Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Eftermarknadsstereo. Tidsinställningarna funkar inte längre NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Eftermarknadsstereo. Tidsinställningarna funkar inte längre NG9-3

    Hej. Jag har köpt en ny stereo till min Saab 9.3 Aero TTID. Men har ett problem med att tiden för bränslevärmaren och det har slutat att fungera nu då jag har bytt stereo. Är det för att tidsinsällningen är i orginal sterion?
    Finns det något sett man kan fixa det på?

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    "Är det för att tidsinsällningen är i orginal sterion?"
    Ja, precis.

    eSid heter lösningen. Finns hos Maptun.
    http://esid.se

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Fast det är ju inte riktigt så rättfram som det låter.

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    (Egentligen sätts klockan med originalstereon, och det gäller tills man gör bilen strömlös, om jag minns rätt)
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Så då kommer min bränslevärmare att fungera även om jag inte har original stereon inkopplad?

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Ja, i tilfelle det her er tale om en MY2007- og dette: http://esid.se/manuals/eSID2_ChangeS...ev1_151112.pdf
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    eller kommer det räcka med att jag sätter in original stereon en gång och sen installerar den ny stereon igen så kommer sparas i systemet?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Bratworst Visa inlägg
    eller kommer det räcka med att jag sätter in original stereon en gång och sen installerar den ny stereon igen så kommer sparas i systemet?
    Nä, tror inte att det kommer lösa problemet. Vad jag förstår så håller även klockan i stereon koll på när bilen ska servas också. Tror du måste ha esid med annan stereo.
    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nä, så gör nämligen jag. Så länge bilen inte blir strömlös går klockan i bilen. Jag kopplar in original, kör "ställ RDS-tid" och sen tar jag ur originalstereon och ploppar i min Parrot. Jag kan då se i eSID att klockan fortfarande går rätt i bilen.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Sonefors93sc Visa inlägg
    Nä, tror inte att det kommer lösa problemet. Vad jag förstår så håller även klockan i stereon koll på när bilen ska servas också. Tror du måste ha esid med annan stereo.
    Hur ska jag i såna fall ha en esid i en annan stereo?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nä, så gör nämligen jag. Så länge bilen inte blir strömlös går klockan i bilen. Jag kopplar in original, kör "ställ RDS-tid" och sen tar jag ur originalstereon och ploppar i min Parrot. Jag kan då se i eSID att klockan fortfarande går rätt i bilen.
    Hur fungerar det med esid?
    måste man ha esid installerad hela tiden? och hur installerar med det?
    har försöket läsa lite om det och det jag förstår är att man måste installera en till OBD kontakt.
    måste jag ha den för att kontrollera om tiden går rätt? eller räcker det med att jag bara sätter in original stereon och sätter tiden?

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    ESID behöver inte sitta i hela tiden. Den gör precis samma sak som när du byter tillbaka till den gamla originalstereon. Den ger en möjlighet att sätta tiden. Sedan blir tiden kvar tills du bryter strömmen till bilen. Du behöver inte både ESID och sätta tillbaka originalstereon. Det är antingen eller.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nja, om det skall fungera med eSID2 så måste man ju fixa ett till diagnosuttag som har I-bus, i diagnosuttaget som sitter i bilen finns bara P-bus och därifrån kan man inte ställa klockan.

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Vill man göra det lite smidigare så behöver inte originalstereon särskilt mycket kablar för att gå igång om man bara vill ställa klockan. +, - och bus.

    När jag bytte stereo så drog jag ut en extra kabel med lite stiftkontakter till originalstereon som var tanken att jag kunde jacka in originalstereon utan att behöva riva ur eftermarknadsstereon för att ställa klockan.

    Tyvärr var jag puckad och kopplade in bussen på stereosidan av eftermarknadsstereons adapterkablage vilket gör att det inte riktigt funkar som jag tänkt mig. Troligen ställer rattstyrning/adapter till det.
    När jag river ur stereon nästa gång ska jag göra om det så kabeln till bussen är på bilsidan av adapterkablaget så borde det funka bättre. (Ska ändå göra det för mugghållaren ska bytas. Förbannade oförsiktiga passagerare som slänger handväskor och annat jävelskap runt i kupén ! )

    1 användare gillar detta inlägg


    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Tapatalk, funkar det inte längre?
    Av Bowman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2015-01-15, 10:25
  2. [LÖST] Visa aktiva trådar funkar inte längre?
    Av Manick i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-25, 14:24
  3. Hjälp - intervalltorkaren funkar inte längre 9-5 2002.
    Av desmodue i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 10:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •