Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Köpråd Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Köpråd Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD

    Halloj, någon som vet ifall de är något speciellt strul med dessa? Bilen i fråga är en 2009as modell. Hur funkar XWDn? Några bekymmer?

    Har en 04as 9-3 SS 2.0T aero just nu som tyvärr kommer bli för liten om ett par månader. Så kommer behöva köpa kombi. Någon stor skillnad på dessa?

    Mvh Samuel

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Hej Samuel,

    Stötdämpare med nivåreglering brukar behöva bytas med ca 10-15.000 mils intervall, kostar många gånger mer än vanliga. (finns trådar, sök)
    XWD ska servas varje år, se till att den du köper har servats. (finns trådar, sök)

    I övrigt är det väl ungefär som den du har.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Har en som gått ca 19 000 mil. Med eLSD. Bakre dämparna tog slut efter 8000 och dumt nog bytte jag till svindyra original. Ca 1000 mil senare bytte jag alla fjädrar och dämpare till en sportvariant från Hirsch (främst för att jag inte stod ut med all luft i hjulhusen). Hela det kalaset kostade ungefär som bara de bakre originaldämparna och jag har varit och är supernöjd med det bytet. Liksom jag är med bilen i övrigt, som är helt underbar i vinterväglag. XWD-systemet började knorra efter ca 8000 mil, visade sig att det behövde oljebyte. Detta är gjort årligen sedan dess (+något filterbyte) och därefter har systemet fungerat oklanderligt. Kolla efter rost i skärmkanterna (har min nu). Och leta efter en bil som fått årliga oljebyten av XWD-systemet. Min är alltså också MY 2009 och jag ville få den konverterad till etanoldrift. Det gick visserligen men medförde att tankmätaren visade fel och stopp på motorvägen. Så jag kör på bensin med ett steg 1+ (större spridare kvar efter etanolförsöket) och bilen går riktigt bra! Men jag tror du kan glömma etanolkonvertering om du inte är beredd att tanka alldeles för ofta för att undvika soppatorsk. Slutligen tycker jag det går in riktigt mycket i lastutrymmet. Förr åkte jag på semestrar med tre tonåringar och kvinna, utan takbox Har mest bara gott att säga som du märker. Men det är klart att har du otur säckar XWD-systemet och då kostar det visst en bra slant.

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

Liknande ämnen

  1. Köpråd: Saab 9-5 Aero -03
    Av zogramislath i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-01-02, 18:52
  2. Köpråd saab 9-3 aero -08
    Av wodja i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-26, 21:18
  3. Köpråd SAAB 9-5 Aero
    Av TFK i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-18, 01:38
  4. Köpråd: SAAB 93 aero -00
    Av felixab i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •