248
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Orio säljer inte endast Saabdelar. Deras huvudverksamhet är ju som reservdelspartner till allbilsverkstäder men till Saab har man ju exklusivitet och, antar jag, reservdelsskyldighet i 2-3år till.
    Varför just 2-3 år? Tänker du 10 år efter den sista tillverkade SAABen?

  9. #249
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Varför just 2-3 år? Tänker du 10 år efter den sista tillverkade SAABen?
    Precis. Sen är det businesscase som gäller.
    Fredrik J

  10. #250
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Precis. Sen är det businesscase som gäller.
    Tycker det låter utmärkt. Levde i villfarelsen att de var helt beroende av SAAB. Ju längre Orio lever, desto bättre. Uppenbarligen finns det ju redan nu fler än Orio som levererar SAAB originaldelar, gör de då det med Orios "goda minne"? Vad händer sedan, efter 2-3 år? Låter som om fler kommer hugga på den marknaden när "tidsfristen" löpt ut. Det finns många SAAB-ägare - som älskar SAAB. Många som kommer vara beredda att lägga en slant extra per del för att hålla favoriterna levande. Känner mig mig minst lika optimistisk som vanligt
    Senast redigerat av Amatör den 2018-06-12 klockan 00:49.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  11. #251
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Amatör Visa inlägg
    Tycker det låter utmärkt. Levde i villfarelsen att de var helt beroende av SAAB. Ju längre Orio lever, desto bättre. Uppenbarligen finns det ju redan nu fler än Orio som levererar SAAB originaldelar, gör de då det med Orios "goda minne"? Vad händer sedan, efter 2-3 år? Låter som om fler kommer hugga på den marknaden när "tidsfristen" löpt ut. Det finns många SAAB-ägare - som älskar SAAB. Många som kommer vara beredda att lägga en slant extra per del för att hålla favoriterna levande. Känner mig mig minst lika optimistisk som vanligt
    Det som oroar mig är att Orio inte gör allt de kan för att hjälpa till att hålla liv i alla gamla Saabar. (mina drabbas ju oxo) De borde göra allt de kan för att hålla liv i marknaden. Fortfarande har de inte gett ut EPC och WIS för fri användning till alla som är intresserade av att köpa Orios produkter. Då satsar man inte på Saab-kunderna.

    Som det är nu stoppar gällande copyright på EPC & WIS detta forum att publicera instruktioner, ritningar och bilder som skulle kunna medföra att fler Saabar hölls vid liv. Detta agerande snabbar bara på döden för de kvarvarande Saabbilarna.

    Ännu märkligare är att Orio godkänner publicering av EPC på thesaabsite, men inte på detta forum. Jag är inte förvånad att många hellre handlar i Tyskland än på webshop.saabparts.com
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #252
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    jag skulle iofs också gärna se att man släppte iaf EPC fritt, och även gärna WIS, men man måste ju förstå att orio har ett fårhållande att vårda till "sina" verkstäder, dom vill förstås inte att dessa ska släppas fritt.

    För 18(?) år sen jobbade jag som tekniker på en firma som sålde och servade kopiatorer/faxar/skrivare, vi var generalagent för märket i fråga också. Då var det ofta både mindre firmor och hemmapulare som ringde och ville ha kopior ur servicemanualen, det var uttryckligen förbjudet att ge dom detta, just för att det var något som våra återförsäljare skulle ha exklusivt, tanken var att om nån fixade sin maskin "utanför verksamheten" så var det mindre intäkter till oss, antingen direkt eller genom en ÅF.

    Nu när det är preskiberat kan jag erkänna att när det kom hemmapulare så hjälpte jag dom alltid med kopior eller helt enkelt berättade hur dom skulle göra (servicemenyer, initieringar och liknande), just för att jag gärna hempular själv och hade uppskattat den hjälpen. ..Men det var uttryckligen otillåtet att göra så, och jag gjorde det inte åt andra företag, för det hade jag säkerligen kunnat få rejält på skallen för.

    (Däremot var det av nån anledning okej att sälja delar till hemmapulare.. fast bara om dom betalade i förskott, då man gärna undviker fakturor mot privatpersoner.)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Ännu märkligare är att Orio godkänner publicering av EPC på thesaabsite, men inte på detta forum.
    Hur vet du att dom godkänner det ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #253
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    "Reservdelsskyldighet", är det någon tvingande myndighetsregel? Länka gärna, jag hittar inget!

    Om det finns en sådan, vem är det då som är skyldig att hålla reservdelar? Tillverkaren som konkat?

    Orio är ett vinstdrivande företag, inte en kulturvårdande instans. De har förmodigen intresse av att tillhandahålla kritiska reservdelar till fordon som fortfarande finns på gatorna i anständigt antal (för annars skrotas de och de skjuter sig själva i foten), men att de på något sätt är tvingade att ha varenda del i hela bilen tillgänglig upp till en viss ålder på bilen tror jag inte på.

    Det där med 10 år verkar snarare vara en (individuell) policy som biltillverkaren själv bestämmer. Och 10 är förmodligen ganska lagom av både ekonomiska och goodwill-skäl så länge man inte konkat...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Ännu märkligare är att Orio godkänner publicering av EPC på thesaabsite, men inte på detta forum. Jag är inte förvånad att många hellre handlar i Tyskland än på webshop.saabparts.com
    Jag funderar på om det kan vara någon amerikansk lag som möjliggör det. Överlag upplever jag att det alltid är på amerikaska sajter man hittar spränskisser på gamla teknikprylar. Senast i vecka utnyttjade jag en amerikansk webbshop för att leta fram artikelnummer till en båtmotordel.

  14. #254
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Konsumentköplagen anger inga sådana skyldigheter. Men när jag arbetade med offentlig upphandling var det alltid ett skall-krav att reservdelar skulle finnas tillgängliga i 10 år. Det innebar att om man inte uppfyllde det kravet, fick man inte vara med i upphandlingen. Kan det vara ett frivilligt åtagande från en branschorganisation? Eller ett åtagande i samband med att SAABs "reservdelsverksamhet" användes som pant till Riksgäldskontoret när SAAB skulle räddas?

    Jobbade på ett danskt företag i 7 år och sedan på ett amerikanskt i 15 - för bägge var servicemanualerna heliga och det var med möda vi lyckades få med dem i offentliga anbud - där de återigen var med som skall-krav.

    Orio - f d SAAB parts - helägt av svenska staten.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Orio_AB
    Senast redigerat av Amatör den 2018-06-12 klockan 14:21. Anledning: Rättelse och mer info
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  15. #255
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Precis. Sen är det businesscase som gäller.
    Tillverkades det inte ett litet antal SAABar betydligt senare än 2011 (av NEVS)? Vem tillhandahåller reservdelar till dem?

  16. #256
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Orio, och där har det blivit en del problem vad jag har hört. Antalet bilar är väl betryggande under 500st så det är väl inte så konstigt.

  17. #257
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Ur Orios årsredovisning 2017:

    "Idag är eftermarknaden för de 700 000 Saab-bilar som fortfarande rullar värd ca 3,5 mdkr. Orio har en marknadsandel på ca 20%, som vi strävar efter att öka. Utmaningen ligger i att få Saab-ägaren att inse värdet av att fortsätta satsa på originaldelar och originalservice när bilen åldras"

    OCH

    "Med tanke på att Saab-affären alltjämt står för ca 80% av vår omsättning..."

    Det framgår tydligt att Orio ÄR mycket beroende av SAAB-ägarna och att de strävar efter att utöka sina affärer med dem. De strävar knappast efter att avveckla sig själva. Det vore ett väldigt ovanligt beteende och stämmer inte med vad de själva uppger eller med deras uppdrag (som bör vara att maximera företagets värde för staten/skattebetalarna).

    4 användare gillar detta inlägg


    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  18. #258
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det som oroar mig är att Orio inte gör allt de kan för att hjälpa till att hålla liv i alla gamla Saabar. (mina drabbas ju oxo) De borde göra allt de kan för att hålla liv i marknaden. Fortfarande har de inte gett ut EPC och WIS för fri användning till alla som är intresserade av att köpa Orios produkter. Då satsar man inte på Saab-kunderna.

    Som det är nu stoppar gällande copyright på EPC & WIS detta forum att publicera instruktioner, ritningar och bilder som skulle kunna medföra att fler Saabar hölls vid liv. Detta agerande snabbar bara på döden för de kvarvarande Saabbilarna.

    jag skulle iofs också gärna se att man släppte iaf EPC fritt, och även gärna WIS, men man måste ju förstå att orio har ett fårhållande att vårda till "sina" verkstäder, dom vill förstås inte att dessa ska släppas fritt.
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Ännu märkligare är att Orio godkänner publicering av EPC på thesaabsite, men inte på detta forum. Jag är inte förvånad att många hellre handlar i Tyskland än på webshop.saabparts.com
    Hur vet du att dom godkänner det ?
    Eftersom de är en del av Orio!

    På denna länk:
    http://www.thesaabsite.com/policies.php

    kan man läsa:
    We became part of Orio Autoparts (Saab) in mid 2014
    TheSaabSite | Orio North America Inc
    2550 Brodhead Rd.
    Bethlehem, PA 18020

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #259
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det var som f*n!

  20. #260
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nå, då tillkommer ny regel, lämpligen. Det är OK att ta bilder från thesaabsite som motsvarar EPC (men inte från EPC).

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Slutet är nära nu!
    Av DrBoost i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 13:02
  2. Slutet för turbon i min 9-5?
    Av carpe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 18:54
  3. Elmia närmar sig!
    Av The Rob i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 13:27
  4. Mycket lustigt ljud när turbon närmar sig maxladd
    Av Anders_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 00:43
  5. Mappningen närmar sig!.. Lite funderingar!
    Av 9-3 Mike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-12-17, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •