Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kopplingsbekymmer OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Kopplingsbekymmer OG9-5

    Hej,

    Jag är ny här på forumet och är ägare till en Saab 9-5 aero 2003 manuell, med en koppling som antagligen gett upp.
    Tar gärna tips på verkstad alternativt någon person i Göteborgsområdet som kan fixa ett byte för en vettig peng.
    Symtomen är att det inte går att få i någon växel alls om bilen startas i neutralläge, startas bilen i någon växel så driver den oavsett om kopplingen är nedtryckt eller ej.
    Det finns bromsvätska i behållaren.
    Efter bilen stått i 4 dagar gick den att köra med (dock lite svårigheter att få i 2an några gånger) i ungefär en halvtimme i stadstrafik. När den sen skulle köras tillbaka senare på kvällen och jag stod vid ett trafikljus gick det helt plötsligt inte att få i någon växel. Stängde då av bilen och startade med ettan i för att komma iväg.
    Har tyvärr inte tillgång till garage här i Göteborg, men mina föräldrar som bor 50 mil härifrån har garage. Så min nästa fråga är, om jag inte hittar någon som gör jobbet här i Göteborg, kan jag då köra bilen med lite crossväxling 50 mil? Eller kommer något annat att haverera i så fall? Ska tilläggas att det är landsväg/motorväg så växlingarna blir inte många.
    Har någon ett tips på verkstad, en person, kanske du kan göra det själv, så är jag tacksam.

    Vänligen
    Johannes

  2. #2
    Bilstrup tar 3.5k för kopplingsbyte i Vänersborg ex material. Annars tar kai i aröd runt 8k

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Okej, tack! 3,5k låter vettigt.

    Tänkte försöka lufta kopplingen, hur gör jag det på bästa sätt? Finns luftningsnipple på huvudcylindern eller görs det via bromsarna?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 488
    Du behöver vakuum och ett tättslutande lock bromsvätskebehållaren med en nippel där vakuumet ansluts. Plättlätt med rätt utrustning, omöjligt annars.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post292741
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 488
    Jag hittade en bild från när jag bytte vätska och vakuumsög kopplingen på og9-3 nyligen. Det hembyggda locket med nippel som sitter på behållaren fungerade hjälpligt men inte mer. Prytteln framför batteriet är köpt på Biltema och fixar vakuum från tryckluft. Det behövs en ganska kraftig kompressor för att det ska fungera bra.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för svar!
    Då får jag bygga ihop något lämpligt för att göra ett försök.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Koppling som inte frikopplar brukar inte vara själva kopplingen, utan snarare en del av hydrauliken (någon cylinder, kopplingsrör eller luft i systemet.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Jag körde bilen ungefär en mil tidigt igår, har ingen koppling alls. Förutom start från stillastående var det inga problem om man tajmade växlingarna. Tror inte heller det är något fel på själva kopplingen, den slirar inte det minsta och har känts bra tidigare.
    Mitt luftningsförsök misslyckades, kanske dags att kolla huvudcylindern. Sitter den i anslutning till kopplingspedalen så att den går att komma åt inifrån bilen?

Liknande ämnen

  1. Kopplingsbekymmer, 9-5 Aero -00. Något akut...
    Av lahi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-22, 22:55
  2. Kopplingsbekymmer Saab 900 mod 1987
    Av H-M i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 12:32
  3. 9000i CD -94 och kopplingsbekymmer:
    Av Andreas Plars i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 10:16
  4. Kopplingsbekymmer
    Av VBNicke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 10:18
  5. Kopplingsbekymmer 900 t16.
    Av Martin900SET i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •