Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: MB C220 sliter snett med hjulinställning ok

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    44

    MB C220 sliter snett med hjulinställning ok

    Hej!

    Vi har inte enbart SAAB i familjen, utan även en Mercedes C220 cdi. Bilen är av modellår 2013, alltså gamla chassit. Med 225/45/17 fram och 245/45/17 bak, båda Continental ContiSportContact 5. Vid byte till sommardäcken i år märkte jag att ett av sommardäcken som skulle på framaxeln var rejält snedslitet. Cirka 4 mm mönster kvar förutom längst ut på kanten, där det knappt var något gummi kvar alls, kanske 0.5 mm som max. Talade med verkstaden som sa att det är till 110 % hjulinställningen. Åkte därav för att göra ovannämnda inställning och för att sätta på två nya däck på framaxeln igår. När jag kom tillbaka för att hämta bilen så sa de att hjulinställningen redan var spot on.. Och att det enda de kunde tänka sig orsakade detta var dåligt lufttryck.

    Alla andra däck var ok. Hjulinställningen gjordes på en erkänt bra däckverkstad.

    Jag vill inte svära på att detta är omöjligt, att vi har haft för dåligt ringtryck, men jag är ganska säker på att så inte är fallet - just lufttryck har jag en tendens till att kolla ganska ofta och det har alltid varit inom rekommenderat tryck.

    Någon som har någon idé om vad det kan vara och om jag borde kolla något? Lite tråkigt om detta skulle uppkomma igen, det är ju inte direkt gratis.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Vad körde du med för tryck då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    44
    Brukar trycka i 2.4 bar. Rekommenderat är 2.1-2.4 beroende på last för de främre däcken. Bak; 2.3 - 3.3 bar.

    Däcket höll trycket fint mellan de gångerna jag pyttsade i luft.

    Kan det vara några bussningar eller liknande? Fast då borde väl förhoppningsvis däckfirman märkt av det vid hjulinställningen?

  4. #4
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Har inte dessa bilar däckstryckskontroll som standard
    dvs. den enkla varianten som endast mäter rullomkretsen mha
    ABS-kransarna?
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Verkar mycket konstigt att däcktrycket (som du anser varit ok) orsakat detta.
    Snarare då hjulinställning eller bussning. Varför inte lyfta båda framhjulen och känna så det inte finns något glapp på den misstänkta sidan som inte finns på den andra sidan?

    Om inte kanske få hjulvinklarna kollade hos en annan expert på hjulinställning? För säkerhets skull. Det är billigare än ett däck...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Har inte dessa bilar däckstryckskontroll som standard
    dvs. den enkla varianten som endast mäter rullomkretsen mha
    ABS-kransarna?
    Jo, det har du helt rätt i, den har ABS-varianten, det tänkte jag ej på. Den har mig veterligen aldrig varnat för lågt tryck.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Verkar mycket konstigt att däcktrycket (som du anser varit ok) orsakat detta.
    Snarare då hjulinställning eller bussning. Varför inte lyfta båda framhjulen och känna så det inte finns något glapp på den misstänkta sidan som inte finns på den andra sidan?

    Om inte kanske få hjulvinklarna kollade hos en annan expert på hjulinställning? För säkerhets skull. Det är billigare än ett däck...
    Ja, lite mysko är det allt.

    Det ska jag testa! Återkommer så snart jag har vickat och haft mig. Får söka mig till ett annat ställe, precis som du förslår, om jag allt verkar reko.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Börja med att ha i 2.8bar.

    2.4bar är för lågt.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    44
    Gick precis ut och kollade vinterdäcken och samtliga har korrekt slitage (jag har inte märkt vilket däck som satt var, men alla är jämt slitage). Är inte det lite konstigt? Jag såg, som sagt, snedslitaget av sommardäcken när jag skulle byta från vinter- till sommardäck. Med andra ord slets sommardäcken snett förra gången de satt på, men vinterdäcken som satt på efter har slitits korrekt..

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Börja med att ha i 2.8bar.

    2.4bar är för lågt.
    Pyttsar i den extra luften i morgon.

    Det är lufttrycket på den bifogade bilden jag har använt mig av (för 225- respektive 245/45/17 dimensionen). received_1804780966250366.jpeg

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Säger som RZ. 2,8 bar ett måste eller säg minimum. Har du den minsta last eller åker fort så är 3 bar påkallat.

    Skylten säger vad som ger extrem komfort för en tysk med hemorojder. Inte vad som blir bäst för däckets livslängd eller bilens handling.

    /F

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Fral den 2018-05-05 klockan 22:58.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Sliter bakdäcken snett ng9-3 (fd Väldigt vinglig/spårkänslig 9-3SC -06)
    Av weeeman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-04-20, 19:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •