Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Info om Opel Astra J OPC med A20NFT

  1. #1
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Info om Opel Astra J OPC med A20NFT

    Hej!

    Går i bilbytar tankar och fastnat för Astra OPC.

    Någon som sitter på lite matnyttig info om bilen och motorn, den motorn sitter ju i nya 9-3 och 9-5 vad ja vet.
    All info är bra info i mitt öra

    Tack på förhand.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  2. #2
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Jag har egentligen inte så mycket specifikt att bidra med. Men jag äger en Opel Zafira Tourer, som har vissa gemensamma delar med Astra J. Dessutom har jag läst en hel del på tyska och engelska opel-forum. Bl.a. https://www.astra-j.de/ och https://www.motor-talk.de/forum/opel...cada-b767.html.

    Min bild är att Astra J är en bil utan större problem. Två undantag dock, växellådan M32 har dålig hållbarhet, men den sitter väl bara på mindre motorstarka bilar, och är kanske inte aktuell på OPC-varianten. Ett mindre men irriterande problem är att stolsvärmen går sönder på i princip alla nyare Opel (kanske även Saab ng9-5?). Resistansen i värmeslingan ökar när stolen slits, och när resistansen överskrider ett visst värde så slår styrenheten av värmen.

    Kan även tipsa om Happyblue (http://www.happylightshow.com/happyblue.html), en modul typ Esid (fast kanske sämre) för Opel.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  3. #3
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Min erfarenhet är at dom går rätt bra orginal, och ännu bätre med EDS mjukvara. Phaze 1 ger tex från 280hk-400nm, 315hk-450nm, phaze 2, 330hk-480nm, phaze 3, 380hk-500nm.

    Det är väl nån av dom roligaste framhjulsdrivne bilarna jag har körd, opel har verkligen gjort et bra jobb med framvägnen kombinerad med växellådan och dens diffar osv.

    Även Jeremy Clarkson tog astra'n som sin favorit i klassen emot dens konkurrenter, och dom flesta vet vad Clarkson egentligen tycker om Opel/Vauxhall haha. Men jag håller med han om det, astra j opc är en rätt rå bil!

    https://www.eds-motorsport.de/produc...t--b20nft.html
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Hirsch kan ju trimma Opel med motsvarande motorer som SAAB. (Det var ingen officiell approach som marknadsfördes, men jag vet att det gick/går.) Då kan kanske EDS göra tvärt om? Var ju trevliga effektnivåer för A20NFT m.fl. Men det kanske är annan kringutrustning så som turbo m.m. i Oplarna när det gäller dessa högre effektnivåer?

  5. #5
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Motorn är inte den samma i OPC'n som i någon saab, opc'n har större turbo, spridare osv..

    EDS är Opel experter, dom senaste åren har dom börjad med andra märken också, men från början va det bara Opel.
    EDS sitt system är lite som PPC till BSR, du du laddar ner mjukvaran til datorn, för så at lägga den inn i motorstyrdon, så du kan återställa till orginal, eller köpa flera steg om du gör nya förandringar med motorn.

    Har haft EDS mjukvara/chip i calibra turbo's, astra opc och är grymt nöjda med dom. Dom är Opel nr1 tunare.
    Dom's effektnivåer dom uppger stämmer mycket bra, dom erbjudar ju dyno också för dom som önskar det, så när dom gör det så är det godt bevis på at dom ger ärliga siffror, och inte överdrivent.
    Har flera gång sett oplar göra mer effekt än vad EDS har uppgitt.

    Til frågan, jag vet inte om EDS gör mjukvara til Saab, men skulle tro det skal gå da dom har mjukvara til astra och vectra 2.0t och vectra opc ned 2.8 v6'an.
    Dom har ju mjukvara til Cadillac tex..

    Hade min Golf R inte varit fyrhjulsdriven så hade jag haft en Astra J OPC.

    https://www.eds-motorsport.de/produc...-1-z28neh.html
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

Liknande ämnen

  1. Att tänka på inför köpa av Opel Astra M/00->
    Av Jesper 1873 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 12:24
  2. Problem vid broms byte på en Opel Astra -08
    Av Milden i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 19:34
  3. Bra byte? 9-3 SS vs Opel Astra
    Av Alex9-3 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 19:27
  4. Opel Astra, Erfarenheter?
    Av Tjonge i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 09:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •