Fram med linoljebaljan
Undrar om man inte skulle klara sig ifrån rosten
bättre utan inne skärmarna där bak....
På 9000 har man ju klarat det men då har
framskärmarna rostat (pga dåliga inne skärmar ?)
Fram med linoljebaljan
Undrar om man inte skulle klara sig ifrån rosten
bättre utan inne skärmarna där bak....
På 9000 har man ju klarat det men då har
framskärmarna rostat (pga dåliga inne skärmar ?)
Jag vet en som körde en 84ans Opel Kadett tills för några år sen, 400,000+ km på mätaren då den såldes till en samlare, jag tror den rullade över då faktiskt till noll igen? Den var rostfri och veteranbils besiktad, men såg ut som stryk. Det började bli så svårt med reservdelar att han bytte till en nyare bil, som han dock inte gillar, för mycket rost och för modern (2000).
Saab 900 T16 -1990
Buhuuuuu.... Besiktning idag och första underkända besiktningen någonsin för 9-5an. Glapp i spindelled. Känns hanterbart.
Är det helt hopplöst att byta på uppfarten själv? Det är väl bara 4 lättåtkomliga skruvar? Jag ser ett scenario att jag inte får loss eller ihop grejerna som rostat ihop genom åren och att jag förbannar mig själv för att inte låtit godtycklig no name-verkstad göra jobbet istället?
Det finns vissa verkstäder som släcker 2 samtidigt.
Kolla pris på jobbet också ,kan skilja väldigt mycket.
Och jag siktar på besiktningar på sommaren då det är enklare att
meka själv utomhus.
Skruven igenom spindeln kan ha ärgat fast ordentligt. Väljer man spindelled av god kvalitet så ingår alla skruvar.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Inte alltid. Jag köpte TRW spindelled och fick inga skruvar. Köpte FAG spindelled och fick skruvar (den här var billigare dessutom).
Dock inte till en 9-5a
Saab 900 T16 -1990
Trodo om du behöver spindelled! Köp gärna bra märke tex FAG eller CORTECO, körde dessa på min gamla i över 10K mil tror de kostade runt 100kr
Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
6 växlad Automat
Projekttråd: Nico's Sista Saab'
MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!
Precis så var det för mig.
Efter att ha sett någon youtube där spindelbyte går lätt som en plätt, blev jag i verkligheten sittande på uppfarten i en halv dag. Minns inte hur, men fick isär skiten till slut.
Kan tänka mig att det var en originaldel som därmed hade varit med i 43000+ mil. Kunde lika gärna varit en spindelled från titanic.
Jo, det är väl precis det scenariot jag ser framför mig. Spindelleden har suttit där under hela min ägandetid d.v.s. 14år och 16000mil, det är t.o.m. sannolikt att det är originalleden från fabriken som sitter där.
Har inte gjort det på 9-5, men på 9000 var problemet rost. De undre skruvarna kan man någorlunda enkelt vrida sönder (om man har tillräckligt stabila nycklar), men den övre kan behöva värme för att få loss. Vilket är en bagatell om man har gassvets.
Jag skulle lämna bort det eftersom jag inte har gassvets. Till en Saab-specialist, så det inte blir följdskador, som t.ex. damasker.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96