Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: CE och ojämn motorngång efter motortvätt T7/B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    Medlem#
    11745

    CE och ojämn motorngång efter motortvätt T7/B2x5

    Hej.
    Saabägare sen i höstas ( 9-5 2,0t biopower -08 ) och jag håller på att fixa till min bil rent allmänt nu. Kollar mycket på Trionic Seven på youtube (grymt jobbat Jonathan!) och har bytt och fixat den hel del med hjälp av det samt andra DIY-Saabfilmer där.

    Igår var det dags för T7s motortvätt (bara trädgårdsslang) och Vakuumslangbyte, och jag skulle ändå byta stift på bilen och jag har kompressor hemma, så jag skippade att täcka över DI-enheten utan tvättade hela motorutrymmet och när jag var färdig så skruvade jag bort tändkassetten och blåse torrt med tryckluft (det hade kommit ner en matsked eller två med vatten under den). Bytte tändstift och monterade tillbaka igen (tändkassetten var stående hela tiden).

    Men när jag startade bilen igen så gick den extremt ojämnt och den orangea motorsymbolen började lysa. Jag lät den stå en timme kanske och provade igen. Fortfarande samma resultat. Extremt ojämnt först men efter en halvminut/minut så la den sig mer rätt i varv även om den inte gick så jämnt som den brukar.

    Jag lät den vila över natten och idag när skulle starta den så var det samma lika, den går väldigt ojämnt de första 30-60 sekunderna men rätt OK, Åkte ner till affären och köpte lite frukost och när jag skulle starta den där så dog den de fyra första försöken sen på femte kom den över en tröskel och började gå skapligt igen... Motorlampan alltjämt lysande.

    Så... vad har hänt?
    Känns som något med tändkassetten tror jag, eller någon annan elstyrning. Tändkassetten är ny sedan i påskas, köpte den på maptun samtidigt som jag la in steg 1. Så den ska ju vara fräsh.
    Allt har ju torkat ut sen motortvätten men...

    Kan man behöva kvittera motorlarmet och det är det som spökar även när motorn är torr? Eller har jag fått in vatten någonstans och det skitit sig? :/
    Senast redigerat av AddeN den 2018-05-08 klockan 18:12.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    Medlem#
    11745
    Jag har lämnat in bilen på Saab för felkodsavläsning och felsökning nu.
    Det är luftmassemätaren som den larmar på. De kvitterade felmeddelandet och startade bilen (tydligen utan problem) och tog en provtur och allt funkade bra, men sen kom felkoden igen och bilen blev svårstartad.

    Kontakterna till den ska ha sett bra ut, kan det vara beläggning på trådarna?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Vilken felkod? Pxxxx?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    Medlem#
    11745
    Jag tror det var p0101, han ringde från verkstaden och sa att det var felkod för LMM så då bör det väll vara den koden. Han hade lite brottom när han ringde så jag får förhöra mig mer idag.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    Medlem#
    11745
    Pratat med verkstade igen.
    Det var felkod P0100 och P0103.

    De ska byta LMM nu så får vi se om det funkar sen.
    Saab 9-5 2,0t Biopower -08 Steg 1

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    Medlem#
    11745
    Så, du var LMMen bytt och nu fungerar allt änsålänge. Peppar peppar.

    Det var ingen beläggning eller andra skador på den, kan det vara att den blev vattenskadad eller bara galen slump?
    Saab 9-5 2,0t Biopower -08 Steg 1

Liknande ämnen

  1. Check Engine efter motortvätt!
    Av MatsL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-11-03, 21:43
  2. Problem efter motortvätt NG9-3 B207
    Av charlotta02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 10:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •