Sidan 5 av 15 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 285

Ämne: Närmar vi oss slutet nu? (reservdelsbrist)

  1. #81
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Sen får vi ju inte glömma det faktumet också att det är ganska coolt och ha nya grejjer oavsett vad det är, även då bilar. Det är ju lite så samhället fungerar år 2018, vad det kostar är ju högst sekundärt och den huvudsakliga punkten är att det är nytt och det är coolt

    ....ja, jag vet att inte alla är på detta sättet men tänket från de flesta tillverkare oavsett produkt vill få konsumenten att konsumera mer än nånsin.
    Skoj när någon lägger upp ett inlägg på socialt nätverk med den nya SUV:en och genast får kommentarer av typen "det går bra nu eller detta är du värd, välkommen till BMW".
    Bilen är leasad och ingår i en livsstil som baseras på cashflow och låga finansiella kostnader.
    Personligen föredrar jag gamla bilar, mer själ.

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #82
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Eftersom jag har en familj jag tyvärr aldrig kunnat umgås med speciellt bra pga mycket tråkigheter, men trots det en bror som köper BMW M5 och Audi R8 och RS6 t ex som jag kan prova ibland, så har jag ändå viss erfarenhet av moderna fordon trots signaturen.

    Jag är själv numera på andra delen av den ekonomiska skalan och har trots 140 i IQ bara 8400 i månaden att klara mig på, eller kanske pga av det? Det gör att jag sedan jag kom bort från obegränsade pengamiljöer börjat uppskatta värdet av saker på ett helt annat sätt. Jag undrar ibland vad som egentligen hänt med alltför många människors inställning till tingens värde, trots allt slit de utsätter sig för att kunna generera inkomsterna? Hur kan jag köpa en körbar 9-5 Vector för 3500kr? 3500 är vad ett oljebyte kostar på en snik-BMW, i bästa fall.

    Började idag plocka över svarta halvskinn-inredningen till min Linear. Riktigt fina stolar och hög kvalitet överlag.

    Bara att klä om en kontorsstol i skinn kostar mer än 3500, jag har kollat. EN stol alltså. Här fick jag 2 stolar, ett baksäte och fyra dörrsidor för 3500. Samt 4st av de snyggare 17" originalfälgarna med nästan nya däck. Plus en hel bil som fungerar. Något är snett i Svedala måste jag tycka, när folk är så lata eller bortskämda att de kastar bort riktigt fina saker för inga pengar. Vi har ett miljöparti i regering som gastar sig hesa över alla olika "miljö"-skatter de tänker hitta på. Jag har aldrig hört en miljöpartist prata om slöseriet att skrota ut riktigt fina gamla bilar, utan bara om hur de ska få oss att köpa nya bilar av olika sorter, till skyhöga priser, eller skatta sönder äldre fordon, från partiet som är i princip ett rent storstadsparti. Ni vet, storstäderna där man kan hitta numera välsignad konkurrensutsatt bilbesiktning för under 300 och en buss eller tunnelbana utan problem mitt i natten, eller mitt på dagen. På landsbygden kvittar det, finns inget ändå. Inga poliser heller, så det kompenserar förstås en del om man struntar i att besiktiga sin budget-opal, förlåt Opel. Tyvärr finns det ingen som kommer när närbutiken blir rånad heller och det är ju mindre positivt.

    Var inne på Erikshjälpen häromdagen. Hittade flera stolar i björk, böjträ, snygga och hållbara. Kostnad? 25kr styck. Det är vad en dajmstrut kostar. Hur rimligt är det? Varför är de inte värda mer? En produkt som utan vidare håller 50 år till, trots att de köptes begagnade.

    Jag beställde fyra balar nyligen av det bästa toalettpapperet jag hittat, Kleenex Premium, bättre än något svensktillverkat jag provat. En bal kostade 145kr på Amazon.de. Tillverkat i Schweiz, hemkört till dörren i mellersta Norrland fraktfritt för 145kr balen. Jag klagar egentligen inte, men hur rimligt är det med globaliseringen egentligen? Varför kan jag inte få svensktillverkat papper istället i liknande kvalitet för samma pengar?

    Även om neuronerna skjuter skarpt idag så måste jag nog begränsa mig ändå, så avslutningsvis: På många ställen har böcker helt förlorat sitt värde. Hittade hela nationalencyklopedin i halvfranskt band, inklusive de tre extrabanden, för 200kr. Jag hade redan köpt det när det kom ut, men 200kr för 23 delar? Det är inte ens 1/3 av vad ETT band kostade som jag minns det. Vad säger det om samhället och medborgarna 2018? Jag hittade Uno "myggan" Ericsons Nöjeslexikon för 200kr som jag inte hade möjlighet att köpa en gång i tiden, så varför ska jag klaga egentligen?

    Kanske lika bra att dra något gammalt över sig, göra en Lumumba i sommarvärmen, sätta på ett gammalt Metropol-avsnitt på kassett och somna in.

    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #83
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Bra talat! Det slängs bort alldeles för mycket fungerande grejor idag.

    3 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #84
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Ett stort problem är väl att marknaden för begagnat av alla de slag minskar. Jag har massor av saker jag egentligen inte behöver längre, men det bär emot att slänga fungerande saker. Att försöka sälja är inte att tänka på, ingen vill ens betala annonskostnaden för ett 2 år gammal dator t. Ex. Om det inte är en Mac, då blir man nerringd. Det vet alla att det är dyrt, så det vill man ha för att se rik ut.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #85
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Är sååå skönt att vara skuldfri för mina premiumvagnar. Bara tuta köra och njuta samt dizza bilskatt och hög bränsleskatt.
    Jag åker komfortabelt och hyfsat säkert. Delarna är billiga i den mån man behöver.
    Mkt bättre än glassa runt med lånta fjädrar.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #86
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Folk resonerar ganska olika.

    I bekantskapskretsen finns en advokat som "måste" köpa en NY bil för (den ägda) firmans pengar. Firman tjänar bra och de anställda advokaterna får tjänstebilar, delägarna oxo. Att ta ut pengarna cash och som chef köra en 4 år gammal bil funkar inte. Alltså blidde det en ny Q5. Den gamla Audin var i bra skick. Så i princip hela kostnaden var pengar i sjön...
    Mannen i familjen köpte oxo ny bil nyligen. Förra året blev det en 2-sitsig MB SL som ny hade kostat en bra bit över miljonen. Fast han tog en 10 år gammal för typ 200k istället och sparade en miljon.
    Nej han skulle aldrig betala en miljon för en bil. Men känslan att köra en SL som folk vänder sig om efter! Till under halva priset av vad en svensson-volvo kostar...

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #87
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Även jag som aldrig ägt en Saab tycker det vore väldigt tråkigt om Saabarna försvinner från vägarna. Därför är det på plats med en eloge till dem som ser till att hålla dem i körbart skick.
    Att folk köper en ny bil har jag dock inte svårt att förstå. Det är ganska många som tjänar tillräckligt bra, men som kanske inte har möjlighet (eller inte vill, pga t*ex konsekvenser för framtida pension) att jobba deltid. Då har man kanske pengar för en ny bil (eller tjänstebil), men tycker sig inte ha tid, ork eller kunnande för att pula med en äldre bil själv. Jag har inte ägt någon bil som jag köpt begagnad de senaste 12 åren och det har varit ett väldigt behagligt ägande. Värdeminskningen under denna period har legat på ungefär 3*500 kr/månad. Den posten hade säkert blivit lägre med en äldre bil, men mina reparationskostnader under dessa tolv år har varit väldigt låga. En uppsättning bromsskivor bak (rostiga efter en vinter med för lite användning av bakbromsarna) och två glödlampor. Inget annat har gått sönder. Samtidigt har jag kört bilar som jag trivs alldeles förträffligt med att köra, betydligt mer än vad jag gjort i en gammal bil (och det har inte med status eller något sådant att göra).
    Men jag blir glad när jag ser en väl omhändertagen Saab på vägarna, så även om jag själv inte drar mitt strå till stacken så tycker jag det är bra att inte alla gör som jag.

  8. #88
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Dags att skaffa en nu, en 9000 är både billig och pålitlig.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Timpa den 2018-06-10 klockan 08:39.

  9. #89
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Haha, ja jag har faktiskt tänkt den tanken, men jag har inte plats för en till bil och jag har inte tid att ta hand om den på rätt sätt, så det är nog bättre att den hamnar hos en ägare som ger Saaben den kärlek den förtjänar.
    Den direkta anledningen till att jag reggade mig här på forumet var faktiskt att få lite tips om Saabar till min fru, men av olika skäl blev det inte en Saab.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #90
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag skulle säga att pålitligheten är en funktion av underhållet. Om man tittar på flyget, där underhåll tas på blodigaste allvar så ser man hur bra det kan göras. Sedan görs detta sällan lika bra på bilar...
    ..Och hur gör man inom flyget när flygplanen blir för gamla ? ..man skrotar dom, för det är för dyrt att drifttidsförlänga när delarna börjar kosta för mycket och nya(re) flygplan har lägre kostnader.

    Det är precis samma sak egentligen, även om "besiktningen" är mycket strängare och delarna mycket dyrare när det gäller flyg.



    En bil som inte går sönder och assistansförsäkring? Finns åtminstone enstaka nya bilar som definitivt inte ingår i klassen driftsäkra.

    Jag skulle nog säga att det är en öppen fråga om hur mycket täckning det finns i verkligheten av känslan av driftsäkerhet, många ja, andra mer tveksamt.
    Ja, nog blir folk stående med nya bilar också, skillnaden är väl mer att folk upplever att dom "slipper betala" när det tas på nybilsgarantin, i verkligheten betalar man förstås ändå i form av inköpskostnad,värdeminskning, dyra servicekostnader osv.

    Sen är det förstås skillnad mellan en person som har koll på bilar i största allmänhet och folk som tycker att det är en magisk låda som någon annan måste titta på så fort något händer.

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Sen får vi ju inte glömma det faktumet också att det är ganska coolt och ha nya grejjer oavsett vad det är, även då bilar. Det är ju lite så samhället fungerar år 2018, vad det kostar är ju högst sekundärt och den huvudsakliga punkten är att det är nytt och det är coolt

    ....ja, jag vet att inte alla är på detta sättet men tänket från de flesta tillverkare oavsett produkt vill få konsumenten att konsumera mer än nånsin.
    Själv har jag aldrig förstått mej på det där, varför många tycker nytt automatiskt är bättre, varför väljer man en helt ny pappbil istället för en lite äldre bil som är bättre på alla punkter ?

    Det gäller inte bara bilar, på ett tidigare jobb hade alla IBM-datorer med original mekaniska Model-M-tangentbord, ett av de bästa tangentborden man kan köpa, i praktiken outslitliga.. sen ska alla datorer bytas ut och då sparar man pengar och köper billiga hemma-PC's till alla, och inkluderar billigaste sortens tangentbord. Vad gör då alla idioter ? kastar sitt gamla model-m och ersätter det med el-cheapo-tangentbordet.. Jag gör det INTE utan behåller givetvis mitt gamla, ochfolk frågar varför, jag förklarar och de flesta säger typ "Men det är ju inte nytt" ..idioter..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #91
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det är dåligt att jämföra med flygplan. I sin certifiering har de en förutbestämd livslängd på alla delar. När själva flygplanskroppen har nått sin designade livslängd (oftast i start/landningar på grund av påfrestningarna på tryckkabinen av att trycksättas och utjämnas) så är det "reparation genom karossbyte" som gäller och det är ju oftast lite väl dyrt.

  12. #92
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Själv har jag aldrig förstått mej på det där, varför många tycker nytt automatiskt är bättre, varför väljer man en helt ny pappbil istället för en lite äldre bil som är bättre på alla punkter ?

    Det gäller inte bara bilar, på ett tidigare jobb hade alla IBM-datorer med original mekaniska Model-M-tangentbord, ett av de bästa tangentborden man kan köpa, i praktiken outslitliga.. sen ska alla datorer bytas ut och då sparar man pengar och köper billiga hemma-PC's till alla, och inkluderar billigaste sortens tangentbord. Vad gör då alla idioter ? kastar sitt gamla model-m och ersätter det med el-cheapo-tangentbordet.. Jag gör det INTE utan behåller givetvis mitt gamla, ochfolk frågar varför, jag förklarar och de flesta säger typ "Men det är ju inte nytt" ..idioter..
    Ett resultat av massiv marknadsföring och bristande förmåga att tänka själva. Skolans förfall är nog en starkt bidragande orsak till ökningen av mängden idioter. Färre och färre kan inhämta fakta och dra ens dom enklaste slutsatser. Ännu färre kan räkna.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #93
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Ingen som har information om hur Saab själva beräknade livslängden på NG9-3 och OG9-5?
    Volvo hade 14 år senast jag hörde på XC60.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #94
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Ja, nog blir folk stående med nya bilar också, skillnaden är väl mer att folk upplever att dom "slipper betala" när det tas på nybilsgarantin, i verkligheten betalar man förstås ändå i form av inköpskostnad,värdeminskning, dyra servicekostnader osv.

    Sen är det förstås skillnad mellan en person som har koll på bilar i största allmänhet och folk som tycker att det är en magisk låda som någon annan måste titta på så fort något händer.
    Det handlar om att man kanske inte vill vara beredd att skruva precis hela tiden. Vad jag menar är att det är ju en betydande skillnad i att bilsemestra i europa i en fabriksny bil från en tillverkare som fortfarande finns jämfört med en Saab helt utan skyddsnät.
    Finns det ens verkstäder överallt? Blir bilen kvar i södra europa för att det saknas reservdelar eller har lång ledtid.
    Mitt turborör sprack på Insignian i somras i södra tyskland och vi tappade 4 timmar allt som allt. Hade det varit en Saab tvivlar jag på att det varit lika enkelt.
    Jag vill inte åka på semester med bagaget fullt med reservdelar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Ingen som har information om hur Saab själva beräknade livslängden på NG9-3 och OG9-5?
    Volvo hade 14 år senast jag hörde på XC60.
    Lite beroende på marknad men jag tror det var 16år på svenska marknaden. Men jag minns inte riktigt
    Fredrik J

  15. #95
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    FredrikJ: Tja, vilka specifika vitala delar är svårt att få fram menar du ? I dagsläget skickas ju dela runt hela jorden på under 24 timmar om man vill betala för det, och har du otur kan du få vänta LÄÄÄNGE på delar till även modernare bilar, VAG's EGR-ventiler som var restade i månander exempelvis, och alla som kört italienskt har nog lärt sej vad uttrycket "italiensk reservdelshållning" kommer ifrån.

    men det är klart att det är enklare att ha en tysk bil om man är i tyskland, å andra sidan är det väl jäkligt praktiskt att bo i sverige om man har en svensk bil
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #96
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Min erfarenhet när jag närmat mig Saab-verkstan och frågat på delar till min gamla 9-5 är att dom i vissa fall blivit hutlöst dyra.
    Ibland har säljaren också blivit förvånad.
    Senast var det bromsservo för 12000kr. Köpte ett på skroten istället. Kanske finns det inte bilskrotar fulla med Saabdelar överallt i europa?

    Vid reservdelsdisken i Uddevalla beklagade man sig om att det börjar bli trögt på vissa delar med långa leveranstider.

    Inte bara praktiskt att bo i sverige om man vill försöka hålla liv i en gammal Saab utan kanske även nödvändigt....
    Fredrik J

  17. #97
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Fast det finns hutlöst dyra delar till alla märken, och skrotarna skickar nog utan problem över landsgränser, precis som företagen som säljer nytt gör.

    Bromsservot till 9-5 är ju dock billigt, typ en tusenlapp nytt..

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...huvudcylinder/
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #98
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast det finns hutlöst dyra delar till alla märken, och skrotarna skickar nog utan problem över landsgränser, precis som företagen som säljer nytt gör.

    Bromsservot till 9-5 är ju dock billigt, typ en tusenlapp nytt..

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...huvudcylinder/

    Jag bor i Österrike, det finns del SAAB här men mest 9-3.
    Delar, inga som helst problem.
    Läste en artikel i tysk tidning om klassiska bilar, där framhölls 9-5, stor klubbscen och många mindre företag som säljer delar och servar.
    Min hallick:
    https://www.aero-world-germany.de/

  19. #99
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Nja, orio säger 11k i listpris för originalservot. eeuroparts listar originalet för $719, och ATE för $264 - vilket då i USA ligger på samma priser som Mercedes original hos eeuropaarts för samma årsmodeller.

    Eller, annorlunda uttryckte, det är dyrt för att vara Saab men inte så extremt dyrt om man jämför med konkurrenterna. Detta sannolikt för att det är mycket låg omsättning på den originaldelen - finns gott om begagnade av denna för en spottstyver. Eller pirat för nästan inga pengar, om man gillar att ta risker...

    Om man försöker hålla liv i en bil på upphällningen är 11k säkert för högt, om man finrenoverar är man nog mest bara glad över att man överhuvudtaget kan få tag på servot nytt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #100
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Min erfarenhet när jag närmat mig Saab-verkstan och frågat på delar till min gamla 9-5 är att dom i vissa fall blivit hutlöst dyra.
    Jag har också känslan att nytillverkade originaldelar börja klättra uppåt i pris. Om jag ska spekulera i orsakerna:
    1. Minskade försäljningsvolymer => mindre storlek på batcherna som tillverkas och/eller högre lagringskostnader => dyrare styckpris
    2. Orio ägs fortfarande av staten och har i uppdrag att maximera vinsten. Men det verkar gå sådär av de senaste årsredovisningarna att döma, Orio tappar i omsättning och gör ingen vinst.

Liknande ämnen

  1. Slutet är nära nu!
    Av DrBoost i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 13:02
  2. Slutet för turbon i min 9-5?
    Av carpe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 18:54
  3. Elmia närmar sig!
    Av The Rob i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 13:27
  4. Mycket lustigt ljud när turbon närmar sig maxladd
    Av Anders_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 00:43
  5. Mappningen närmar sig!.. Lite funderingar!
    Av 9-3 Mike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-12-17, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •