Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Provtrycka turbo system B2x5 9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Provtrycka turbo system B2x5 9-5

    Saab 9-5 2.0t Biopower 2006

    Är det nån som har tips på hur man ska gå tillväga för att prov trycka systemet mellan turbo och spjällhus? Enligt WIS ska man ha en speciell pluggsats men om man inte har nån sån, har någon tips på vad man kan använda eller tillverka? Vilka mått har alla anslutningar?

    Vad som ska pluggas står ju i WIS så där är man på det gröna iaf. Misstänker att jag har något läckage för om jag t.ex trycker på från ca 1500-2000rpm med rutan öppen och just när man känner att turbon trycker på så hörs det ett väsande framifrån och avtar lite högre upp i varven, är en kort period bara då jag inte har en fulltryckare så nåt större tryck blir det inte. Blev lite misstänksam mot en läcka då jag haft startproblem också som jag tagit upp i en annan tråd och där skrev nån om att det kunde vara ett luftläckage bl.a.

    Skadar väl heller inte att provtrycka så är man säker den dan man vill uppgradera till steg 1 som jag tänker göra, men inte föränn jag känner att motorn är OK, har ju precis slagit om på 30.000mil.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Nu har jag inte provtryckt någon 9-5:a men dom stora hålen kan man plugga genom att vika en plastpåse samt sätta en tygtrasa utanpå som man skruvar med slangklammer.
    Plasten i påsen tätar och tygtrasan gör så att plasten inte går sönder.

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Automat? Om ja så kan du provtrycka genom att stå på D och gasa och bromsa samtidigt. Sliter en del på lådan men enstaka gånger under korta stunder bör vara hanterbart.
    /Johan

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Automat? Om ja så kan du provtrycka genom att stå på D och gasa och bromsa samtidigt. Sliter en del på lådan men enstaka gånger under korta stunder bör vara hanterbart.
    /Johan
    Hade ju varit smidigt, men nu har jag en manuell låda. Måste göra det manuellt också :P sen måste man väl göra nån sorts anslutning eller nåt där man kan fylla på luft reglerat.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Ja tycker det skulle räcka med en påse vid MAF/kobra samt eventuellt plugga anslutning till vevhusventilation som går från kobra.
    Trycksätt med regulatorn på kompressor och blåsmunstycke via någon av vakuumslangarna på insuget.
    Justera sakta men säkert upp trycket på regulatorn.
    Ofta upptäcker man läckage under 0,5bar och sedan ska du vara försiktig om trycker med över 1bar så du inte får någon slang i ansiktet.
    Synd att det är lite trångt att täta direkt vid turbon på 9-5:an.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Turbo laddar inte fullt B2x5
    Av BizzyD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2019-06-22, 14:00
  2. Hjälp med saab 900 turbo motor 8 ventiler apc system
    Av solstad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 23:52
  3. Ferrita Racing System på Turbo X
    Av Trued i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 10:51
  4. Saab APC-system i en Porsche 924 turbo?
    Av Pär Hylander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 19:25
  5. exakt vilka delar behövs för APC system på lätt.turbo- og900
    Av DashOmid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •