Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: Centrallås fungerar då och då NG9-3

  1. #21
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av RaVen303 Visa inlägg
    - Kan det möjligen vara centrallås modulen som strular och vart sitter den i bilen isf?
    Body Control Module (BCM) har sentrallåslogikken, men den gir ut lås-/låsoppkommando over I-buss til alle dørmodulene (på én gang), så det er nok ikke der feilen ligger. Hver dør har så en separat styremodul som mottar kommandoene og setter ut styresignal til hver sin låsmodul.

    To saker som kan sjekkes:

    - Når låsing/opplåsing på én eller flere dører svikter kan du prøve styring av dette fra knappen på fører- eller passasjerdør for å se om det gjør noen forskjell.

    - Kontrollér batterispenningen, hhv. med tenningsnøkkel ute og i posisjon "ON"; hva er den?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Min lösning

    Citat Ursprungligen postat av RaVen303 Visa inlägg
    Hej
    Jag har en Saab 9-3 2.0t 2005. Har problem med centrallåset som aldrig fungerar och låser alla dörrar. Ska förklara, jag låser bilen med nyckeln har jag tur så låser den nån av dörrarna (låser alltid bagageluckan). Jag får öppna dörren som inte låser och det är olika från gång till gång vilken lr vilka dörrar som inte låser sig. Om man tar i låsknoppen och drar den upp och ner snabbt så kan man höra att låset låter precis som om man hade låst bilen. Sedan stänger man dörren och bilen är låst. Sen när man låser upp den så är det inte säkert att den låser upp just den dörren och det är inte säkert att den låser upp de andra dörrar som den låste förut heller!
    Det är så enerverande så man håller på att bli tokig
    Jag har en Saab 9-3 1.8t 2005 som hade samma problem precis som du och jag höll på att tokig som dig. Det varierande från dag och vecka vilken/vilka dörrar som inte låses eller låses upp i över 6 månader. Jag gjorde rent jordpunkter och lossa och satt i och smörjde kontakter med kontaktsprej men inget hjälpte. Men senare så var det oftast förardörren som bråka mest tyckte jag.
    Jag chansa på att byta den låskistan och vips så fungerar allt och alla dörrar perfekt igen. Verkar som att en trasig eller felaktig låskista kan spela spratt i hela systemet.

Liknande ämnen

  1. Centrallås fungerar ej , SAAB 9-3 ss 2003 NG
    Av PH22 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-24, 19:54
  2. Centrallås backdörrar & baklucka Saab 9-5 -02 fungerar ej.
    Av Fidel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-10-10, 00:00
  3. Centrallås förardörr fungerar ej
    Av Groolo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-18, 12:04
  4. Centrallås fungerar ej - 9-5 Aero -04
    Av TFK i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-14, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •