Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Felkod P0016 efter kedjebyte på 9-3 aero 2,8T -06

  1. #1

    Felkod P0016 efter kedjebyte på 9-3 aero 2,8T -06

    Hej på er. Jag hade in bilen en 9-3 aero 2,8T 2006 på en liten verkstad hos en kille jag känner för att byta kamkedjorna. Han bytte kedjorna åt och bilen gick bra. Men på vägen hem tändes motorlampan med felkod p0016. Han är helt säker på att alla kedjor sitter rätt då man enligt honom inte kan få dom fel. Han är även pratat med någon på en Saab verkstad. som säger att dom har vart med om detta tidigare och att de inte var kedjorna som stod fel på den bilen. Men han kan inte minnas vad felet var. Så jag tänkte att här finns det ganska mycket erfarenhet så finns det någon här som varit med om detta tidigare som kan vägleda mig. Vi har provat att byta manövermagneten/kamaxelgivaren utan resultat.

    Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    varför skulle man inte kunna få kedjan fel? Det har hänt även den bästa. Steg ett är ju att kontrollera den saken först.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    gjordes jobbet av verkstad eller privat?

  4. #4
    Det är en verkstad ansluten till en av dom stora verkstadkedjorna. Han har sagt att han ska fixa det. Men han tror som sagt inte att det är någon kam som står fel.

    Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    och vad är hans gissning då?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Varför byttes kedjorna? Hur långt har bilen rullat?

    Jag har fått för mig att 6:orna från 2006 var skottsäkra när det kommer till kedjorna.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Finns ingen bil som är skottsäker om servicen kanske missköts.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Finns ingen bil som är skottsäker om servicen kanske missköts.
    Så är det naturligtvis. Men under förutsättning att motorn har genomgått regelbunden service så förefaller kedjorna i de tidigare motorerna vara betydligt tåligare än kedjorna i de nyare motorerna där de verkar kunna kugga över även om service sker enligt boken. Och det efter förvånansvärt få mil.

    Därför är jag nyfiken på hur långt bilen har gått m.m. Servicehistorik är också intressant att få veta.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  9. #9
    Bilen har gått 24000 mil och är regelbundet servad. Kedjorna byttes pga att den nedre kedjan hoppat en kugg på vevaxeln. Han trodde från början att felet var manövermagneten/kamaxelgivaren. Men den är bytt utan framgång.

    - - - Uppdaterad - - -

    Ursäkta att det tagit lite tid för mig att svara. Av någon anledning så jag inte svara tapatalk längre.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Zyrix021 Visa inlägg
    Bilen har gått 24000 mil och är regelbundet servad. Kedjorna byttes pga att den nedre kedjan hoppat en kugg på vevaxeln. Han trodde från början att felet var manövermagneten/kamaxelgivaren. Men den är bytt utan framgång.

    - - - Uppdaterad - - -

    Ursäkta att det tagit lite tid för mig att svara. Av någon anledning så jag inte svara tapatalk längre.
    På min V6a 2009 blev det fel på kamaxeldrevet efter kamkedjebytet (någon månad eller så).
    Fick göra om proceduren och byta drevet. Sedan dess har den gått ca 2000 mil utan problem.

    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
    9-3 SC Areo V6 2,8 (A6) XWD - 2009

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Har oxå läst ett par som råkat ut för precis det cjuhlin skriver att kamaxeldrevet måste oxå bytas ut inte långt efter att kedjorna bytts ut.

    - - - Uppdaterad - - -

    Vad kostar enbart det kamaxeldrevet cjuhlin?

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Att byta enbart en kedja i en sliten transmission är korkat oavsett märke och motor.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Skulle vara intressant och veta vilka delar som en duktig mek tycker man ska byta när ändå kedjorna ska bytas ut.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Det klokaste är ju att byta det som hör till transmissionen, drev, kedjor och släpor. Oftast blir det ju inte så på lite mer komplicerade motorer för det blir för dyrt och det är oftast plånboken som styr.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    ska kolla med maptun vad dom rekommenderar i samband med att kedjorna byts ut och vad det kostar extra

  16. #16
    Jag köpte speedparts kedjesats , (kedjor släpor och spännare samt div. Packningar.) Bytte även ventilkåpspackningar, vatten pump, spännaren till multiremen och rem.

    Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Det är väl om drevet är dåligt annars kan det nog handla om att han iaf gjort nåt fel

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kuggad kamkedja p0016 och p0018 NG9-3 B284
    Av Zyrix021 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2023-01-29, 15:58
  2. Felkod efter lampbyte.. 1260 9-5 2002 aero.
    Av donaldduc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-12-31, 19:18
  3. missljud efter kedjebyte
    Av cossie_martin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •