Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Är felet inre drivknut?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    351

    Är felet inre drivknut?

    Bilen det gäller: 9000 Aero -94 (motor -97)

    Har ett konstigt ljud vid jämn gas låter som en drivaxel eller liknande eller ett lager. Dunkar liksom men försvinner så fort bilen ej har belastning försökte få fram ljudet upphissad på lyft men kom ej då. Ljudet kommer från vä fram.

    Ljudbeskr: Dunk dunk dunk dunk...

    Uppkom efter lite hårdare körning med mkt. kurvor och har sedan blivit värre ju mer jag kör. Först lät det i ca 80-110 nu börjar det redan vid 50

    Någon som varit med om liknande?
    Snabbt e´snabbt men kan bli snabbare...
    Saab 9-3 Aero Cab -09 Garaget
    Nordic Preppad Saab 9-5 Vector -06 Garaget

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    368
    Knarrar det lite när du typ rullar fram i ca 3-4 km/h? Låter det mer när du svänger? Låter lite som samma problem som jag har... Undrar oxå vad det kan vara. Även jag hissade upp bilen, snurrade på hjulen men hörde inget ändå

    MVH Viktor

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    351
    Nja, ett dunk när man släpper upp kopplingen dock (om bilen stått typ en vecka). Har haft ett litet gnekljud typ om man bromsar in vid svagt rullande.

    Det värsta jag kan tänka mig nu är växel lådan, orkar inte mer bilen har varit 80% mek och 20% körglädje. Men men, vem har sagt att det skall vara problemfritt med bil.
    Snabbt e´snabbt men kan bli snabbare...
    Saab 9-3 Aero Cab -09 Garaget
    Nordic Preppad Saab 9-5 Vector -06 Garaget

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    368
    Okay, vet inte om det är samma som mitt då. För mig är det som ett skrapande ljud, som om något låg emot då och då...
    Jaja, visar väl sig så småningom, lycka till iallafall!

    MVH Viktor

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    351
    Jo, önskar dig också lycka till...
    Snabbt e´snabbt men kan bli snabbare...
    Saab 9-3 Aero Cab -09 Garaget
    Nordic Preppad Saab 9-5 Vector -06 Garaget

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    351
    Hittade idag felet TRODDE JAG! Bakre bulten till länkarms inf. satt LÖS! skönt tänkte jag då var det problemet lös men icke! Höll på att köra av vägen när jag fick höra att ljudet var kvar.

    Dock har dunket försvunnit när man släpper kopplingen vid start...
    Snabbt e´snabbt men kan bli snabbare...
    Saab 9-3 Aero Cab -09 Garaget
    Nordic Preppad Saab 9-5 Vector -06 Garaget

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Det var ju i alla fall något positivt

    Angående om det kan vara från drivaxlarna oljudet kommer:
    Har du provat att rycka. slita och dra RIKTIGT hårt för att kolla om dom är glappa?

    Har du brytit med kofot vid alla leder för att kolla dom (som dom gör på bilprovningen...)?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    mina drivknutar låter inte men skapar vibrationer i hela bilen. Det glappar om man sliter i axeln på min
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av sukke
    mina drivknutar låter inte men skapar vibrationer i hela bilen. Det glappar om man sliter i axeln på min
    Menar du att det glappar innåt och utåt? För det ska det kunna göra litegran.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Inre drivknuten tar inte så många minuter att plocka loss och kolla om man misstänker den
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Menar du att det glappar innåt och utåt? För det ska det kunna göra litegran.

    jag hade min "pesonliga" saabmeckare som gick under bilen och kollade efter grejor som kan orsaka vibrationer. efter att han kollat bussningarna och dom verkade bra eller okej så tog han tag i axeln som går ut till höger hjul och kände lite in och ut på den och det sa "klick" kaklick" klick"
    när han ruckade på den... han sa att han nästan kunde svära på att det där var anledningen till mina vibrationer. Kan han ha fel eller vad?
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av sukke
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Menar du att det glappar innåt och utåt? För det ska det kunna göra litegran.

    jag hade min "pesonliga" saabmeckare som gick under bilen och kollade efter grejor som kan orsaka vibrationer. efter att han kollat bussningarna och dom verkade bra eller okej så tog han tag i axeln som går ut till höger hjul och kände lite in och ut på den och det sa "klick" kaklick" klick"
    när han ruckade på den... han sa att han nästan kunde svära på att det där var anledningen till mina vibrationer. Kan han ha fel eller vad?
    Ja, det är väl självklart att han har fel...

    Skämt åsido så menade jag ganska bokstavligt LITEGRAN som jag också skrev. Om axeln kan röra sig lite axielt ska inte orsaka direkta vibrationer på en så pass kort axelstump som en drivaxel, men det är ju inte fråga om att den ska kunna röra sig tre millimeter utan kanske en halv.
    Om den kan röra sig mycket så kan det vara pga att yttre drivknuten är sliten...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. inre drivknut o inre drivaxel saab 9-5
    Av jocke186 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 23:18
  2. Inre drivknut
    Av varaderon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 16:26
  3. Inre Drivknut
    Av Fernis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 01:36
  4. Inre drivknut
    Av J.K Nilsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 21:26
  5. Ny inre divknut vs beggad inre drivknut.
    Av sukke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •