Sidan 9 av 15 FörstaFörsta ... 7891011 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 285

Ämne: Närmar vi oss slutet nu? (reservdelsbrist)

  1. #161
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Nu har ni en väldigt "svensk" infallsvikel på vad som säljer en bil.

    Men som bilmärke kan man vara marknadsledare i Sverige bäst man vill, det ger ändå inte i närheten av tillräcklig försäljningsvolym för att överleva. I Sverige gillar vi kombibilar, men i utlandet ser det annorlunda ut. Så jag är tvesam till om en schysst 9000 kombi hade gjort något mer än att möjligtvis sno några 745/945/855-kunder på hemmaplan. Det hade inte räddat märket.
    Ja, det där med kombi är ju en svensk synvinkel. Biltypen säljer ju nästan inte alls i varken USA eller Kina som ju är världens största bilmarknader. Där är det SUV och stora sedaner som gäller.
    Om man ska peka på något som Saab skulle behövt tidigare så var det en SUV. Både fullstor (9-7) och mellanstor (9-4) hade varit rejäla kassakor för företaget.
    Utan XC90 och XC60 hade Volvo varit i betydligt sämre position.

    1 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

  2. #162
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Om man ska peka på något som Saab skulle behövt tidigare så var det en SUV. Både fullstor (9-7) och mellanstor (9-4) hade varit rejäla kassakor för företaget.
    Utan XC90 och XC60 hade Volvo varit i betydligt sämre position.
    Precis. Saab gjorde på den här sidan millenieskiftet rätt modellmässigt, men var för sent ute (=satsade för lite). Ng9-5 var ju först tänkt att komma ca 2006, men snål-GM lade projektet på sparlåga och klämde in ytterligare en facelift av og9-5 istället. Tänk om den hade kommit tidigare, då hade saab haft en bil som varit riktigt modern. Samma sak med 9-4X.

  3. #163
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Precis. Saab gjorde på den här sidan millenieskiftet rätt modellmässigt, men var för sent ute (=satsade för lite). Ng9-5 var ju först tänkt att komma ca 2006, men snål-GM lade projektet på sparlåga och klämde in ytterligare en facelift av og9-5 istället. Tänk om den hade kommit tidigare, då hade saab haft en bil som varit riktigt modern. Samma sak med 9-4X.
    Vilken arkitektur skulle en ny 9-5 redan 2006 byggt på? Epsilon1 hade ju inte räckt långt. Fanns det något amerikanskt?
    Fredrik J

  4. #164
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Samma som Alfa 159, det projekt som dog när GM drog sig ur Fiat: https://sv.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_159
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #165
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Hade det blivit bättre? Man skulle som sagt satsat på en SUV...
    Fredrik J

  6. #166
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Den hade alldeles säkert blivit mer quirky...

    SUV är en annan fråga. Jag tror inte det var det egentliga svaret, det stora problemet stavades (och har alltid stavats) marknadsföring. Både 9000 och og9-5 skulle sålt betydligt bättre om det bara var hur bra bilarna var som var viktigt - problemet var att man inte var tillräckligt effektiv på att fånga in icke-Saab-ägare.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #167
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Betvivlar att Saab hade kompetensen att ta fram en konkurrenskraftig SUV.

    Div "dekaltrimmade" Chevrolet och Subaru har väl aldrig blivit annat än kopior. Vad skulle syftet vara för GM, som hade/har bättre SUVar redan?
    Som jag ser det var Saab något helt annat. Att en kombi var rätt visar försäljningsstatistiken när 9-5 kom och dominerade i Sverige några år. Men varför man inte behöll varumärket och tillverkade "dekaltrimmade" Saabversioner av Subaru, Opel osv, det har jag aldrig förstått. Uppenbarligen såg GM ingen möjlighet att tjäna pengar på att erbjuda bilar som hette Saab.

    Men med tiden närmar vi oss den dagen när en Saab, oavsett modell, är värd mer imorgon än idag. Då minskar intresset att skrota och Saab blir coolare för var dag som går. Så slutet ligger nog över 100 år fram i tiden.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #168
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Motorproblemen var ju ingen höjdare ur marknadsföringssynpunkt...

    1 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

  9. #169
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Motorproblemen på 9-5 (som 9000 saknar) skulle inte vara ett problem om man haft en PR-avdelning som hanterat det ordentligt. Saab var inte ensamma om problem, och däremot så fick man fram en tillfredsställande lösning - mer än vad många konkurrenter gjorde. Och om man tittade på den sammanställda statistiken så låg 9-5 kvalitetsmässigt i det absoluta toppskiktet.

    Nej, problemet ur marknadsföringssynpunkt landar i den valhänta hanteringen, framför allt i början, om man ska hårddra det spelade nog de tekniska konstruktionsproblemen ingen som helst roll för den absoluta majoriteten köpare.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #170
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Jag har kört en 9-5 -99 i över 40000mil och kan vittna om en ganska jobbig resa med flera bärgningar (tändkassett) och motorbyte (oilsludge) och däremellan en jävla massa småproblem.
    Tror inte jag känner någon som haft lika mycket problem med en ny bil som jag haft med den där stackars saaben och jag har flera kompisar som har liknande upplevelser. Saab har definitivt spenderat mer pengar på att hålla den rullande än vad man tjänade på att sälja den.
    Att Saab skulle vara utmärkta kvalitetsbilar i toppskiktet kan du försöka slå i någon annan. Förutom att ha använt bilen under nästan två decinier har jag även jobbat på utvecklingsavdelningen under hela 9-5 projektet.
    ng9-5 är en betydligt bättre bil relativt konkurrenterna.

    3 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

  11. #171
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    De senaste 17 åren har jag kört nästan 70000 mil i princip uteslutande med SAABar, kanske 5000 mil som inte är SAAB. 2 gånger har jag blivit stående. Tändkassetten gav upp på min cab en gång när jag skulle köra hem från jobbet. Snabbt samtal till polare löste det snabbt genom lån av kassett så jag kunde ta mig hem och byta. Andra gången var sambon som fick motorstopp på motorvägen. Visade sig vara att slangen hoppat av från soppapumpen efter ett byte av den i förebyggande syfte. Gick ju snabbt att laga utan kostnad och kan inte klandras bilens konstruktion, endast verkstaden.
    Bror har kanske kört 20000 mil under samma tid och farsan har nog lagt lika mycket som jag sen han gick över till SAAB i början av 90-talet. Bror har aldrig blivit stående, farsan 2 gånger, med 2 olika 9000 för många år sen. En gång när drivremmen gick av och en gång när soppapumpen gav upp.

    Så, sett över gott och väl 150000 mil, 30 olika bilar och 30 år så har vi blivit stående 4 gånger. Om inte det är bättre än genomsnittet så vette fan.

    4 användare gillar detta inlägg



  12. #172
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jag har kört en 9-5 -99 i över 40000mil och kan vittna om en ganska jobbig resa med flera bärgningar (tändkassett) och motorbyte (oilsludge) och däremellan en jävla massa småproblem.
    Tror inte jag känner någon som haft lika mycket problem med en ny bil som jag haft med den där stackars saaben och jag har flera kompisar som har liknande upplevelser. Saab har definitivt spenderat mer pengar på att hålla den rullande än vad man tjänade på att sälja den.
    Att Saab skulle vara utmärkta kvalitetsbilar i toppskiktet kan du försöka slå i någon annan. Förutom att ha använt bilen under nästan två decinier har jag även jobbat på utvecklingsavdelningen under hela 9-5 projektet.
    ng9-5 är en betydligt bättre bil relativt konkurrenterna.
    Tråkigt att du haft sådana problem med din bil, men när du ligger på 40k mil så har du passerat designlivslängden (25k mil) med 50%, så en del småproblem är att vänta - specifik kan du nästan garantera att åtminstone bensinpump, generatorkol och kupéfläkt behöver bytas. På 40k mil/19 år så kan du inte gärna förvänta dig att det inte uppkommer småproblem oavsett märke.

    Min 9-5:a -2000 har jag hittills kört 46k av de 57k milen med totalt en bärgning, bensinpumpen, samt en nära miss när drivremmen hoppade i extremt regn - nådde målet utan drivrem. Har aldrig blivit stående pga. tändkassett - inte ens behövt använda medhavda tändkassetter. Dock så gjordes en motorrenovering vid 29k mil i samband med kedjebyten. Du måste haft rejäl otur om du haft flera tändlkassetter som avlidit tvärt utan förvarning - mina har alltid börjat ge motorstörningar av något slag så de kunnat felsökas/bytas på kontrollerat sätt.

    När det gäller og9-5 så hade den 1/5-del av mängden fel hos bilprovningen som en V70 hade under början av 2000-talet, och placerade sig systematiskt i topp-5 bland de bästa japanerna. I snitt.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #173
    Jag har kört min Saab 9000 snart 7000 mil. Det är inte extrema mil som ni här, men det är några mil i alla fall. Jag har bara blivit stående två gånger. Den ena gången var när jag hade bytt min trasiga, (men fortfarande fungerande), TK till en från Biltema. Den från Biltema höll 200 mil och jag fick stopp klockan 05:00 på morgonen 10 mil utanför Sundsvall på E4'an. Som tur var kunde en kompis komma ut med en ny TK, också från Biltema, (Biltema var de enda men en på lager och de öppnade klockan 07:00). Den nya dog efter ganska exakt 200 mil till och då köpte jag en riktig. Jag räknar egentligen inte ens med ovanstående gånger eftersom att det enbart var mitt, eller Biltemas, fel att jag ens övervägde att stoppa in en sån TK i bilen. Man lär sig av sina misstag...

    Andra gången jag fick stopp var när jag körde alldeles för fort över tågräls med bilen. Det skakade som fan och jag trodde verkligen att jag skulle fått punktering på alla däck. Bränslepumpen gick istället sönder, (den hade då gått cirka 20 000 mil). Ett lätt byte om än lite dyrt.

    Annars har jag aldrig blivit stående i en Saab. Har bilat genom Europa flera gånger med min Saab 9000, (fast när jag var typ 8 år och mina föräldrar kört den), och har även spenderat en massa mängd mil med 9-5. Aldrig blivit stillastående.

    Något jag dock blir vansinnig på nu är alla småfel som uppstår med åldern. Damasker som går sönder, avgasrör som rostar, kablar till ABS-givare som går av och motorfästen som börjar ta slut. Inget jag kan skylla på Saab egentligen... 20+ år på vägarna gör ju sönder nästan allt som är ytligt/öppet, men det är irriterande. Jag blir åtminstone inte stillastående.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  14. #174
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Om man jämför en OG 9-5 från tidigt 2000-tal med en Mercedes E-klass (W210) från samma period...

    ...så finns det i princip inga Mercedes E-klass från den tiden kvar på västkusten.

    I stort sett samtliga är sönderrostade och skrotade.

    Dessa bilar togs fram när Mercedes och Chrysler samarbetade vilket verkligen inte var till Mercedes fördel.
    Rent skräp. När nästa version kom, W211 var problemen än värre och efter några år hade Mercedes tappat
    46% av försäljningen av E-klassen i Tyskland. Ledningen insåg sent om sider vad som höll på att hända,
    stoppade allt utvecklingsarbete och man gick in för att "rädda" E-klassen som var märkets kassako.

    Efter face-liften var bilarna bättre och man fick andrum så att man kunde ta fram en ny plattform för nya C-klassen
    (W204) och efterträdaren till 211, W212 som kom 2009.

    Dessa bilar anses vara lyckade lanseringar.

    Den bästa bil jag någonsin ägt - alla kategorier - var min OG 9-5 Aero från 2001. Jag "hann" köpa den när den bara var
    ett år gammal och kunde således ge den TLC i form av rostskydd, kortare serviceintervaller och tvätt/vax, mm.
    Det tackade den för genom att hålla i mer än 25.000 mil utan minsta problem innan den försvann ur sikte.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  15. #175
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Något jag dock blir vansinnig på nu är alla småfel som uppstår med åldern. Damasker som går sönder, avgasrör som rostar, kablar till ABS-givare som går av och motorfästen som börjar ta slut. Inget jag kan skylla på Saab egentligen... 20+ år på vägarna gör ju sönder nästan allt som är ytligt/öppet, men det är irriterande. Jag blir åtminstone inte stillastående.
    Om man använde original-damasker och monterar dem rätt så går går de normalt bara sönder av att något fysiskt punkterar dem. Så det är en av de punkter som behöver kontrolleras vid varje service (och kontroll av dessa, och övriga gummibälgar, ingår vid varje service i serviceplanen), och bytas när de punkteras. Kort sagt, de är slitdelar (och inga bilar är förskonade).

    Våra 9000 har rostfria avgas från raka rör numera...

    När det gäller ABS-kablarna får man också se kabeln som slitdel, typiskt behöver man byta 1-2 st över en 9000:s livslängd. Minsta lilla produktionsfel på kabeln tenderar att ge en brottsanvisning, och även en liten vikning av den eller punktering av höljet riskerar att ge dominoeffekter.

    Motorfästena slits också, och framför allt på de övre är väl livslängden lite klen - å andra sidan är de inte så svårbytta och inte helt enkelt att se hur man skulle kunna göra dem väsentligt bättre utan att det drar iväg i kostnad eller får sämre funktion.

    Det viktiga är att inse att om man ska hålla en gammal bil i skick är att så är man tvungen att ha service-kostnader som kan överstiga marknadsvärdet på bilen, och billiga kinesiska piratdelar löser inte problemet.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #176
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om man använde original-damasker ...
    Jag håller med dig Långmilare, det är slitdelar och det är något som hade hänt oavsett om det var Saab, Volvo eller Mercedes. Jag har inte möjlighet att använda originaldamask så jag kör faktiskt biltemas "delbara". Det är 229 kronor och de håller i snitt 2 år. Inte lika bra som original men jag slipper den "stora" utgiften med att lämna in bilen på verkstad för att byta.

    Jag har bara haft en hel del otur det senaste med bilen. Mycket "skitgrejer" som har gått sönder samtidigt. Det är lättare när det händer utspritt under året men för mig har ABS-givare, avgasrör, damask, hållaren för baklyktor och gaspinnar för avgaslucka gått sönder inom ett tvåmånaders spann.

    Sjukt nöjd med min 9000. Den är lätt att fixa själv, delar finns relativt lättillgängligt än så länge, (man kan ju köpa mycket nytt på en 20 år gammal bil, hur sjukt är inte det egentligen?), och den kostar inte så mycket. Nu har jag dessutom märkt att jag kan blanda etanol tanken. Billigare än såhär blir det inte.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  17. #177
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Tråkigt att du haft sådana problem med din bil, men när du ligger på 40k mil så har du passerat designlivslängden (25k mil) med 50%, så en del småproblem är att vänta - specifik kan du nästan garantera att åtminstone bensinpump, generatorkol och kupéfläkt behöver bytas. På 40k mil/19 år så kan du inte gärna förvänta dig att det inte uppkommer småproblem oavsett märke.
    Majoriteten av mina problem hade jag innan 15000mil/5-6år med akut motorbyte som höjdpunkt. Eftersom jag som sagt jobbat inne på Saab och även på självaste PVP under ett par år så har jag kanske en annan bild av kvalitetsläget än vad man får av att köra ett enstaka exemplar.
    Fredrik J

  18. #178
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Åja, 30st är väl ändå mer än enstaka?

  19. #179
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Definitivt. Men så tror jag tröskeln för att kalla en bil dålig är lägre när relativt nya bilar sviker än när en entusiast får problem. Alla som åker runt med en tändkassett i bagaget kan inte anse sig själv vara en genomsnittlig nybilsköpare/kund. Farsan har i alla år kört Volvo och även om bilarna varit rejält mycket tråkigare att uppleva (mitt primära syfte med att köra Saab) så har dom, med nått undantag, krånglat i ganska liten omfattning.
    Jag tycker framförallt metodiken att ta till sig problem och lösa dom var bristfällig innan GM verkligen klev in i början av 2000-talet och rätade upp företaget.
    Ja, jag tillhör dom som anser att GM räddade Saab och moderniserade företaget.
    Fredrik J

  20. #180
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Fast, en tändkassett som gett upp pang bom på 150000 mil kan fasen inte anses dåligt! Sen har jag nog fått byta betydligt fler som börjat tända motorlampan för utebliven signal, men det är ju en slitdel som måste bytas, så är det ju bara.
    Svägerskan har blivit stående fler gånger med sin nästan nya Audi A4...

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Slutet är nära nu!
    Av DrBoost i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 13:02
  2. Slutet för turbon i min 9-5?
    Av carpe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 18:54
  3. Elmia närmar sig!
    Av The Rob i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 13:27
  4. Mycket lustigt ljud när turbon närmar sig maxladd
    Av Anders_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 00:43
  5. Mappningen närmar sig!.. Lite funderingar!
    Av 9-3 Mike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-12-17, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •