Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Värdering 9-3 Aero -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -

    Värdering 9-3 Aero -01

    Har en 2001 9-3 Aero där info och lite bilder finns här: https://www.garaget.org/?car=411337

    Extremt pedant tidigare ägare. T.ex byttes motorn 2015 då bilen gått drygt 12000 mil till en som då gått strax under 10k mil för att han tyckte det misstände ibland.. Hade nog räckt med att byta tändstift.. I samband med bytet byttes hela kedjetransmissionen, en ny Viggenkoppling monterades, vevhusventilationen uppgraderades osv. Finns kvitto på 25000:-. Bilen har idag gått 16500 mil, motorn strax över 14000 och det är alltså 4000 mil på kedjor och koppling. Bilen är Biopower-optimerad och såvitt jag kan bedöma fungerar allt, även AC. Går som en dröm, olja och filter nybytt och har bytts med 800-milsintervaller tidigare. Nya skivor och klossar bak. 18", vinterdäck finns.. Besiktad till Mars 2019.
    Inte utställningsskick. Finns märken i inredningen, några parkeringsbulor och repor men snygg på några meters håll.

    Har svårt att se något liknande. Finns bilar med liknande miltal som är i närmast perfekt skick för 30-35k, och bilar i ett skick mer som min men med 25-30000 mil på mätaren för 10k..men inte så mycket i gränslandet. Behöver egentligen kombi eller i alla fall dragkrok men om jag gör mig av med den, vad hade ni lagt ut den för? 10? 12? 15?
    Spåna fritt!!

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Känns löjligt att skriva att det hade räckt med med tändstiftsbyte när hela motorn byttes, antagligen med enda syftet att överdriva hans pedanteri. Vet du att det bara var stiften eller är det vanliga säljsnacket? Varför har bilen bulor, repor och skador i inredningen och personen nu var sådan pedant? Sådant fixar ju en pedant utan dröjsmål. Kvitto på 25' är inte mycket på en gammal bil. Har nog lagt 75' på BMWn och jag är absolut ingen pedant. 25' är väl ungefär vad ett normalt motorbyte kostar?

    Med det sagt så är det väl bara att lägga ut den i det övre prisintervallet du kan tänka dig acceptera och se om någon ringer, men som sagt, undvik det uppenbara säljsnacket som ändå inte går ihop.

    Exakt värdering får någon annan i forumet med mer erfarenhet bidra med men välskötta SAABar är nästan alltid väldigt prisvärda och borde gå att sälja fort.

    Lycka till iaf och synd att du inte vill behålla en så fin bil.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Säljsnack förstår jag inte riktigt men är inte precis så haj på att sälja bilar..
    Och angående tändstiftsbyte så kanske.. Den ursprungliga motorn sitter idag i en annan 9-3 och fungerar såvitt jag vet utmärkt. Kvitto menar jag såklart vid ett enskilt tillfälle då kedjor, koppling osv byttes. Att lägga den typen av pengar på en gammal Saab utan att det nog ens hade behövts tyder väl ändå på att man brytt sig om bilen. Bulor och repor styr man nog inte enbart över själv och det är ju inte så att bilen på något vis inte ser bra ut. Bara att det finns skavanker när man synar och alltså inte platsar på utställning.
    Det jag anmärker på när det kommer till inredningen är en grej som inte egentligen syns.. Man har sågat invändigt när man monterade den 2-din touch-stereo som sitter i nu så det blir svårt att återställa till orginal eller om man vill ha enkel-din och förvaringsfack.

    Handlar inte så mycket om att jag inte VILL behålla bilen utan mer om att den passar mitt behov dåligt. Är 43 och kör som den gubbe jag är.. Inget behov av den rätt ansenliga effekten alltså. Vidare behöver jag kombi eller i alla fall dragkrok.. Har ett byte som ligger i pipen men saker kan ju hända så var ändå nyfiken på vad man skulle lägga ut den för. Har ju sett dessa för allt mellan 5-35k så är ju inte helt lätt om man vare sig vill ta överpris eller sälja/byta för billigt.
    Vill dock inte att jag ska framstå som någon nasare som sysslar med "säljsnack" när det kommer till en bil som inte ens är till salu så jag får väl söka information och riktlinjer på blocket om dagen kommer.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    20
    Skulle nog säga att 15 är en realistisk siffra

    Men fundera inte så mycket på det, Hondan står gott kvar i garaget någon vecka till i väntans tider

    (Stalkervarning men en jäkla slump att jag trillade in här haha!)

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Jo, bytet är som du vet prio ett.. Är bara lite rädd att du tröttnar på att vänta

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    25' är nog rimligt men det finns inte så många av "rätt köpare". Bara att vänta in "den rätte".
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Värdering 9-3 aero ss
    Av DIFRobban i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 00:41
  2. Värdering av 9-3 Aero -02
    Av Agneman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 15:23
  3. Värdering 9-3 SS Aero V6 -08
    Av Spizen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 18:30
  4. Värdering 9-5 Aero
    Av Conny i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 00:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •