Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 51

Ämne: Värdering Saab 9-5 Aero 2004 Expresso black

  1. #21
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Tror flera av oss som ej tycker skrotning är ett bra alt tycker det är synd att en så fin 9-5 försvinner från vägarna.
    Såklart tycker jag det med. Men att få 20 för den känns som ett skambud.
    Det är nästan 1/4 av vad det kostade av att få inredningen i nyskick.
    Och då får pengarna styra.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Tror flera av oss som ej tycker skrotning är ett bra alt tycker det är synd att en så fin 9-5 försvinner från vägarna.
    Ja, det är lite av kulturminnesvård att bevara bilen. Men det är klart att för den som äger bilen så spelar ekonomiska aspekter större roll än för oss som inte äger den.

  3. #23
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag har dock svårt att se den där gå för mindre än 35, om vi skall vara lite realistiska. Välvårdade, rostfria 04-05 Aero finns det ju ändå inte gott om, och det är en attraktiv bil, trots allt.
    Med riktigt fina bilder och bra skriven annons skulle jag helt klart börja på 40, minst.

    3 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Håller med Bollman sätt 40 och tror du minst får 30 bara du väntar tills rätt köpare kommer. Sen förstår jag självklart styr pengarna det är juh av dom vi lever eller kan köpa nästa Saab

  5. #25
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Provar sätta ut den nånstans där. Hoppas få in tillräckligt med pengar för den, så det räcker skapligt till en 9-3 TTid.

  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det kommer det göra. I dagens läge kan man få en TTiD rätt billigt, om den gått långt, och det finns ingen anledning att rata långmilade dieslar.
    Du som dock är ute efter bästa möjliga ekonomi skall ju leta TTiD 160hk manuell, och de brukar vara ohemult dyra.
    Om du väljer TiD 2007, har du den nya säkrare elektroniken, det gamla "mindre värda" äldre utseendet och aningens högre skatt, men å andra sidan är priserna löjligt låga i nuläget:
    https://www.blocket.se/vastmanland/S...m?ca=23_14&w=3

  7. #27

  8. #28
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Jag har dock automat som krav

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  9. #29
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ja, då går ju 160hk kanske bort, då vinner man inget.
    Fast automatarna brukar ju gå ännu billigare än manuella eftersom skatten är så pass mycket högre.
    https://www.blocket.se/alvsborg/Saab...m?ca=23_14&w=3
    Garanterat slangen till tryckgivaren som är kass, inte alls turbon, de brukar ju aldrig paja.
    https://www.blocket.se/alvsborg/Rese...m?ca=23_14&w=3
    Skurit? Troligen kamremmen som är av. Som vi vet är det några tusenlappar att fixa, sen rullar man vidare.
    Om du inte måste ha kombi:
    https://www.blocket.se/lund/Saab_9_3...m?ca=23_14&w=3

  10. #30
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ja, då går ju 160hk kanske bort, då vinner man inget.
    Fast automatarna brukar ju gå ännu billigare än manuella eftersom skatten är så pass mycket högre.
    https://www.blocket.se/alvsborg/Saab...m?ca=23_14&w=3
    Garanterat slangen till tryckgivaren som är kass, inte alls turbon, de brukar ju aldrig paja.
    https://www.blocket.se/alvsborg/Rese...m?ca=23_14&w=3
    Skurit? Troligen kamremmen som är av. Som vi vet är det några tusenlappar att fixa, sen rullar man vidare.
    Om du inte måste ha kombi:
    https://www.blocket.se/lund/Saab_9_3...m?ca=23_14&w=3
    Är 1.9tid bättre än 1.9TTid?
    En TTid känns mer intressant tycker jag än en 1.9Tid.

  11. #31
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Bättre å bättre, de är bra mycket billigare och med lite trim skiljer det väldigt lite mellan dem. Jag har hirsch i min som ger 175hk och 350Nm, det räcker väldigt långt.
    TTiD har rykte om sig att vara så himla snabba, men så mycket skiljer det inte. Den största skillnaden märker man på manuella eftersom den lilla turbon I TTiD ger bättre bottendrag. Du som letar automat kommer inte alls märka lila stor skillnad.

  12. #32
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Är 1.9tid bättre än 1.9TTid?
    En TTid känns mer intressant tycker jag än en 1.9Tid.
    TTID är bättre men om du ska bara pendla och inte behöver kraft den extra kraften så räcker TID gott och väl

  13. #33
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    TTID är bättre men om du ska bara pendla och inte behöver kraft den extra kraften så räcker TID gott och väl
    Vilka evidens baserar du ditt påstående på? Faktum är att något av turboaggregaten i TTiD nog falerar i lite högre utsträckning än i TiD. Gäller främst de första årsm TTiD. Fler delar som kan gå sönder helt enkelt.

  14. #34
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Vilka evidens baserar du ditt påstående på? Faktum är att något av turboaggregaten i TTiD nog falerar i lite högre utsträckning än i TiD. Gäller främst de första årsm TTiD. Fler delar som kan gå sönder helt enkelt.
    Virvelspjällen och EGRn strular oftare på tid än turbon fallerar på ttid...

  15. #35
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    När vi ändå har gått full OT passar jag på att snurra vidare.. Om vi utgår från att en 9-3NG MY2007 är sweetspot när vi pratar mest pang för pengarna. Vad är att föredra, manuell eller automat?

    Liksom dom flesta andra dieselbilarna har ju svänghjulet en tendens att kasta in handduken. Vi utgår från att jag står i valet mellan en automatare och en manuell, båda på 25k mil med orörd transmission (bortsett från oljebyte i automatlådan). Jag kan tänka mig att automaten drar 1-1,5dl mer per mil samt att skatten är lite dyrare, men åker man på ett kopplings/svänghjulsbyte är ju den kostnaden försumbar över ett gäng års tid.

  16. #36
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Helt rätt. Jag vägrade köpa manuell. Dessutom är diesel och manuell bland det träligaste man kan tänka sig. Ett ständigt växlande, och konstant rädsla för att svänghjulet säger upp sig i nästa korsning.
    Så snart min röda 9-3 Aero har fått sina restade reservdelar så kan det tänkas att min svarta, mer eller mindre fullsmetade diesel blir till salu (sans US-look).

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #37
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Nu är hans annonsen Blocket borta, förhoppningsvis såld.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #38
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det gick fort är det verkligen sånt sug efter äldre 9-5?

  19. #39
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det gick fort är det verkligen sånt sug efter äldre 9-5?
    Skoja inte! Speciellt om det är sedan med taklucka å automat...Går satan snabbt, polaren sålde sin 02a aero med 28k mil med taklucka å automatlåda för 35k förra månaden

  20. #40
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Det gick fort ja.
    Jag fick vad jag ville. Bilen blev kvar i Sverige. I ett "Saab träsk" kan man väl säga ca 10 mil norr om mig
    Intresse fanns även från Holland och Tyskland.

    6 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Glader9991 den 2018-05-11 klockan 15:20.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •