Vi kan tjafsa fram och tillbaka, men jag är övertygad om att SAAB inte har haft mer problem än andra bilar, snarare tvärtom. Andra märken har varit mycket bättre på att mörka problemen, det är ju ett som är säkert. Sen har minsta lilla problem hos SAAB blåsts upp till löjliga dimensioner. Detta med T7-motorerna och alla ras, jag betvivlar att det är så mycket sämre än med vissa modeller av VW där motorerna verkar vara gjorda av knäckebröd (TFSI eller FSI var det väl grova problem med, liksom den där V6an där kedjorna knappt håller ut ur bilhallen). BMW har haft stora problem även långt in på 2010-talet, Mercedes har haft sina problem med kamdrivningen på vissa V6or osv, men det är ju inget som det talas högt om.
Hur många gånger har man inte hört att SAAB har usla växellådor? Ingen i min familj har rasat en låda på alla dessa mil, och då har vi kört en del duktigt trimmade exemplar. Att de sen inte tål hur mycket misshandel som helst är väl rätt uppenbart, men å andra sidan brukar inga växellådor till framhjulsdrivna bilar hålla för vad som helst. Jämför storleken på en 5-växlad låda till en 9000 med den 4-växlade med elektrisk överväxel till 740, den är väl dubbelt så stor, minst! Man behöver inte vara Einstein för att förstå att storleken har betydelse för hållfastheten.