Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Fel färg vid lackning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106

    Fel färg vid lackning

    Håller på att fixa lite ytrost på skärmkanterna på min saab 9-3 från 2008.
    Efter att ha slipat ner plåtrent och lagt på 2k epoxy primer och slipat var det dags för lackering med spray burk från meca. Beställt med Färgkod men när jag lagt på så upptäcker jag att nyansen inte stämmer.

    Jag har en vit bil men den är lite gulaktig original och inte helt vit. Färgen jag köpt med Färgkod 283 är helt vit.

    Så nu står jag och kliar mig i huvudet. Färgen kan inte vara rätt och Meca har stängt.

    Frågor som uppstår.
    Är det fel Färgkod?
    Har jag beställt fel?
    Hur kan jag kontrollera vilken färg jag ska ha förutom Färgkod.
    Hur får jag bort färgen så jag kan lägga på rätt färg.

    I bilen står det bodycolor: 283
    I bilen står det även trim color: L05 (vad det nu är?)
    På burken står det : Motip 45660

    Söker man på burken får man fram saab 9-3 283 2002-2010.

    Jag förstår inte. Det bör vara rätt men nyansen är helt fel. Ibland kan klarlacken ändra nyans men detta känns helt fel.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Trim color är inredningen.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    283 är polarvit.

    Vill man ha bästa färgmatchning är det säkrast att köpa original. Speedparts som exempel:
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/f..._12799100.html

    Annars kan det också vara att flaskan inte skakats om ordentligt (kulan ska skramla), är färgen slarvigt blandad kan det finnas nyansskillnader.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Tack för svar.

    Jag skakade flaskan i 3-4 min tror jag med kul-rassel. Den ska enligt anvisningarna skakas i 2min.
    Jag har testat multona förr i silver och den var spot on. Kanske inte säger något.

    Är det någon som kan bekräfta att 283 polar white är gulaktig i sin vit färg.
    Det finns en vit färg som är helt vit.

    Tänkte åka på biltema imorgon eftersom de är de enda som har öppet (och bilen skulle varit fixad under helgen) och köpa deras polar white av dem men den verkar inte finnas hos biltema. Vill dubbelkolla om tex biltemas ser likadan ut.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det finns 3 olika vita. En som är helt vit, en som är lite ägg-vit och polar white är mittemellan.

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Ska man ha riktigt bra färgmatchning får man antingen köpa original bättringsfärg, eller låta en duktig lackerare blanda till.

    Sen kan ju bilens nyans ändrat sig med tiden också..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Såg på detta forum att Färgkod 283 gäller årsmodell 2002-2004.
    Jag har årsmodell 2008.

  8. #8
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Vad är det för färg på primern?
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Primer är gul/beige. Spraymax 2k primer.
    Jag har sprayat färg där det inte finns primer och där syns det att färgen är mycket vitare än min original gulvita.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Cirrus white:
    https://www.garaget.org/?car=376313
    Polar white:
    www.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_1_8t_BioPower_SportCombi_150hk_DRAG_79069 287.htm
    Arctic White:
    www.blocket.se/kalmar/Saab_9_3_2_0T__Xenon_Led_Dragkrok_Svensksald__7933 6971.htm

    Så ja, Polar White är den med mycket gult i.
    Verkar som du fått Arctic White istället, den är tok-vit, finns inget gult i den. Cirrus är också lite gul, men inte lika mycket som Polar.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Då ska polar white vara rätt färg till bilen.
    Har ju inte provat andra burken färg som ska vara polar white från motip. Den kanske är rätt. Varför jag inte testar är för att jag vill reklamera burkarna eller iallafall den burk jag inte använt och åtminstonde få tillbaka pengarna.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Finns aldrig nå garantier på att enkla färdiga sprayburkar ska matcha exakt. Vill man ha det så får man blanda och fylla i sprayburk hos färghandlare eller så köpa original men inte ens då är det säkert att det matchar exakt.
    Men står det 283 på skylten så är det Polarvit. Från 2007 kom Arctic White men den heter 306
    Senast redigerat av StefanM den 2018-05-14 klockan 09:26.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Tror nu det hjälper att polera gamla lacken. Polera för att få fram ursprungliga lacken. Var någon som menade att förmodligen är bilen solblekt och därför mycket gulare än original utförande. Jag vet inte? Det är ju iofs 10 år gammal bil.

    Om jag ska polera är jag bara rädd att jag sabbar primer. Även om jag inte behöver polera på primer men om jag ska tvätta av efteråt så vill jag inte få fukt på primern.
    Samma sak om jag ska polera så måste jag köra claybar före och då blöter man ner ordenligt. Fukt är inge bra har jag hört på primer.

    Vad tror ni.

    Ang lacken lutar det väl åt att gå till någon som blandar färgburkar och låta dem läsa av bilens nuvarande färg.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Tagit 3st bilder på färgen. Dessa bilder har jag tagit på lacken som är bakom sidospoilern som aldrig blivit utsatt för sol och kan då inte heller vara blekt eller förstörd.

    https://drive.google.com/folderview?...GmfegBlmZYdr0-

    Ena är med blixt(den reflekterar inte verkligheten).
    Andra är med en lampa som lyser mot färgen.
    Sista bilden är det endast tak belysning, dålig belysning.

    Det finns ingen klarlack på än. Med klarlack så förändras ju färgen något.
    Senast redigerat av buhu den 2018-05-14 klockan 21:38.

  15. #15
    Sugmotor Putterss avatar
    Reg.datum
    apr 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av buhu Visa inlägg
    Ang lacken lutar det väl åt att gå till någon som blandar färgburkar och låta dem läsa av bilens nuvarande färg.
    Detta är det enklaste , finns oftast väldigt många olika varianter på alla färgnummer. så åk in till en färghandlare och låt dom mäta av den.
    så hamnar du så nära som möjligt.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast inget av det här är nå konstigt när det gäller sprayfärger. Det blir aldrig riktigt rätt och vitt är en svår kulör på det viset. Det närmaste man kan komma är nog original bättringsfärg. Sen blir det 2k som blandas på spray av färghandel. De universalburkar som finns är det sämsta valet.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast inget av det här är nå konstigt när det gäller sprayfärger. Det blir aldrig riktigt rätt och vitt är en svår kulör på det viset. Det närmaste man kan komma är nog original bättringsfärg. Sen blir det 2k som blandas på spray av färghandel. De universalburkar som finns är det sämsta valet.

    Menar du att tex speedparts GM färg som de säljer vilket bör vara original är ett bättre val än att åka till färg handlaren och be de blanda färg efter Färgkod.

    För jag har de två valen. Antingen beställer jag från speedparts polar white eller får Färg handeln blanda utifrån Färgkod 283 polar white.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    GM originalfärg (silvermetallic kod 268 har alltid fungerat bra för mig, både sprayburk och lackstift. Många har rapporterat om bra resultat när det blandats färg av riktiga färghandlare men det har jag inte provat ännu. Undvik framförallt att köpa färg från Biltema är min hårda erfarenhet.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2018-05-17 klockan 07:28.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #19
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Har lackat några småpartier på min glacierblå 9-5a igår. Otroligt nöjd med blandningen från mekonomen. Glacierblå borde vara en svår nyans, men denna burk var nog det mest lika orginallacken jag köpt någon gång!

    Sämre är det med Gm:s lilla sprayflaska med Espresso Black till min andra 9-5a. Mer grå än brun. Ser för taskigt ut.

    Den lilla "penselburken" (typ stenskottsfärg) från Gm är också skit till den glacierblå. Mer grön än blå.

    Så original är inte alltid bäst, vill jag ha sagt med det.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Resultaten är olika. Denna färg från meca var inte bra till min polar vit. Däremot meca färg till en silver metallic på en annan bil var klockren.
    Har nu beställt från GM original bätteingsfärg på sprayburk. Får se hur den blir.
    Vilket märke säljer Mekonomen?

Liknande ämnen

  1. Lackning av fälgar
    Av TinSet i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 22:01
  2. Lackning av Grill og93 + färg kod?
    Av Gulingen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 11:38
  3. Lackning av Instrumentpanel.
    Av stoffe R i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 14:05
  4. Lackning av SID
    Av SuperFaCeR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •