Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: ACC felkoder och felaktig indikering spolarvätskenivå OG9-5

  1. #1
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -

    ACC felkoder och felaktig indikering spolarvätskenivå OG9-5

    Hej! Har nu blivit nybliven saab ägare och det är även min första bil. Det är en en Saab 9-5 sportkombi 2002 som har sina skavanker. Till problemet är att den j*vla ACC på passagerarsida blåser varmt medans förarsidan blåser iskallt? Läst på o sökt på Google hur man får fram felkoder, får fram 3 fel
    9 - Stepping motor, air-mixing flap, RH – open or short circuit
    18 - Solenoid valve, heat exchanger shut-off valve – open or short circuit
    21 - DC motor, air recirculation flap – open or short circuit

    Kan man göra något själv eller behövs de köpas en stegmotor o skit eller är det lika bra verkstaden som gäller?

    Fråga 2. Under både förarsätet o passagerarsätet finns det 20cm smal avlång fläkt som fläktar full värme och stängs inte av förrens ACCn stängs av. Inte så snällt till hundarna när det börjar bli varmt ute. Fungerar de inte normalt vara för ACCn spökar på passagerarsida eller? What to do? Finns sladdar under sätet vid fläkten men vet inte vilka man ska dra i för att få de att sluta blåsa. Någon som kan guida om jag fotar?

    Fråga 3. Varnar på SID att de e låg spolarvätska, fyllde på med spolarvätska och fortfarande varnar den. Motorn till spolaren därbak drar igång när jag håller den intryckt men ingen spolarvätska sprutas ut trots rensning i de där små hålen. What to do?

    Guide eller videoklipp på youtube är ett +
    Senast redigerat av Saabtjejen den 2018-05-12 klockan 12:09.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det låter som föregående ägare låtit bli att fixa felen...
    9 - motorn som ställer temperaturen på högersidan har upphört att fungera. Denna ger även luft till baksätet, så om du har varmluft och ett värmespjäll för det som inte rör sig så har du nog förklaringen till att du får varmluft till baksätet. (Om du nu inte har en extra fläkt som tidigare ägare stoppat dit, inget sådant finns som standard.) Motorn eller (drivsteget i) ACC:n kan ganska lätt bytas med delar från skroten, men man kanske ska börja med att kontrollera att ingen kopplat ur någon kontakt.
    18 - De där brukar gå sönder, med tanke på resten skulle det inte förvåna om man bara plockat bort och förbikopplat ventilen. Om du har värme så är enda resultatet av att den är borttagen att det inte går att få riktigt lika kall luft från ventilationen (ventilen saknas på nyare bilar). Om den är borttagen äör säkert anledningen att den börjat läcka, inträffar på nästan alla bilar.
    21 - Återcirkulationsmotorn har troligen gått sönder, men om den är i öppet läge så man får in luft utifrån kan det gå att leva med.

    Så, det du verkligen behöver fixa är så värmespjället på passagerarsidan fungerar igen.

    När det gäller spolaren så finns flera möjliga felkällor, givarens sladdar i spolartanken är inte ovanligt, plasten som isolerar tål inte spolarvätska något bra så de är väldigt felbenägna. Mwn det kan även vara så att man bytt SID, detta eftersom pixelfel är mycket vanligt och en skillnad mellan -02 och -03 är just att indikeringen för spolarvätskan är vänd elektriskt med resultat av att en -03 SID i en -02 varnar för full behållare istället...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    har nyss haft detta fel på min ena 9-5 med varmt som fan i flera utblås och några blåste kallt. det var en stegmotor på min iaf men det kan mek konstatera ganska lätt. ett par hundra för en beg motor kolla med Hyvens om du behöver delar. samt att det ej kommer någon spolarvätska bak du måste ta bort plastlocket bak där du skrev om dom småhålen sen får du anv en ganska hård ståltråd och köra in i hålet där spolarvätskan ska komma ut. jag fick ta i rätt i skapligt innan det släppte och så kom det så fint igen.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Visst är det härligt när man grejar saker själv

    Ta ut SID & säg vilket nummer du har så kan någon svara. Finns även info under FAQ om du letar där.
    Det "korrekta" sättet är att lossa stereon med rätt verktyg och sedan trycka ut SID, men lite försiktigt med en kniv eller spackelspade brukar fungera fint också. Akta instrumentpanelen bara.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Smörkniv i plast.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    Tack för svar, ska öppna upp den nu och kolla o återkommer :-) Om någon har tid att kolla bilderna och förklara sladdarna o vad de blå inringande är .. hade det varit bussigt :-)

  7. #7
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    Öppna upp den precis med en kniv hahaha gick skit Bra, står att det är en SID2a så vad är det troligast som de kan spöka då?
    Hur öppnar man upp plastkåpan till vindspolaren därbak?

    Mvh

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det du letar efter är ett 7- eller 8-siffrigt nummer som troligen är samma som något du hittar här: https://www.bildelsbasen.se/index.ph...filter=Fritext
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    Tack för länk, uppskattas till 1000!
    Om du har tid långmilaren, kolla bilderna gärna lite längre upp om du har tid. O kanske förklara vad de för jävla sladdar som ligger löst o vart bör dom kopplas, samt på ACC bilden vad de blåinringande är?

    Ha en super dag alla!
    Mvh

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Det vita klägget är smörjning som säkert varit där sedan fabrik. Spolningen bak döljs av en plastkåpa på armen, vicka upp torkararmen så brukar den lilla kåpan vara lättare att rubba på också. Försiktigt, allt i plast åldras.

    - - - Uppdaterad - - -

    Det blått inringade gör mig osäker, kugghjul brukar ligga skyddade i små "växellådor" av plast. Nån vet säkert bättre.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  11. #11
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    Jaha då förstår jag, såg lite hemma gjort ut bara.

    Yes, ska försöka om jag får upp skiten. Aldrig bytat torkarblad så detta blir intressant haha!
    Du har ingen aning vad de för konstiga sladdar som hänger? Allt detta e beläget bakom handsfacket :-)

    - - - Uppdaterad - - -

    Tänkte angående SID måste de vara att jag behöver köpa ny för att "låg nivå spolarvätska" eller fyll på eller vad det nu står indikerar? Det är inget annat som spökar då? Hur mycket skulle de annars kosta för en felsökning?
    Mvh

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Vart bor du tänkte vad du har för Saab kunniga verkstäder runt dig eller om någon duktig här på forumet kanske kan hjälpa dig felsöka?

  13. #13
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    Bor i byhålan Ronneby, kan en obd2 läsare registrera vad som skulle kunna vara fel kanske ?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    OH va trevligt med nån mer i Blekinge, hehe
    Om det är rätt SID för bilen lär felet bero på annat. Tex defekt avkännare för spolarvätskan. Den sitter nånstans på behållaren.

  15. #15
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    Hahaha sammanträffande! Fick tag på gamla ägaren o SID är rätt men skulle tro att de var defekt avkännare. Så nu står frågan, kan jag köpa vilken årsmodell som helst så länge det är en Saab nivågivaren? :-)

    Tänkte även göra detta själv, onödigt dra till verkstaden om det är ett jobb man kan göra själv:-)

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det underlättar om du säger vilken bilmodell, motor m.m. det gäller...

    Men det ser ut som en og9-5. De två tunna som ligger ner på golvet är den ena för fotbelysningen, den andra för belysningen av handskfacket.

  17. #17
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Enklast är att köpa från rätt årsmodell. Sid är märkt med tillverkningsdatum. Enklaste sättet att kolla om den är bytt. Bör ju inte vara nyare än bilen...

    Finns en tråd här med allt om olika versioner av sid, bara att söka...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #18
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    SID har vi uteslutet att de rätt utan de är givaren (alltså den som mäter hur mycket spolarvätska de finns kvar) till spolartanken som blivit defekt o signalerar så jag frågade om årsmodell spelar nån roll på givaren eller om de inte spela nån roll när man bytar ut den :-)

    Var säkert otydlig i min föregångare inlägg, Sorry!

  19. #19
    Sugmotor Saabtjejens avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    66
    Medlem#
    -
    Uppdaterar bildlänkarna som gått ut för några dagar sen till min fråga angående om nån visste va de var för sladdar, blir ju inte lätt att se när dom inte finns på bild Hahaha!

    Bild1 - har jag fått svar att de e handsfacksladden till belysning och den andra fotbelysning.
    https://photos.app.goo.gl/Wh84EVKvmYnt5TAu2
    Bild2 - någon?
    https://photos.app.goo.gl/C0pOdRd2jgtyHd253

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Jag kolla på Saab parts sida och där finns givare men stod 98-01 så antar att det skiljer så hör med hyvens vilka som passar samt om han har någon fungerande att sälja .dom ligger på 100-150 kr på skroten ca

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2023-08-22, 15:03
  2. Låg spolarvätskenivå lyser konstant 9-5
    Av bluerider i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-05-15, 12:13
  3. varning för låg spolarvätskenivå
    Av Johannes80 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 17:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •