Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Spårkänslig, "glapp" styrning OG9-3 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Spårkänslig, "glapp" styrning OG9-3 -99

    Halloj, jag har en Saab 9-3 2.0t -99 som gått ca 13600 mil.

    Har problem med att det känns som att det finns ett glapp i ratten, från "mittenläget" är den inte särskilt responsiv varken till höger eller vänster. Den kan även "klicka" lite i vissa lägen. Har sett lite trådar om att man kan behöva smörja någon spline (rattaxelknut?) som ska kunna hjälpa det. Kikade på en video https://www.youtube.com/watch?v=_hXAxldr5bo där detta genomförs, dock på en 9-5 och det verkar vara mer svåråtkomligt på 9-3. Någon som har tips på hur man kan göra det på en 9-3:a?

    Den är också väldigt spårkänslig, kan ibland ligga väldigt stabilt och fint men andra gånger dra ganska kraftigt åt höger eller vänster, märks mycket vid ojämnheter i underlaget. Tillsammans med glappet/dödläget i ratten blir det lite omständigt att hålla rak kurs ibland. Här vet jag inte vad som vanligtvis kan orsaka att den är väldigt spårkänslig och drar.

    Har ni några tankar vad som brukar orsaka glappande i ratten och spårkänslighet?

    I andra trådar har jag sett många som skrivit om att just smörja spline, hittat bra beskrivningar för 9-5 men när jag kikade i min 9-3 såg det rätt annorlunda ut. Plockade bort plastkåpan på förarsidan och det ser ut som att drivaxelknuten (sorry om namn är fel) sitter under en metallkåpa högt upp, relativt nära ratten, snarare än nere bakom pedalerna som i videon. Är jag rätt ute/fel ute?

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Klurige Kent Visa inlägg
    Den är också väldigt spårkänslig, kan ibland ligga väldigt stabilt och fint men andra gånger dra ganska kraftigt åt höger eller vänster...
    Det är tyvärr lite av og9-3 i ett nötskal, eller lite av tjusningen, välj själv..

    Glappet i ratten kan mycket väl sitta i styrväxeln, men knuten är väl givetvis också en kandidat. Att denne också är ren och smord är väl bra för funktionen..

    Citat Ursprungligen postat av Klurige Kent Visa inlägg
    ....sitter under en metallkåpa högt upp, relativt nära ratten, snarare än nere bakom pedalerna som i videon. Är jag rätt ute/fel ute?
    På 9-3 98-02 (9400) sitter styrväxeln ovanför navcentrum, så ja, snarare längre upp än i närheten av pedalerna.


    Lite utav en "konstgjord andning" till en halvdålig konstruktion som man kan ta till här är att montera hårdare bussningar i styrarmarna, i styrväxelns infärstningar och/eller smälla dit en styrväxelklämma som finns att köpa hos många av de företag som håller oss med roliga saker till våra saabar.
    Antar att du har bytt dina styrleder i första hand..?

    Mvh

    EDIT: Vad för storlek på fälg och däck åker du på?
    Senast redigerat av flaset den 2018-05-03 klockan 14:47. Anledning: Fråga
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Det är tyvärr lite av og9-3 i ett nötskal, eller lite av tjusningen, välj själv..

    Glappet i ratten kan mycket väl sitta i styrväxeln, men knuten är väl givetvis också en kandidat. Att denne också är ren och smord är väl bra för funktionen..



    På 9-3 98-02 (9400) sitter styrväxeln ovanför navcentrum, så ja, snarare längre upp än i närheten av pedalerna.


    Lite utav en "konstgjord andning" till en halvdålig konstruktion som man kan ta till här är att montera hårdare bussningar i styrarmarna, i styrväxelns infärstningar och/eller smälla dit en styrväxelklämma som finns att köpa hos många av de företag som håller oss med roliga saker till våra saabar.
    Antar att du har bytt dina styrleder i första hand..?

    Mvh

    EDIT: Vad för storlek på fälg och däck åker du på?
    Hej, tack för svar!

    Jag åker på 205/50 R16.

    Då får jag nog vackert vänja mig vid spårkänsligheten då. Kan jag nog tänka mig att stå ut med

    Har ej bytt något. Endast hissat upp och ryckt planlöst i länkarm, krängningshämmare, däcken osv för att se om något glappade. Kan kolla styrlederna nästa gång.

    Är extremt ny när det gäller "gör det själv" med bilar. Kan med andra ord inte ett skit . Testar gärna på då jag vill lära mig mer, har ej behov av bilen dagligen så kan gott testa och lära mig på den.

    Sökt lite på styrarm på google, hittar t.ex. https://www.mekanika.se/reservdelar/49/framvagn/58/saab där "styrarm" ej finns med som en del. Är styrarm och styrled olika benämningar på samma sak?

    Mvh

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Tackar hjärtligt!

    Då får jag väl anse mina frågor besvarade.

    Hör av mig om jag kommer på fler, annars uppdaterar jag med hur det gick vid ett senare tillfälle.

    Tack till er båda.

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Har man lite mer mos i en og9-3 är en https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...ng/341249.html bland det första man installerar, men den gör även skillnad på originalbilar.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av Klurige Kent Visa inlägg
    Jag åker på 205/50 R16.

    Då får jag nog vackert vänja mig vid spårkänsligheten då. Kan jag nog tänka mig att stå ut med
    Min 9-3 Aero 2000 hade 205/50 R16 originalmonterat. Det var väldigt stötigt och ganska spårigt på Svenska spåriga potthålsvägar. I Tyskland fungerade det bra.

    När Neobrothers hade specialpris £75 för 4 st 15" original aluminiumfälgar så bytte jag till 195/60 R15 Michelin Energy Saver+.

    De nya hjulen förvandlade bilen ganska kraftigt till komfortabel, tyst och nästan okänsligt för spår i vägen. Då jag främst använder bilen för pendling sommartid på våra usla vägar och aldrig kör på bana med den så är valet av däckdimension klockrent.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. 9-5 kombi -04 med "lätt styrning".
    Av Plex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 16:05
  2. Styrning av elvattenpump med "strömkran", reostat
    Av morsole i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 16:58
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-22, 13:11
  4. problem med styrning av värmen/kyla "hjälp"
    Av polarn99 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •