Sidan 3 av 15 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 285

Ämne: Närmar vi oss slutet nu? (reservdelsbrist)

  1. #41
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Har tänkt på det också, de är enkelsidiga.
    Är det blyfritt tenn, som skulle rädda miljön men bara producerar elskrot, så är det inte otänkbart.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Har tänkt på det också, de är enkelsidiga.
    Är det blyfritt tenn, som skulle rädda miljön men bara producerar elskrot, så är det inte otänkbart.
    Jag tycker det ser ut som om det minst är 3 lager,fram/bak/jordplan

  3. #43
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Ja, men komponenterna sitter bara på ena sidan så de trillar inte av i ugnen.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #44
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Ska jag vara ärlig så tror jag inte det handlar om Delphis tvekan att göra fler utan mer om Orios plånbok och sen det vanliga tillgång och efterfrågan. I inköpsled lär inte detta vara nå märkvärdigt för Delphi att göra. De har gjort dem förut och några tusen ex är sällan nå problem för någon tillverkare. Det är nog mer att det är en ganska dyr detalj, orio står i vägskälet, hur länge går bilarna? Köper vi in 3000 ex så kanske vi säljer 300 på några år och sen står man där med 2700 osålda och oavsett inköpspris så blir det ju en slant. Och detta är bara en del i det stora hela. Allt annat som är slut lär de ju bolla med på samma sätt och det kanske dagligen är hundratals detaljer där man brottas med kostnader kontra förväntad livscykel på bilarna som är kvar. Och Delphi tillverkar förmodligen inte bara 300st i en batch. Moment 22 liksom.

  5. #45
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Med tanke på att CIM-moduler verkar hålla i 5-10 år, och vi har bilar tillverkade så sent som 2011-2012 på vägarna i ganska stora antal kan man ju klart tänka sig att det finns en rätt duktig marknad för CIM-moduler. De sist tillverkade bilarna kommer troligen behöva nya CIM-moduler om bara ett par år, senast så det borde inte vara några problem att göra av med 5000st inom de närmaste 5 åren, det tillverkades ju rätt många ng9-3.

  6. #46
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Man kanske tycker det ja men det är otroligt lätt att få hyllvärmare.............och brottas man med komponenter till hela bilar, dussinet modeller så inser man nog att det blir en del avvägningar. Delphi kanske går med på få antal i en beställning men å andra sidan kanske leveranstiden ökar. Man får vänta på kapacitet och större orders har företräde. Det är många andra artiklar som de börjat skriva minst sex månaders väntetid på. Det har jag inte sett tidigare. Jag tror ju knappast att de låter CIM utgå för då dödar de ju sig själva nästan. Det lär nog bara ta lite tid att få dem.

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Med tanke på att CIM-moduler verkar hålla i 5-10 år, och vi har bilar tillverkade så sent som 2011-2012 på vägarna i ganska stora antal kan man ju klart tänka sig att det finns en rätt duktig marknad för CIM-moduler. De sist tillverkade bilarna kommer troligen behöva nya CIM-moduler om bara ett par år, senast så det borde inte vara några problem att göra av med 5000st inom de närmaste 5 åren, det tillverkades ju rätt många ng9-3.
    Är det verkligen så att det är en livslängd på 5-10 år? För så brukar inte (embedded-) elektronik bete sig, om det inte finns en direkt felkonstruktion, gör den så är det sannolikt antingen i form av att man kraftigt överskriver maximalt antal skrivningar till en EEprom/flash (och då menar jag verkligen rejält - jag har varit med i projekt där man avsiktligt försökt döda minnena på de sätten för att skapa testfall, och det satt mycket långt inne), eller en underdimensionerad elektrolyt ("kokar" bort) eller motstånd (förbränns). Jag ser ingen rimlig anledning till att man skulle behöva få den typen av problem i CIM:en. Övriga elektronikkomponenter faller typiskt ut i form av fel/tidsenhet.

    Min gissning är därför att det är problem med felintensiteten i botten av badkarskurvan. Utöver tantalkondensatorer (som den gula) så är lödproblem då huvudkandidat. Lödproblem som yttrar sig på sikt kan vara mekaniskt feldimensionerad relation mellan pastamask och paddar som resulterar i att man får för lite eller för mycket tenn på något ställe, vilket med tiden ger utmattning. För ytmontering så ska man träffa inom ett c:a 30% intervall på tennet för att varken få för mycket eller för lite så man undviket problemet. För blyfri lödning så kan det vara en mängd olika processproblem som alla yttrar sig i att lödningen ger sig på sikt - numera har man både bättre lod och bättre koll på hur man undviker dessa än för 10 år sedan. Ett av dessa är för hög uppvärmning för FR4-substratet som då kan få sprickor (separation utmed fibrerna) vilka på sikt kan börja ge läckströmmar mellan helt olika nät på kortet. Och ur ett ytligt perspektiv upplevs då sannolikt problemen sitta lite varstans - lödning av en komponent får sidoeffekten av att driva ut fukt ur kortet just där.

    Det vore intressant att se om det är effektivt att baka/torka enheter för att återuppväcka dem.

    När det gäller den stora kretsen är min gissning att det är en "maskprogrammerad" processor (av märkningen att döma) - i dagsläget betyder detta normalt att kretstillverkaren har flashat den.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #48
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Den uppfattningen jag har, och den är kanske helt ogrundad, är att felen beror på att CIM-modulen också innehåller mekaniska delar.

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Så kan det förstås vara.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #50
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag har uppfattat det som att det är när en av de mekaniska delarna börjar strula, som till exempel rattlägesgivaren, som bit-rötan i hela enheten sätter igång. Jag har under lång tid misstänkt att det finns ett konstruktionsfel som gör att en trasig mekanisk givare tar livet av elektroniken i slutändan.
    Jag har en CIM-modul liggande som verkar vara bytt från en bil jag köpte, den låg i bagaget och såg beg ut. Kanske skulle plocka isär och kolla på den

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #51
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Om man tittar på bilden i den högupplösta bilden i tråden så ser det ut att vara separation och bubblor i skyddsskiktet (plast?) på kortet. Är det så i verkligheten, eller är det bara ett bild-problem? För om man får in fukt mellan ett skyddsskikt och kortet är det riktigt illa.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Detta skrämmer mig...en 9-3a som är en relativt gammal bil...om man jämför med teknikstandarden på en ny 2018 bil de är ju givare och styrdon som kommunicerar med varandra i varenda liten funktion. Kommer bli svårt för verkstäderna om några år med bilar som ser ut att att va i gott skick men bara står pga att man inte hittar elfelen...

    Men har som andra upplevt att rätt som det är så kommer detaljen åter i lager.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  13. #53
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag har uppfattat det som att det är när en av de mekaniska delarna börjar strula, som till exempel rattlägesgivaren, som bit-rötan i hela enheten sätter igång. Jag har under lång tid misstänkt att det finns ett konstruktionsfel som gör att en trasig mekanisk givare tar livet av elektroniken i slutändan.
    Jag har en CIM-modul liggande som verkar vara bytt från en bil jag köpte, den låg i bagaget och såg beg ut. Kanske skulle plocka isär och kolla på den
    Klart att du ska. Jag vill ha bilder! Annars ska jag byta ratt i 9-3X snart så vi får se vem som hinner först.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om man tittar på bilden i den högupplösta bilden i tråden så ser det ut att vara separation och bubblor i skyddsskiktet (plast?) på kortet. Är det så i verkligheten, eller är det bara ett bild-problem? För om man får in fukt mellan ett skyddsskikt och kortet är det riktigt illa.
    Kan vara reparerad och pålagt ny conformal coating
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-15 klockan 12:05.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  14. #54
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Sitter det inte CIM moduler i dessa då alltså?
    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...da88e2f037.jpg

    Om det GÖR det, så är jag ganska övertygad om att "Kinesen" fixar det... Tror inte de har några särskilda skrupler för varken "GM licenser" eller att kopiera något befintligt...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #55
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Är det bara saab cim:arna sitter på och inga andra gm-produkter?
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  16. #56
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Cadillac BLS
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  17. #57
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Jag tror...att det skall vara så att ett bilföretag skall kontraktmässigt hålla med reservdelar i minst 10 år
    efter det att respektive modell slutat tillverkas.

    Värre då om märket har upphört.

    Volvo PV noterade i statistiken ca 2005 att 50% av deras 740-modeller var kvar i trafik när dom
    var 18 år. Dock var väl dessa bilar av den generationen när man ännu inte patenterat
    allt, så det fanns pirattillverkade eftermarknadsdelar.

    När min tidigare OG9-5 V6 strulade med Check-Engine beroende på att CO-threshold
    var satt låg (fd. USA ULEV-bil) fick till slut Ana i Trollhättan ta hand om bilen
    och trots de då pågående bittra konkurserna kom någon/några från SAAB's
    utvecklingsteam och flashade om motorstyrdonet. En sådan support finns nog
    knappast idag. Kunskapen har skingrats för vinden och schemor, mjukvara mm
    är borta eller copyrightad så att man aldrig kan återskapa den.

    I USA finns rörelsen "Right to Repair" där man håller på att försöka
    införa lagar som skulle stoppa företag från att förhindra sina produkter bli reparerade.

    Det är väl så att IP ägs av GM och man kan väl ana att GM knappast är intresserade
    av att äldre SAAB'ar skall kunna rulla på vägarna.

    Visst kan man avlyssna CAN-bussar för att se trafiken, men innebörden
    i alla meddelanden är något som inget märke släpper ifrån sig. När jag körde
    Vector CANoe behövde man ladda konfigurationsfiler så att
    meddelandena kunde tydas. Dessa konfigurationsfiler var enbart
    konfigurerade för just dom delsystem som jag provade.

    Således gäller det att dammsuga skrotar på styrboxar
    och shoppa Tech-II'or.

    Jag som pysslar med äldre elektronik är medlem i olika forum
    där folk allteftersom dom får tillgång, laddar upp EPROM-filer
    och olika instrumentmanualer.

    Det borde bli aktuellt även för bilentusiaster när patent går ut...

    När jag var aktiv inom fordonsbranschen talades det om en
    data retentionstid på garanterat 10 eller 15 år för ett flashminne
    beroende på vilken process kislet var kokat i. Mercedes spjärnade emot
    och höll kvar vid EPROM men då man lovar 30 års "mobilitet"
    tvingas man nytillverka styrboxar. Inte billigt och troligtvis
    inga volymer när bilarna är 20-30 år gamla men ändå...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon Visa inlägg
    Detta skrämmer mig...en 9-3a som är en relativt gammal bil...om man jämför med teknikstandarden på en ny 2018 bil de är ju givare och styrdon som kommunicerar med varandra i varenda liten funktion. Kommer bli svårt för verkstäderna om några år med bilar som ser ut att att va i gott skick men bara står pga att man inte hittar elfelen...

    Men har som andra upplevt att rätt som det är så kommer detaljen åter i lager.
    Har inte biltillverkaren gått i konkurs så löser man ju det.
    Fredrik J

  19. #59
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Det är väl så att IP ägs av GM och man kan väl ana att GM knappast är intresserade
    av att äldre SAAB'ar skall kunna rulla på vägarna.
    IP = ?

  20. #60
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Intellectual Property, Immaterialrätt, programvaran i det här fallet.

Liknande ämnen

  1. Slutet är nära nu!
    Av DrBoost i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 13:02
  2. Slutet för turbon i min 9-5?
    Av carpe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 18:54
  3. Elmia närmar sig!
    Av The Rob i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 13:27
  4. Mycket lustigt ljud när turbon närmar sig maxladd
    Av Anders_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 00:43
  5. Mappningen närmar sig!.. Lite funderingar!
    Av 9-3 Mike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-12-17, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •