Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: 20k mil och still going strong

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 397
    Fram med linoljebaljan
    Undrar om man inte skulle klara sig ifrån rosten
    bättre utan inne skärmarna där bak....
    På 9000 har man ju klarat det men då har
    framskärmarna rostat (pga dåliga inne skärmar ?)

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    587
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    20k mil idag är ju ingenting............Ganska normalt totalt sett.
    Kommer ihåg när jag började med bilar i typ 16års åldern 1988 Då tyckte man att bilar som hade gått mer än 10k var lite utöver det vanliga. Man lagade rost (mycket rost) på Opel och volvo som kanske bara var 5-6 år gamla. Kommer ihåg en Opel Rekord vi lagade, det kanske var en -84 eller nåt sånt och jag var nog 17 kanske. Vi bytte skärmar, skärmkanter, skärmfästen/hjulhus fram och trösklar och ja allt. Idag när man tänker tillbaks så var det ju helt sjukt egentligen för den var ju inte gammal på det viset då och ändå helt slut..........
    Jag vet en som körde en 84ans Opel Kadett tills för några år sen, 400,000+ km på mätaren då den såldes till en samlare, jag tror den rullade över då faktiskt till noll igen? Den var rostfri och veteranbils besiktad, men såg ut som stryk. Det började bli så svårt med reservdelar att han bytte till en nyare bil, som han dock inte gillar, för mycket rost och för modern (2000).
    Saab 900 T16 -1990

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 455
    Medlem#
    11937
    Buhuuuuu.... Besiktning idag och första underkända besiktningen någonsin för 9-5an. Glapp i spindelled. Känns hanterbart.

    Är det helt hopplöst att byta på uppfarten själv? Det är väl bara 4 lättåtkomliga skruvar? Jag ser ett scenario att jag inte får loss eller ihop grejerna som rostat ihop genom åren och att jag förbannar mig själv för att inte låtit godtycklig no name-verkstad göra jobbet istället?

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 397
    Det finns vissa verkstäder som släcker 2 samtidigt.
    Kolla pris på jobbet också ,kan skilja väldigt mycket.
    Och jag siktar på besiktningar på sommaren då det är enklare att
    meka själv utomhus.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 502
    Medlem#
    6973
    Skruven igenom spindeln kan ha ärgat fast ordentligt. Väljer man spindelled av god kvalitet så ingår alla skruvar.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    587
    Medlem#
    -
    Inte alltid. Jag köpte TRW spindelled och fick inga skruvar. Köpte FAG spindelled och fick skruvar (den här var billigare dessutom).

    Dock inte till en 9-5a

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 455
    Medlem#
    11937
    Jo, det lutar åt att lämna in bilen om jag hittar någon som gör det till anständigt pris.

    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Och jag siktar på besiktningar på sommaren då det är enklare att
    meka själv utomhus.
    Snåljåpen i mig vill inte ha tätare besiktningar än absolut nödvändigt, alltså med 15-månadersintervall. Då blir några besiktningar mitt i vintern.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN


  8. #28
    Trodo om du behöver spindelled! Köp gärna bra märke tex FAG eller CORTECO, körde dessa på min gamla i över 10K mil tror de kostade runt 100kr

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    163
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Skruven igenom spindeln kan ha ärgat fast ordentligt. Väljer man spindelled av god kvalitet så ingår alla skruvar.
    Precis så var det för mig.
    Efter att ha sett någon youtube där spindelbyte går lätt som en plätt, blev jag i verkligheten sittande på uppfarten i en halv dag. Minns inte hur, men fick isär skiten till slut.
    Kan tänka mig att det var en originaldel som därmed hade varit med i 43000+ mil. Kunde lika gärna varit en spindelled från titanic.

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 455
    Medlem#
    11937
    Jo, det är väl precis det scenariot jag ser framför mig. Spindelleden har suttit där under hela min ägandetid d.v.s. 14år och 16000mil, det är t.o.m. sannolikt att det är originalleden från fabriken som sitter där.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 341
    Medlem#
    8758
    Har inte gjort det på 9-5, men på 9000 var problemet rost. De undre skruvarna kan man någorlunda enkelt vrida sönder (om man har tillräckligt stabila nycklar), men den övre kan behöva värme för att få loss. Vilket är en bagatell om man har gassvets.

    Jag skulle lämna bort det eftersom jag inte har gassvets. Till en Saab-specialist, så det inte blir följdskador, som t.ex. damasker.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •