Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: 20k mil och still going strong

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    20k mil och still going strong

    I helgen tog saaben klivet över inkörningströskeln:
    https://youtu.be/yTrfVL-2W8g

    Den är snart 15 år gammal, jag har ägt den under mer än halva dess livstid. Den tarvar viss mängd underhåll (senaste året: dämpare bak, handbromsvajer och torkarmotor utöver sedvanlig service) men mår bra: Den har aldrig lämnat mig sittandes och har aldrig någonsin fått en besiktningsanmärkning.

    Visst leker man med tanken att byta till något nyare, men jag fastnar alltid i jämförelsen mot det jag redan och så länge saaben rullar är det svårt att motivera något nyare. I praktiken är det enda vettiga alternativet med befintligt körmönster en fabriksny elbil, så det som förmodligen händer är att den dagen saaben är dum mot oss och jag står där och vill byta bil så kommer jag p.g.a. elbilens långa leveranstid tvingas laga saaben och sedan fortsätta köra den... Ett ond (?) spiral så att säga!

    4 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    min passerar snart 30k mil och rullar fint, sommardäck på, tvätt, insmörjning läderklädsel besiktning i morrn och sen ett oljebyte, ACC:n funkar med, det är premiumkvalité det

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    20k mil idag är ju ingenting............Ganska normalt totalt sett.
    Kommer ihåg när jag började med bilar i typ 16års åldern 1988 Då tyckte man att bilar som hade gått mer än 10k var lite utöver det vanliga. Man lagade rost (mycket rost) på Opel och volvo som kanske bara var 5-6 år gamla. Kommer ihåg en Opel Rekord vi lagade, det kanske var en -84 eller nåt sånt och jag var nog 17 kanske. Vi bytte skärmar, skärmkanter, skärmfästen/hjulhus fram och trösklar och ja allt. Idag när man tänker tillbaks så var det ju helt sjukt egentligen för den var ju inte gammal på det viset då och ändå helt slut..........Kompisen min var äldre och hade körkort och hade en vurm för folkabussar och ja det gick många sådana genom våra händer och det var inte många kronor de kostade då. Den biten försöker jag dock att INTE tänka på med tanke på vad de kostar idag..........:-)
    Tänk om man hade tagit regnummer på alla bilar man lagat upp och sen fört bok på deras fortsatta öden. Tror de flesta stog på skroten ganska snabbt trots att folk lade ner stora summor på att laga upp rost i tron om att de skulle hålla länge sen......

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Tänk om man hade tagit regnummer på alla bilar man lagat upp och sen fört bok på deras fortsatta öden.
    Jag var med farsan när han 1988 hämtade ut en splajsans ny Volvo 240 hos bilhandlaren, den körde han fram till 1995 och därefter såg jag den inte mer. Döm då av min förvåning när vi häromåret flyttade ut till villaförorten och det visar sig att samma 244 sedan 20 år ägs av en herre i grannskapet. Så den bilen ser jag ett par gånger per år, den har gått strax över 30k mil och ingen synlig rost överhuvudtaget.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    ... Den har aldrig lämnat mig sittandes och har aldrig någonsin fått en besiktningsanmärkning.
    ...
    så länge saaben rullar är det svårt att motivera något nyare. I praktiken är det enda vettiga alternativet med befintligt körmönster en fabriksny elbil
    Jag får återkoppla på mitt eget snart 3 år gamla inlägg. Efter tisdagens besiktning så fortsätter og9-5an sin svit - fortfarande ingen besiktningsanmärkning eller stillestånd någonsin trots att den nu passerat 17 år och 25k mil. Och det "enda vettiga alternativet" är fortfarande detsamma, d.v.s. en splitterny elbil.

    Det som skiljer idag mot 3 år sedan är att det börjat dyka upp elbilar som kan täcka upp og9-5ans funktion utan några större kompromisser. Så inom en inte allt för avlägsen framtid så är det nog dags att nedgradera og9-5an till andrabil.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Det stora problemet med elbilar är ofta dragkrok. Men det börjar komma sådana som klarar detta, men bara någon enstaka klarar rejäla släp.

    (Ett besläktat problem är att elförbrukningen ökar drastiskt när man drar släp, detta då effektförbrukningsökningen inte längre döljs av en bensin- eller dieselmotors kraftigt ökande verkningsgrad när man ökar belastningen. Så om man kör mycket med släp behövs batteriet dimensioneras därefter. The Fast Lane Car: "Teslas CAN'T Tow Across Country — Watch Us Try and FAIL! | Adventure X Ep.7)

    Jag har reviderat min prognos på att skaffa elbil 2022-2023 till 2024-2025. Det är 2024 VW räknar med att ha solid state-batterier i volymproduktion. Därav inköp av en "ny" og9-5, den gamla föll på rost efter 21 år och drygt 60000 mil.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Min 1a bil är elbil med krok. Kör mest skit till tippen på släp och byggmaterial, nästan aldrig utanför en radie på 50km hemifrån. Kort räckvidd med släp är ju bara ett problem om man ska på europasemester med husvagn.
    Har din 9-5a gått 60kmil på orginalmotor och orginalturbo? Hur "känns" en sån bil?
    Körde en kompis 900 för många år sedan som rullat 45kmil.. det var som att köra båt, noll känsla i ratt och växel.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jo precis, med "elbilar som kan täcka upp og9-5ans funktioner" menar jag bland annat dragkrok, men även passagerar-, bagageutrymme och taklast. 1000kg dragkrok som Enyaqen jag förväntar mig framåt försommaren räcker väl för mina behov. Och mycket riktigt så märks förbrukningsökningen med släp betydlig mer på en elbil än på en förbränningsbil, men det är ett icke-problem i min värld då jag aldrig kör såpass långt med släp att jag ens kommer i närheten av Enyaqens räckvidd.

    Jag tror att solid state-batterier i elbilar dröjer ytterligare. De mest optimistiska tror "serieproduktion av batterierna startar 2024", och då hos QuantumScape som delägs av VW. Steget från serieproduktion till volymproduktion är stort - dels ska en fabrik byggas (inte bara en låg-kapacitetslina), dels så ska batteriet designas in och testas i fordon innan det finns bilar att köpa med solid-statebatterier - då är vi redan bortåt 2030. Dessutom betvivlar jag att det helt plötsligt en dag säljs stora mängder elbilar med dubbla eller trippla batteriprestanda till samma pris som "vanliga" elbilar såldes till dagen innan. Tvärt om, lyckas man ta fram något med bättre prestanda kommer man ta så mycket betalt man kan för det. Det är inte förrän konkurrensen tilltar, d.v.s. när det finns många solid state-batterifabriker runtom i världen som det kanske börjar hända något på relationen prestanda/prislapp - och det kommer att vara en progressiv förändring över flera år, inte en över-en-natt-förändring.

    Det är bara att kolla på vad som hände när batteribilar började dyka upp 2012 (Model S och Leaf). Många sade "vänta lite med att köpa, inom några år dyker det upp så mycket billigare och bättre elbilar". Visst, idag 9 år senare har elbilarna blivit bättre - men förändringen har varit såpass långsam och framförallt progressiv att det inte har varit lönt att vänta. Och kolla framförallt på priset - elbilstillverkarna tar så bra betalt de kan och priset sätts inte baserat på vad tillverkningskostnaden är, utan baserat på hur mycket mer kunderna är beredda att betala jämfört med motsvarande fossilbil. Det kommer att gälla solid-statebil också så småningom, då kommer prissättningen att sättas med li-ionbilarna som referens.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Vi kör nu med 2 Zoe i familjen. En med bara 22 kW AC-laddning och en som även har CCS DC-laddning. Den största nackdelen är som du säger dragkrok. Men mest för att köra släp lokalt eller för att ha cykelhållare. Fördelen med
    Zoe är just 22kW-laddningen. Det finns massor av såna stolpar här i stan. En del t.o.m. gratis vid köpcenter och liknande. Plus att trefasladdningen är smidig hemma också med jämn belastning av faserna.

    Just cykelhållare går att lösa ändå. Det finns dragkrok till Zoe (samma som Clio som Zoe är baserad på) men den är inte godkänd för släpvagn. Däremot att ha cykelhållare är inga problem. En Thule cykelplattform för dragkroken med plats för 2 cyklar t.ex.

    För vår del handlar det inte om att köra runt långa sträckor med husvagn eller med tung båtkärra.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Har din 9-5a gått 60kmil på orginalmotor och orginalturbo? Hur "känns" en sån bil?
    Körde en kompis 900 för många år sedan som rullat 45kmil.. det var som att köra båt, noll känsla i ratt och växel.
    Den 4-växlade automaten fungerar klockrent med ett undantag, det är något elektriskt glapp till lock-up-solenoiden så den ger periodvis felkod. Felet verkar dessutom vara driftstemperaturberoende så jag misstänker jorden via bulten den är monterad med inne i lådan.

    Motorn är renoverad en gång, och turbon är bytt en gång. Känslan i den vid låg fart (stadstrafik) är svår att skilja från nytt, men uppe i fart märker man att den är lite oprecis när man pressar den, troligen till stor del på att bakre stötdämparna är ganska slut samt att ett antal gummibussningar är slitna. Vid rakt-fram-körning på motorväg går den helt utan anmärkning.

    Motorn har fått lite krämpor (topplockspackningen läcker nu en aning till 1:ans cylinder) och att avgaset verkar igensatt så den har problem att varva ur på fullgas, men eftersom det varit uppenbart att den skulle ha nära stående besiktningsproblem pga. rost samt pga. logistik runt pandemin så har den fått gå med tuggummireperationer senaste året - rent praktiskt påverkar det inte normal körning.

    Det enda som märks i normal körning är nog att motorvibrationerna är påtagliga vid kall motor och tomgång - jag är ganska säker på att det beror på utslitna motorupphängningar, men det har inte känts särskilt nödvändigt att åtgärda.

    Det övergripande intrycket vid normal körning är en helt normal bil. (Undantaget växellådsfellampan ibland - man måste veta precis vad man letar efter för att märka skillnaden när solenoiden inte går i ingrepp, och nästan titta på en Tech2-graf kombinerat med lite HW-fix för att sätta detekteringen ur spel för att se när den försöker aktivera den. Under 80 km/h så aktiveras den bara i mycket korta pulser under uppväxlingar.)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Dessutom betvivlar jag att det helt plötsligt en dag säljs stora mängder elbilar med dubbla eller trippla batteriprestanda till samma pris som "vanliga" elbilar såldes till dagen innan. Tvärt om, lyckas man ta fram något med bättre prestanda kommer man ta så mycket betalt man kan för det.
    Solid-state-batterierna ger många olika fördelar, pris är bara en av dem. Andra saker är vikt/storlek, säkerhet, behov av kylsystem och livslängd. Just vikt/storlek öppnar för att slippa förhöjt golv i bilen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det är bara att kolla på vad som hände när batteribilar började dyka upp 2012 (Model S och Leaf). Många sade "vänta lite med att köpa, inom några år dyker det upp så mycket billigare och bättre elbilar". Visst, idag 9 år senare har elbilarna blivit bättre - men förändringen har varit såpass långsam och framförallt progressiv att det inte har varit lönt att vänta. Och kolla framförallt på priset - elbilstillverkarna tar så bra betalt de kan och priset sätts inte baserat på vad tillverkningskostnaden är, utan baserat på hur mycket mer kunderna är beredda att betala jämfört med motsvarande fossilbil.
    Jag skulle nog säga att det hänt mycket på elbilssidan de senaste 9 åren. Det är dock inte en enda stor sak som hänt, utan många små steg.

    Om man tar Model S som exempel, den som kom för 9 år sedan var dels betydligt mindre prisvärd än dagens Model S, dels är Model S i dagsläget inte särskilt prisvärd. För att inte tala om skillnaden i kvalité på en Model S 2012 och 2021 - 2012 var Model S väldigt verkstadsbenägen.

    Undantaget verkstadsbenägenheten, samma sak om du tittar på en Nissan Leaf, när du tittar på en Zoe har den hängt med bättre i konkurrensen i och med att den också anpassats bättre över tid (laddning och batteristorlek).

    Sedan var det stor skillnad på infrastrukturen för 9 år sedan och idag (och troligen kommer denna förändring också att fortsätta vara drastisk åtminstone de kommande 5 åren, finns mycket kvar att göra där). Detta betyder att för 9 år sedan så var det svårt att klara sig med enbart en elbil - Stockholm t.o.r. Göteborg över dagen var i praktiken inte görligt innan 2014.

    2012 var elbil inte svaret på prisvärd all-round-bil (även om en Zoe eller Leaf fungerande för vissa), 2021 börjar det bli det för allt fler om man tittar på nybilar. Jämför man med begagnat är det fortfarande en bit kvar. Den stora begränsningen är batterikapacitet/snabbladdningstid, och fortfarande behålla prisvärdheten.

    Det stora lyftet i prisvärdhet har kommit det senaste året i och med att det kommit konkurrens, och det kan förväntas accelerera. Än så länge har vi inte sett så mycket av MG ZS EV samt Pseng P7 och G3, de kommer att (fortsätta) driva ner priserna. För att inte tala om de kommande MG 5 och Dacia Spring. Med fungerande konkurrens så kommer biltillverkarna (undantaget prestigemärken) inte att kunna upprätthålla priser som saknar förankring i tillverkningskostnaderna. Jämför här hur EV-priserna utvecklats i USA och Europa jämfört med i Kina (jag antar att prisstagnationen delvis beror på att marknaden drivits mot på höjd batterikapacitet):
    24.jpg

    Det jag förväntar mig kommer att inträffa när solid-state-batterierna kommer i volym (det finns andra än QuantumScape - mer eller mindre alla batteritillverkare tittar på solid state) är att de tillgängliga batterikapaciteterna kommer att öka rejält - i dag är den enda bilen på marknaden som klarar sträckkörning Stockholm-Göteborg senaste varianten av Model S Long range, och bara under närmast ideala förhållanden. Medan alla normala bränslebilar klarar detta utan ansträngning på en tank.
    Senast redigerat av Långmilare den 2021-02-13 klockan 16:35.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824
    Snyggt, min tog sig över 20000mil nyligen. Års 2004, 9-3 SS Aero (B207r) med Hirsch steg 1. Har fortfarande samma turbo, avgassystem mm sedan den lämnade fabriken :-) och gjort ca 400 prestanda loggar, toppfartskörningar på Autobahn och utöver det otaliga vardagsaccelerationer mm. "Ta i trä", går fortfarande bra.

    https://youtu.be/QTsRbcaNWss

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Jag tror du överskattar tillverkniningskostnadens påverkan på batteripriset. Idag är det ju stor brist, så priserna håller sig höga och celltillverkarna cachar in på biltillverkarnas bekostnad.
    Men nu ska ju alla plus deras farmödrar bygga jättefabriker, så då kommer nog priserna att normaliseras inom några år.
    Om SS batterierna verkligen ger stora fördelar, så kommer de nog vara väldigt dyra de första åren, du finner dem i de dyraste lyxbilarna, som därmed får unika prestanda. Ungefär som OLED TV vs LED.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jämför här hur EV-priserna utvecklats i USA och Europa jämfört med i Kina (jag antar att prisstagnationen delvis beror på att marknaden drivits mot på höjd batterikapacitet):
    Grafen säger "retail price", d.v.s. priset i handeln. Därför tror jag det är svårt att få en rättvisande jämförelse eftersom regeringen i Peking blandar sig i industri på ett helt annat sätt än i väst. De har pumpat in elbilssubventioner i alla möjliga led. Inte bara cash till slutköparen, utan även subventioner till batterifabriker, elbilsproducenter o.s.v.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det jag förväntar mig kommer att inträffa när solid-state-batterierna kommer i volym (det finns andra än QuantumScape - mer eller mindre alla batteritillverkare tittar på solid state) är att de tillgängliga batterikapaciteterna kommer att öka rejält - i dag är den enda bilen på marknaden som klarar sträckkörning Stockholm-Göteborg senaste varianten av Model S Long range, och bara under närmast ideala förhållanden. Medan alla normala bränslebilar klarar detta utan ansträngning på en tank.
    Så kan det mycket väl bli. Jag tror också att det kommer att finnas ett större urval av batteristorlekar i en vanlig personbil så de som kör sthlm-gbg regelbundet kan göra det utan laddstopp medan andra nöjer sig med något mindre och billigare.

    Men det kommer inte att ske över en natt, utan det tar nog något årtionde från att solidstate-tekniken är mogen för volymproduktion tills att majoriteten av batteriproduktionen i världen är solid state. Ingen kommer att vara beredd att investera de många miljarder som krävs för att börja bygga en volymfabrik om inte tekniken först visat sig vara tillförlitlig och producerbar, och det är det Quantumspace hoppas lyckas demonstrera till 2024 med en mindre serieproduktionslina.

    Som jämförelse kan man ta Northvolt fick loss pengar för att bygga batterifabrik 2019 och räknar med att den är klar 2025. Teslas Gigafactory gick något snabbare, man började bygga 2014 (oklart när finansieringsbeslut togs) och hade något som påminner om volymproduktion ca 2018, även om man expanderat sedan dess.

    Jag är övertygad om att Liion kommer vara den dominerande batteritekniken åtminstone fram till 2030.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag får återkoppla på mitt eget snart 3 år gamla inlägg. Efter tisdagens besiktning så fortsätter og9-5an sin svit - fortfarande ingen besiktningsanmärkning eller stillestånd någonsin trots att den nu passerat 17 år och 25k mil.
    Årets bump på den här tråden. Besiktigade 9-5an i morse, blankt papper än en gång, nu 26k+ mil. Jag är fortfarande lite förbluffad över att den aldrig under sitt 18-åriga liv fått en besiktningsanmärkning.

    Men lite flax hade jag, jag upptäckte dagen innan bara att ett av positionsljusen fram var ur funktion. Hade varit surt att få en anmärkning på den enkla.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Välskötta bilar rullar länge och oftast genom besiktningar utan problem

    Jag fick positiva kommentarer senast när jag var där med Silver-sedanen.
    Även en man på parkeringen som påpekade att: " den ser fin ut, det ser man inte ofta".

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Dags för årets bump då!

    Godkänt även i år. Så den obrutna sviten med godkända besiktningar fortsätter förbi 26500 mil.

    Men, nu kom det som jag väntat på ett tag nu, "bra att veta: rost i sidobalkar" (nedanför hundbenet, föga överraskande). Så det är väl utför fr.o.m. nu. Å andra sidan rullar bilen f.n. ca 300mil/år, så det kanske klarar sig ett par år till?

    3 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Från bra att veta tills nedslag är nog ganska många år, det får vara rejält stora hål i sidobalkarna, minns inte hur mycket exakt men jag har varit me dom att en besikntningsman tog fram måttband och mätte och sen släppte igenom mej med typ 5mm marginal. (sen nästa år var det givetvis kört, så det blev till att svetsa)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Om man ska fixa det så är det ju bättre att fixa det direkt, det finns säkert redan delar av plåtarna under sidosköldarna som är delvis försvunna. Samt bakom bakre innerskärmarna. Har man dragkrok så kontrollera bakre kanten av reservhjulsbaljan nedanför dragkroksinfästningen, den vikningen kan rosta bort med resultat att dragkroken tappar stabilitet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Tyvärr har jag nog inte ambitionen att laga rosten på den. Visst, jag skulle kunna fixa (eller ja, låta fixa) sidobalkarna men det börjar bli lite för mycket kosmetisk rost också (baklucka, skärmkanter bak, bakkanten på taket, något veck i förardörren, ... ) som jag isf också skulle vilja fixa. Och då blir det orimligt mycket jobb/pengar, då är det bättre att jag plockar ur den välmående motorn och stoppar den i en finare kaross.

    Men mer sannolikt är nog att jag kör på tills besiktningen gnäller, sedan får det bli en billig elbil som andrabil.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •