Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ventiler i insuget vad är rätt funktion? Och vilka följder får felaktiga? NG9-3

  1. #1

    Ventiler i insuget vad är rätt funktion? Och vilka följder får felaktiga? NG9-3

    Hej.
    Ett tips. Om inte packboxen håller kan det bero på att backventilen i insugsröret är trasig. Då byggs ett onormalt vevhustryck upp. På syrrans bil kunde man se att laddtrycket varierade om än lite vid körning på farthållaren.
    Mvh
    loca

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 824
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Hej.
    Ett tips. Om inte packboxen håller kan det bero på att backventilen i insugsröret är trasig. Då byggs ett onormalt vevhustryck upp. På syrrans bil kunde man se att laddtrycket varierade om än lite vid körning på farthållaren.
    Mvh
    Har du någon bild på vart den backventilen sitter?
    jag har bytt evap ventil och oljefilter några gånger....men aldrig sett någon backventil runt insuget :O
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Just för att den sitter _i_ insuget. Man får plocka bort spjällhuset för att kunna kontrollera den, och plocka bort insuget för att kunna byta den (även om vissa hellre lagar den)

    http://themochinist.tumblr.com/post/...e-seen-alot-of

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 824
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Just för att den sitter _i_ insuget. Man får plocka bort spjällhuset för att kunna kontrollera den, och plocka bort insuget för att kunna byta den (även om vissa hellre lagar den)

    http://themochinist.tumblr.com/post/...e-seen-alot-of
    hur testar man om den är dålig då? :O
    eller måste man plocka bort den för det?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  6. #6
    Lossa gasspjället. Ta en slang typ 8-10 mm diameter och blås/sug i hålet där backventilen sitter. Ska inte gå att blåsa. . mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    loca

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Ventiler i insuget ng9-3, vad är rätt funktion

    Vad är rätt funktion på ventilerna i insuget? Jag kunde inte blåsa i någon men suga i båda. Dock var det tungt att suga, hade jag inte haft vakummätare hade jag nog trott att det var stopp åt båda hållen. Tyvärr hade jag ingen trycktestare, det är ju möjligt att de läckte lite tryck också men inte vad jag kunde känna med munnen. Ska det vara så himla trögt att suga?


    Vilken av dem är vevhusventilationen? Ventil A ( som på bilden råkar ha munstycket till tryckprovaren sittandes i sig) ser jag inte vart den tar vägen. B går till bromsservot och lite annat.



  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Nu har det blivit nåt fel på forumet här. Jag gjorde en ny post men det resulterade i att det dök upp som ett inlägg i denna tråd, samt bytte rubrik på tråden?!

  9. #9
    Nä inget fel på forumet mer än moderering.

    Diskussionen om backventiler startade i tråden Bättre packbox för styrservopump NG9-3 (hittat på Saabklubbens forum) och då var det naturligt att den hänger ihop så får läsaren helheten och vad defekta backventiler kan de för konsekvenser.
    Och helt riktigt att starta ny fråga då det hör hemma i denna forumgren.

    Information om vilken motorfamilj det handlar om får antas vara B207

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Ventiler i insuget vad är rätt funktion? NG9-3

    Ok men jag tror rubriken på tråden byttes till den jag skrivit på mitt inlägg också... nu har den inte så mycket med första inlägget i tråden att göra.

    Ja min bild är b207e, sorry var helt slut när jag lade upp frågan.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Lossa gasspjället. Ta en slang typ 8-10 mm diameter och blås/sug i hålet där backventilen sitter. Ska inte gå att blåsa. . mvh
    Den andra ventilen som sitter där, A i min bild, är det samma sak där? Suga men inte blåsa? Och ska det vara tungt som fasen att suga eller ska det gå lätt?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Va fasen, verkar som ingen av A och B är vevhusventilationen, suck. Vevhusventilationen ska ju sitta uppåt, dvs bakåt i bilens färdriktning. Tyckte jag kollade supernoga där men hittade inget.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    219
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Hej.
    Ett tips. Om inte packboxen håller kan det bero på att backventilen i insugsröret är trasig. Då byggs ett onormalt vevhustryck upp. På syrrans bil kunde man se att laddtrycket varierade om än lite vid körning på farthållaren.
    Mvh
    Jag misstänker att jag kan ha det här felet. Jag har noterat att vid körning med farthållaren på plan mark kan turbonålen pendla litegrann. Jag känner dock inte av att motorn skulle gasa eller slå av när turbonålen pendlar. Hur rörde sig din syrrans nål lite mer exakt?
    Det är naturligtvis svårt att sätta ord på sånt här men min nål rör sig litegrann, mjukt men ändå lite åt det spänstiga hållet.
    Bilen har inte satt några felkoder och jag känner inget i motorgången heller.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  14. #14
    Hej.
    Prixis som du beskrivet rörde sig turbotrycket. Lätt svajande utan att det märktes på farten. Alla packningar plus backventilen kostade runt 450kr.
    På Carlstedts.
    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg

    Kal

    loca

  15. #15
    Grundladd MysCarls avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    199
    Medlem#
    9073
    Nu blir man nyfiken, tror du man fortfarande kan få tag på en backventil genom dem? De verkar vara slut över hela Sverige för övrigt.

Liknande ämnen

  1. Sil i insuget 9-5
    Av Codrifter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-11-19, 22:32
  2. kan det läcka under insuget?
    Av vincent i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 12:51
  3. Tryck i insuget
    Av guzten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 22:47
  4. kåpan över insuget
    Av Larzzon i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 23:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •