Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bakre bromssköld OG9-5

  1. #1

    Bakre bromssköld OG9-5

    Hej,

    Jag har gett mig i lag med att byta en dålig bromssköld på Saaben eftersom den gick sönder när jag skulle byta handbromsbackarna.

    Jag beställde en del via AD Bildelar och fick bara skölden, inte själva fästet till oket. Jag var trött och virrig när jag hämtade den så jag reagerade inte då utan tänkte, "jaha, man ska väl fästa den på nåt jäkla sätt".

    Men jag måste väl ärligt talat fått en del som inte är komplett? Hur fan ska detta gå till? Den träs ju bra på och hålls inte fast av något förutom bromsskivan. Blir nog inte så bra om den bara ligger och skramlar där och lär snart nötas sönder

    Alternativet är ju såklart att loppa fast skiten hos någon med svets, men detta måste väl vara fel? Vad ingår egentligen i satsen när man köper en ny? Nu sitter man som vanligt på en lördag och svär och kan inte kontakta butiken!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Det du köpt är en ekonomidel och ska svetsas fast. Man får använda sitt eget gjutna centrum alltså. Kompletta med centrum finns/fanns bara original och var ganska dyra. Nu är det bara repplåt även från original.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Använder denna tråd för en följdfråga: Kan de bakre bromssköldarna (se länk) på 9-5 Aero från 2002 monteras (svetsas) mot hjulspindeln utan att man behöver ta bort hjulnav och handbromsbackar?
    Gissar att man kan skära/bryta bort utstickande del av den gamla originalskölden och låta resten sitta kvar? Vill gärna slippa ta bort naven då de är shimsade och inställda till rätt camber vinkel.
    Eller finns det ett smartare sätt att lösa dåligt fäste till handbromsens returfjäder?
    https://www.mekster.se/bromsskold-ba...4aArx5EALw_wcB

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Jag klippte bort det rostiga, och svetsade dit en bit plåt som jag borrade hål i och fäste fjädern i. Klart bättre än att svetsa i spindeln, men du kanske inte har tillräckligt med plåt kvar ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Tack för svar, länken var ett exempel på denna eftermarknadsdel som mycket riktigt finns på fler ställen. Råder ingen att handla hos Mekster innan man läst deras recensioner, gjorde det misstaget för några år sedan.
    Det mesta finns kvar av skölden men tänkte att det brukar ju ofta vara vara tunt och svårsvetsat där det är rostigt. känns som om det kunde vara svårt att komma åt att svetsa där bakom?
    Tänker att om det bara är att slipa rent bakom bromsskivan och trä på nytt och fräscht utan att lossa navet ser ju delen ut att ha markerade ställen att bara punkta fast i lite smidigt?
    Ska ta en bättre titt hur det ser ut, kanske går det att svetsa dit en bricka av lämplig storlek på skölden.

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Ska se om jag kan hitta en bild på hur jag gjorde, men för mej var det frisk plåt längre in, var typ hålet och "utåt" som var kexigt.

    Det var iofs tänkt som en snabbfix för att få igång bilen just då, men det blev permanent
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Nu tror jag att jag fått till handbromsen med nya backar så att den klarar besiktning. Men bromsskölden måste fixas förr eller senare då returfjädern äter sig längre in i den kexiga bromsskölden. Överväger förslaget att försöka svetsa dit något på sköldens baksida, kanske med en omvikning runt sköldens ytterkant som extra ankare. Alternativt svetsa dit ny sköld i nr7 i bilden på länken nedan. Det verkar trots allt finnas lite gods att fästa i där men verkar att allt av gamla skölden måste bort för att bromsskivan sen ska få plats. Hade varit toppen om någon som gjort denna operation hade några tips. Lättare våga sig på om man vet att det funkar...
    https://webautocats.com/epc/saab/sbe/05-92001/0140/

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    För andra som eventuellt undrar över detta så mailade jag Maptun och fick svaret att denna eftermarknadsdel ska bankas på nr7 på vilken bromsbackarna sitter. Ska räcka att ta bort ok, dess fäste, bromsskiva samt förstås rester av den gamla originalskölden.
    Bilen klarade besiktningen trots att returfjäder redan trillat bort från den kexiga bromsskölden..

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Ja det framgår ju även tidigare i tråden.........det är så de är gjorda original också även om jag personligen föreställer mig att de nog är punktade på navet på nå ställen. Vet inte om det var här i forumet eller på facebook så var det ju nån som skrev om att de lossnat med tiden.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Då var de på plats, blev bra. Man behöver punkta dit dem från baksidan. På ena sidan satt den helt lös och andra bara hjälpligt efter att ha rengjort navet från resterna an de gamla.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

Liknande ämnen

  1. Bromssköld SAAB 9000 2,3t -98 -bak
    Av csan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-08-25, 16:39
  2. Främre bromssköld OG9-3
    Av Jari i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-08-22, 14:24
  3. Bromssköld eller ej? OG9-3
    Av wilderness80 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-10-23, 20:20
  4. [LÖST] Byta främre bromssköld NG9-3
    Av asuskic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 11:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •