Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Drar väldigt små mängder kylarvätska NG9-3 B207

  1. #1

    Drar väldigt små mängder kylarvätska NG9-3 B207

    Jag har ett märkligt problem med min NG93 05, lite fakta: bilen har gått under 10000mil , aldrig vinterkörd väldigt fint ex,
    Den är maptunad till värsta steget..

    För något år sedan har den börjat dra väldigt små mänger Glykol, det kan röra sig någon DL påfyllning 1 gång i månaden?
    Jag har inte sett någon läckage varken i motorrummet el på marken.. Men det är riktigt irriterande problem som jag mer en gärna åtgärda detta.
    Har varit i kontakt med Maptun och dem har svårt att se att det ska vara någon topppackning, det är väldigt sällan dem ger sig...

    Någon som vet vart man kan börja, några ider ?


    //Emil

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Kolla övre vattenröret till turbon, där hittade vi en liten läcka på sonens NG9-3 -03 igår. Det smådroppar och drar väldigt lite vätska, men läckaget syntes tydligt på banjokopplingen.
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71 Visa inlägg
    Kolla övre vattenröret till turbon, där hittade vi en liten läcka på sonens NG9-3 -03 igår. Det smådroppar och drar väldigt lite vätska, men läckaget syntes tydligt på banjokopplingen.
    tack, ska ta och kolla där!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    motorvärmare? oringen till den torkar pga både ålder och användande.....svårt att se antar jag
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    motorvärmare? oringen till den torkar pga både ålder och användande.....svårt att se antar jag
    Ingen motorvärmare

  6. #6
    Min 9-3 04 B207 drack också små mängder kylarvätska, någon dl på ett par månader. Pågick i lite mer än ett år. Hittade aldrig något läckage någonstans. Sen en morgon startade jag bilen, den varnade för låg kylarvätskenivå så jag öppnade huven för att kolla. Behållaren var nästan tom och en fin pöl höll på att ta form under bilen. Det var vattenpumpen som hade havererat. Har inte behövt fylla på sedan den blev utbytt för några månader sedan. Under 10.000 mil känns ju dock lite ungt för att vara det, min hade gått 24.500.

  7. #7
    Jag har försökt själv och inte funnit några externa läckager, vid vatten ledningarna vid turbon inget, expansionskärlet är torrt, ingen utanför bilen heller.. Men något som slog mig är att oljepåfyllkingslocket var det små mängder kondens av något slag, jag vet ju att det aldrig varit kondens där innan.. luktade lite på det luktar inget gott, lite åt det söta bensin brända hållet.. vad tror ni?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Om du vill utesluta att det är topplockspackning så kan dom mäta detta på verkstad och då se om det är avgaser eller inte i behållaren. Tror jag gav 400-500 kr på mekonomen

  9. #9
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Ett annat sätt att leta är att veva med ett finger i de nedre luftutsläppen ovaför fötterna.
    Får Du ett vitt pulver med Dig tiilbaka som smakar sött så är det en läcka vid värmepaketet.

    Läcker det mycket får man "Majonäs" vid oljestickan, vit-skär goja. Men ta det inte 100%
    då det kan vara kondenserad vevhusventillationsfukt som samlas vintertid.

    Jag har haft en dålig toppackning i en bil för många år sedan. Små mängder avgaser ökade trycket
    i expansionskärlet som då naturligtvis släppte ut gaser med medföljande vita avlagringar runt locket.

    Sedan kolla ALLA slangkopplingar till kylare, v-pump etc. Små små läckor som alltid ger vita avlagringar.
    Enstaka droppar eller uttorkade floder.

    Ficklampa + liten spegel anbefalles.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Tror min slutade dricka lite kylarvätska i samband med att jag, efter att den plötsligt börjat läcka mycket, monterade om slangen till spolarpumpen. Den sittar framför vänster framhjul, ta av hjulhusfodret så syns den lätt. Jag tog loss den och satte på den igen, kanske strök rent oringen med.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  11. #11
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    wat.jpg

    Spolarvätskeslangarna har ingenting att göra med motorns kylsystem. Spolarvätskekresten är helt fristående från motorn, enda gemensamma nämnaren är de elektriska anslutningarna...
    Du tror inte att ditt läckage lagade sig själv?
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-13 klockan 23:16.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  12. #12
    Var hos en mekaniker idag och felet visade sig vara vattenpumpen, tydligen är det lite blött/fuktigt vid den.. Jag trodde vattenpumpen var relativt lätt att byta, men det var tydligen bra mycket mer att göra.. är det någon som vet vad det kostar att byta pump ?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    wat.jpg

    Spolarvätskeslangarna har ingenting att göra med motorns kylsystem. Spolarvätskekresten är helt fristående från motorn, enda gemensamma nämnaren är de elektriska anslutningarna...
    Du tror inte att ditt läckage lagade sig själv?
    Haha! Totalt hjärnsläpp från min sida! Jösses, vad jag rörde ihop det.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Emilsports Visa inlägg
    Var hos en mekaniker idag och felet visade sig vara vattenpumpen, tydligen är det lite blött/fuktigt vid den.. Jag trodde vattenpumpen var relativt lätt att byta, men det var tydligen bra mycket mer att göra.. är det någon som vet vad det kostar att byta pump ?
    Tar nog merparten av en arbetsdag + material. Be om en offert! Och en eller två till från andra verkstäder i närheten.
    Maptun bytte min balansaxelkedja mellan ca kl 9 och kl 14. Är din mek ändå där och river kan du överväga att kolla status på kedjorna + släpor och byta dem också. Blir några tusen till i material, men väl värt om du ska ha kvar bilen och grejorna är slitna.
    Är du medlem i klubben kollar du så klart med någon av rabattgivarna, maptun var närmast mig och många tusen billigare än min lokala verkstad.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-18 klockan 23:49.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Lite surt när bilen gått så lite men hoppas du får till ett skapligt pris meddela gärna vad dom vill ha för att fixa detta

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Lite surt när bilen gått så lite men hoppas du får till ett skapligt pris meddela gärna vad dom vill ha för att fixa detta
    Holmgrens ska ha 6500:- exkl material runt 8000:- inkl allt låter bra dyrt

    Maptun ligger där omkring någon tusenlapp billigare .

    Vad tänker du om det? Har du någon här i Hbg som är kunnig o bra ?

  17. #17
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    http://www.mannesbilservice.se borde väl vara närmare dig än MapTun om du bor så långt ner i landet?

    Prislappen du fick från firmorna låter fullt rimlig, det tar som sagt en del tid.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-19 klockan 21:57.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •