Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byta FM och hajfeneantenn OG9-5

  1. #1
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -

    Byta FM och hajfeneantenn OG9-5

    Hej! Inte för att det är jätteviktigt men hade velat veta om bytet av hajfenan är som att byta på en annan bil? Är det lätt? Drar/ruckar man bara upp den gamla o så loss med sladdar sen på koppla på den nya eller, Någon som har en bra länk att följa? Ser rätt sliten o flagnat så hade varit snyggt med en fräsh.

    Tänkte av att fråga om Saab 9-5 2002s radio antennen sitter på samma plats i bagageluckan på vänster sidan som de andra saab 9-3?
    Mvh
    Senast redigerat av Saabtjejen den 2023-10-09 klockan 15:20.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Sedan eller kombi?
    Oavsett så sitter inte FM antenn i fenan. OM den inte är dummy, så är det bara telefon alternativt GPS.

    Att byta det är toklätt om man har kombi.
    Har man sedan så är det inte jättemycket svårare men man bör vara smal & rörlig
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  3. #3
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    Kombi har jag så kropps storlek är det lugnt hahahaha! Behövt byta båda två så om du har tid att iallafall kanske förklara en utav dom? :-D

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    FM-antennen sitter i bakrutorna. Har man standard-antenn är det höger ruta, har man diversity är det båda antennerna. Har du dålig mottagning beror det nog på att man slagit av anslutningen till rutan. Då kan man dra över sladden till andra sidan och använda den istället.
    Takantennen är endast med GPS ifall du har original navi, annars är det dummy eller GSM900-antenn, och det är det väl ingen som använder längre så då kan du byta mot en dummy.
    Det sitter en mutter på undersidan så du måste lossa innertaket för att komma åt. Se till att täcka armar och händer, materialet som innertaket är gjort av är exponerat på ovansidan och det kliar duktigt om man får det på huden!

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    Dunmy får de bli, vill bara rusta upp utseendemässigt när det kom till hajfenan, dummyn kan man väl bara sätta över om man klipper ut ett hål o de ser ut att passa eller bäst ta bort den gamla skiten innan dummyn sätts på?

    Så jag ska öppna upp passagerarsidans höger fast i bagage rutan o så ska antennen sitta där? Hur vet man om man har diversity utan att öppna upp båda sidorna?
    Mvh

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Du kan titta på sidorutan i bagaget. Du ser att längst upp i mitten finns ett fäste som ser ut som en tryckknapp på kläder. Har sladdar kopplade på båda har du diversity, har du bara på höger sida har du vanlig.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Jag rekommenderar original dummy det blir klart snyggast. Men den kostar ju rätt mycket oxå. Annars finns ju biltema mf som man bara sätter över, men dom gillar jag personligen inte.

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Jag ar sett ett original-liknande cover någonstans (ebay?), som man bara sätter över den befintliga krackelerade antennen (limmades/tejpades fast vill jag minnas). Hittar någon detta cover så länka gärna, då jag har en GPS antenn som behöver fixas.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-13, 02:21
  2. Vad tror ni om denna hajfeneantenn på 9-5 -00?
    Av Brainy i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •