Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur koppla telefon via Bluetooth NG9-3 -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Hur koppla telefon via Bluetooth NG9-3 -07

    Jag har alltid föredragit att köra volvobilar och att köra Volvobuss istället för Scania men nu fick jag tag på en Saab 9-3 som har det mesta jag behöver hos en bruksbil och jag är positivt överraskad av bilens egenskaper, det enda jag inte gillar är sätena som är ungefär lika som bussförarsätena. Hårt, platt nackstöd osv. Men men, man kan inte få allt! Har ägt V70 innan och kan säga att jag tycker den har mer komfort men den är ju som en pråm att köra och svängradien ska vi inte prata om. Desutom är saaben en dieselautomat och det har jag letat efter länge. Nästan bara ägt dieselbilar förut men fått kompromissa med växellådan.


    Men en sak gör mig inte klok. Jag antar att det är något businesspaket i bilen för den har varit leasingbil. Mikrofon och högtalare sitter i taket bredvid innerbelysningen. På rattens vänstra sida vid infoknappen finns symbol för telefon, grön lur och röd lur. Bilen har även aux-ingång.


    I instruktionsboken står att jag ska hålla inne "Set" och välja telefon/inställningar, det är bara det att där finns endast inställningar att välja på och bland dem menyer kring dieselvärmare, hastighetsvarning, alarm osv. INGET om någon telefoni.

    Hur sjutton ansluter jag telefonen till bilen? Jag menar, hade den inte haft telefonfunktion så hade ju inte symbolen för telefon funnits där och inte heller hade man byggt in mikrofon. Knapparna hade varit borta eller blanka.

    Vill verkligen få detta att funka, speciellt nu när man faktiskt inte får hålla i telefonen när man kör bil


    Mycket tacksam för hjälp!!

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jo, knapparna sitter alltid där. Har du inte Telefon som val i Sid (displayen) har du inte heller blåtandsanslutning, UHP, Universal Handsfree Phone.
    Går dock att eftemontera, finns till och med en tråd om det i FAQ-avdelningen.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jaså! Min erfarenhet är att knappar som ingår i dyrare paket antingen ssaknas eller är blanka om bilen inte har den.

    Är det svårt att eftermontera? Kostnad för detta? Visst har jag bytt tändstift, lite olika filter, reläer, olja och lite annat på andra bilar men inte mer än så, därför har jag begränsade kunskaper och verktyg. Kanske kan be min bilmeck fixa men beror ju helt på priset såklart.
    Ibland önskar jag att min papp som körde rallycross på elitnivå hade introducerat mig aningen mer om bilar. Men är man tjej så brukar det inte ses som en självklarhet. Jag har fått lära mig själv helt enkelt.
    När jag söker på bluetooth under FAQ hittar jag inte en enda tråd, inte heller om jag söker på blåtand eller telefoni.

    Någon som råkar ha en länk?

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det var tyvärr inte i FAQ, my bad:
    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/119269-Installationsguide-Blåtandstelefon-ng9-3-MY07-12

    Nu är den tråden bollman hänvisar till flyttad till FAQ
    /Moderator
    Senast redigerat av Moderator den 2018-05-08 klockan 14:56. Anledning: Info om trådflytt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för länk. Såg direkt att det var kört då jag har en One plus 5 telefon och den stödjs inte. Så typiskt.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Äsch, det funkar med största säkerhet! Den listan som finns är gammal, det är helt vanlig blåtands-handsfree. Listan är bara de som de testat med och garanterar funktion, och den slutade ju uppdateras för 6 år sen!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Okej, det låter ju bra! Får se om jag klarar att fixa det där. Behöver ju beställa lite saker som verkar svåra att få tag på och är som sagt inget bilproffs när det gäller modifiering och el.
    Senast redigerat av Lesliey den 2018-05-08 klockan 08:31.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Var bor du? UHP går att hitta på bildelsbasen och det finns verkstäder som är duktiga på SAAB som kan fixa det åt dig.
    Jag köpte en UHP till farsans 9-3 här på forumet, tror jag gav 800.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Stockholm. Min Bilmeck som jag inhandlade bilen av påstår att det enkelt går att ordna med något man sätter i auxingången. Den delen skulle kosta ca 500 att köpa in trodde han.


    Puh, ibland är man glad att man köper av företag och konsumentköplagen gäller. ACn funkar inte på saaben. Varit 26 grader och sol här idag. Så oavsett om det bara behöver fyllas på eller lagas så fixar bilmecken det eftersom felet visat sig inom 6 månander. Kom på att jag skulle passa på att kolla så stolsvärmen funkar så jga inte upptäcker det i december. Det gjorden den.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Ja, det finns ju såna där fm sändare med bluetooth och mic som även kan kopplas via aux. Kanske lika bra eftersom den som sitter monterad original inte är vidare bra iallafall. Jag brukar koppla upp telefonen via bluetooth boxen så jag kan ringa med knapparna, däremot så kör jag ljudet via aux och använder telefonens egna mic (telefonen sitter på hållare som man trycker fast i ventilationen med mikrofonen vänd mot ratten) alternativt kör jag hörlurar. Så fördelen är väl att jag kan ringa med knapparna.

    Angående AC'n så var det lika på min bil när jag köpte den. Jag tänkte att man måste fylla på. Dock så ska man inte behöva det, då det är ett slutet system. Bilfirman var lite fula och fyllde på systemet, men vi hade en liten liten läcka i kondensorn, så efter två veckor så slutade det fungera igen. Lys med lampa på kondensorn och leta efter en grön vätska. Ser du minsta lilla så har du en läcka och då är det den som ska bytas. Därefter kan systemet fyllas igen. Min stolsvärme var också trasig. Dock så var jag så dum att jag inte kollade det. Körde utan värme 1,5 vinter, men nu är det fixat
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-09 klockan 15:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Öh? UHP funkar väl hur bra som helst? Vad är problemet? Ha en massa sladdar å skit går ju helt bort.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Ja, själva funktionen är hur bra som helst. Jag kanske var lite otydlig med att jag faktiskt använder den hela tiden MEN ljudkvaliteten håller inte måttet idag. Iallafall inte i mitt system. Därför använder jag telefonens mikrofon eller headset. Antar att många har telefonen uppkopplad via aux ändå för Spotify osv. Tipsade därför bara om att vända mikrofonen mot ratten för att med fördel använda telefonens mikrofon, som har ett modernare brusreduceringssystem
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-09 klockan 15:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Jag har UHP installerat från fabrik i min bil, och kan hålla med om att ljudkvaliteten inte är den bästa. Blir ok om man höjer ljudet ut från telefonen till max, och sedan justerar med bilens ljudsystem, men det är ändå på gränsen till dåligt (med dåligt menar jag svårt att höra motparten, tror att jag hörs bra, iaf de jag frågat).
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

Liknande ämnen

  1. Hittar inte Bluetooth meny för att koppla telefonen NG9-3 -10
    Av Hemmansägaren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-03-15, 21:33
  2. [LÖST] Hittar inte Bluetooth meny för att koppla telefonen NG9-3 -08
    Av aan1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-03-12, 14:04
  3. Ansluta telefon bluetooth
    Av OrebroJohn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-26, 01:48
  4. 9-3 5D '02 bluetooth telefon?
    Av vampens i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-09, 16:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •