Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Sjunkande bromspedal NG9-3

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Sjunkande bromspedal på 9-3 SC MY07?

    Jag har lagt märke till att bromspedalen sjunker vid stillastående bil med motorn igång, ungefär som vid en defekt huvudcylinder. Man kan alltså succesivt under 4-5 sekunder trampa nästan lika långt ner som kopplingspedalen går, vilket ju känns obehagligt. (Detta utan att trampa våldsamt hårt på pedalen.)
    Vid normal körning känns dock bromsverkan bra och bilen drar inte snett ens vid hårdare bromsningar (vilket ju annars kan hända om huvudcylindern är dålig).

    Är detta beteende normalt på modellen? Mina tidigare mekarerfarenheter säger att huvudcylindern är kass (precis som växellådan, elhissmotorn, bakluckelåset mm på denna "kvalitetsbil"), men det kanske den inte är?

    Med avstängd motor (och då utebliven servoverkan) känns pedalen dock inte eftergivlig även om man trampar hårt.

    /Alexander B
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  2. #22

    Re: Bromsproblem (9-3 ss).

    Upptäckte igår att bromspedalen sjunker på min bil, usch. Dessutom så drar den snett och när jag släpper bromspedalen från full inbromsning så slutar den inte bromsa helt direkt, det går lite segt innan den släpper. Vad kan det bero på?

    Angående att bromspedalen sjunker så läste jag inlägget ovan om att det skulle vara normalt. Det lät inte så vettigt tycker jag. Jag pratade just med en ingenjör från ett företag som utvecklar och tillverkar bromssystem, bl.a. bromshuvudcylindrar och bromsok. Han sa att bromspedalen aldrig ska sjunka. Om pedalen sjunker när man har ett konstant tryck på pedalen så är det läckage någonstans:
    - trasig bromsledning
    - i bromsok
    - i huvudcylindern (vilket gör att bromsvätska rinner in i servo-ackumulatorn, så man får inte något yttre läckage trots att bromsvätskenivån sjunker)

    Det finns övertrycksventiler i bromssystem, men de löser inte ut av trycket från bara föraren. Exempel:
    Låsa alla fyra hjul: c:a 90 bar tryck
    Övertrycksventil: c:a 200 bar tryck (då får man trycka så hårt att fästena till förarstolen går sönder, typ)

    Jag ska hem och ta reda på om jag har synligt yttre läckage någonstans samt göra ett tuschmärke på bromsvätskebehållaren för att se om nivån sjunker.
    Saab 9-3 SC 1,9 TiD 2006

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    471

    Re: Bromsproblem (9-3 ss).

    Vet att dom franska bilarna i PSA koncernen har samma symtom vid såkallad "panik bromsning".
    dvs att om pedalen trycks in med hög hastighet å mkt kraft så skall den sjunka... sitter en övertrycksventil av ngn form i själva huvudbromscylindern...

    inget i själva vakuum servon...

    även detta är väldigt obehagligt om man inte vet om det vill säga....

    men i sportsedans fall så låter det som om att de skall ha varit att luft kommit in i systemet elr att det är läkage ngn stans.
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157

    Re: Bromsproblem (9-3 ss).

    Prova att trampa på pedalen med motorn avstängd, trampa några ggr så vacuumet tar slut sjunker pedalen inte då så har bilen inget fel. sjunker pedalen så kan det ju vara huvudcylinder eller ev ABS aggregatet. inte troligt dock.

    Pedalen sjunker tack vare väldigt kraftigt bromsservo.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    7

    Sjunkande bromspedal? NG9-3

    Hej

    Köpte för ett tag sedan en Saab 9-3 SC 2008 2,0t.
    Har problem med att bromspedalen sjunker. Den är hård i början när bilen är igång sen sjunker den och sedan tar den i slutet. Bilen är besiktad med detta felet med OK bromsvärden. Har testat att lufta systemet men det blev inte bättre. Har haft koll på nivån av bromsvätska och den håller sig jämn så inget läck.

    Fick ett tips om att det kan vara något fel på ABS enheten??

    Någon som känner igen detta felet och vet vad jag ska göra då de?

    Mycket tacksam för alla tips!

    Mvh Mathias

  6. #26
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Om det bara sker när du står stilla på tomgång är det normalt, det ska vara så. Har med bromsservon och vakuumnivån att göra, kollade upp det själv för ett tag sedan.

    Men om det sker när du bromsar vid körning så är det luft i systemet eller något läckage.

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    7
    Tack för svar. Har testat att lufta systemet utan framgång. Det sker vid körning också. Kanske får lämna bort och lufta ordentligt. Inget läckage vad jag har hittat
    Senast redigerat av Moderator den 2023-11-17 klockan 19:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #28
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Höger bak, höger fram, vänster bak, vänster fram är den ordning man ska lufta.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  9. #29
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Borde säkert också funka också men såvitt jag vet så är det följande ordning som är specat, inklusive rekomenderad minimum vätskemängd

    Vänster fram, 100ml
    Höger bak, 50ml
    Höger fram, 100ml
    Vänster bak, 50ml

    När jag brukar byta bromsvätska så kör jag alltid igenom säkerligen det dubbla. Onödigt säkert men skadar inte nånting och man vet att allt i behållaren säkerligen är bytt också då det ofta är svårt att suga ur allt gammalt då det är flera kammare i behållaren. Min bromsluftare är lite "klen" så det tar en jävla tid bak på vissa bilar så då brukar jag även pumpa lite pedal samtidigt som jag vacuumsuger ute vid bromsoket, om det hjälper mer än att snabba på luftningsprocessen vet jag inte men det brukar bli bra resultat i alla fall.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Senast redigerat av Moderator den 2023-11-17 klockan 19:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #30

    Sjunkande bromspedal 9-3NG TTID 2009

    Hej,

    Efter att ha snokat i många år och fått väldigt mycket hjälp på traven har jag nu kört fast.

    Fick en anmärkning på sjunkande bromspedal, vilket jag i efterhand har förstått att jag inte borde ha fått. Då var det inget större problem men nu är det tyvärr det.
    Jag har bytt huvudbromscylinder 3 gånger och bromsservon 1 gång och inget hjälper utan nu är det mycket värre. Bromsarna tar bra men pedalen sjunker väldigt fort och även när jag kör och inte bara på tomgång.

    Jag har luftat enligt alla konstens regler med tryck i behållaren, med kompressor som suger och med hjälp av frugan som pumpat på pedalen. Jag har även luftat ABS enheten genom att bromsa hårt när jag kör och sedan luftat vanligt.
    Det finns ingen luft i systemet men pedalen sjunker likväl.

    Någon som har något förslag på vad jag kan göra?

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Jag har åtgärdat samma fenomen på flera bilar genom att byta bromsskivor och bromsbelägg. Oftast räcker det att byta fram.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #32
    Det hjälpte att byta bromsarna fram. Tack så mycket.
    Nu får vi hoppas den går igenom besiktningen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •