Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Min 9000 har börjat att rista som att kopplingen skulle slira när man gasar på lite.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228

    Min 9000 har börjat att rista som att kopplingen skulle slira när man gasar på lite.

    Igår när jag skulle åka hem från jobbet så märkte jag att bilen började bete sig väldigt konstigt i det området där jag i vanliga fall har min vridmomentstopp, alltså runt 3000rpm med mycket trottelöppning.

    Min första tanke var att något satt löst så det uppstod resonans vid vissa varvtal.
    Sen kom jag på att bilen beter sig precis som när kopplingen slirar eftersom att det är när man har mycket gas.
    Precis innan jag svängde av E22an så testade jag att gasa till en gång till för att ha koll på instrumenten samtidigt och det var inte så att motorvarvtalet gick upp i samband med "slirande kopplingfenomenet" heller så jag gissar att man kan avfärda detta också.

    För snart två veckor sedan konverterade jag bilen för E85-drift och det är än så länge samma "batch" med soppa som finns i tanken, jag kör inte så mycket så jag har inte behövt tanka sedan dess.

    Kan det vara så att bränslesystemet har börjat att sätta igen sig på grund av detta så motorn inte får tillräckligt med soppa längre?
    Och att det därför är motorstyrningen som styr ner tändning och laddtryck för att skydda motorn som jag upplever?
    Borde inte check engine-lampan tändas i så fall?

    En annan fundering är om det kan ha med DI-kassett eller tändstift att göra?
    Jag har ju fortfarande kvar samma tändstift som innan jag bytte till E85.

    Någon som har några tips på vad det kan vara för fel?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Det kan ju vara så att kopplingen slirar lite men att det inte är tillräckligt för att det ska synas på varvräknaren.
    Råkade ut för detta fenomen på en 9000 och där visade sig orsaken vara ett kylvätskeläckage. Kylvätskan droppade ner på kopplingen som började slira lite
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Brukar vara lämpligt att byta bränslefiltret ett tag efter man e85-konverterat.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Det kan ju vara så att kopplingen slirar lite men att det inte är tillräckligt för att det ska synas på varvräknaren.
    Råkade ut för detta fenomen på en 9000 och där visade sig orsaken vara ett kylvätskeläckage. Kylvätskan droppade ner på kopplingen som började slira lite
    Det är visserligen en sexpuckad sinter med fjädrat centrum så den borde ju inte slira men man kanske ska vara observant på vätska som kan ha runnit ned på svänghjulet.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Brukar vara lämpligt att byta bränslefiltret ett tag efter man e85-konverterat.
    Jag tänkte jag skulle göra det, och tändstift med.
    Ska man köra orginal eller eftermarknadsfilter?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228

    Cool

    För några dagar sedan började remmen att smattra strax efter att det började rista till i bilen sådär för att strax där efter förvandlas till ett ormbo av gummirester.
    Jag sammanfattar grundorsaken till problemet med en liten låt: https://www.youtube.com/watch?v=_B1WMNeMgjg
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Efter att ha bytt både remmen och vattenpumpen kan jag konstatera att felet kvarstår vilket gör mig lite orolig. För i så fall så innebär det ju att remmen och vattenpumpen bara var följdfel och kan alltså haverera igen om man kör med bilen.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av Jappmannen Visa inlägg
    Efter att ha bytt både remmen och vattenpumpen kan jag konstatera att felet kvarstår vilket gör mig lite orolig. För i så fall så innebär det ju att remmen och vattenpumpen bara var följdfel och kan alltså haverera igen om man kör med bilen.
    Va!, du trodde väl inte att rem o pump skulle ha något med det andra problemet att göra?

  8. #8
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Har du nåt drivknutsstrul?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Va!, du trodde väl inte att rem o pump skulle ha något med det andra problemet att göra?
    Alltså, jag hade ett rejält lagerhaveri på vattenpumpen. Remhjulet satt som en mjölktand hos en 12-åring ungefär. Remhjulets vobblande skulle mycket väl ha kunnat få multiremmen att börja fladdra vilket enligt mig mycket väl skulle kunnat ge de skakningar jag upplevde.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Har du nåt drivknutsstrul?
    Jag börjar också misstänka drivknutarna eller möjligen att mellanaxeln vobblar.
    Jag får lyfta bilen och känna så det verkligen är stumt tror jag.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Verkar inte vara speciellt glappt om man känner på drivknutarna heller. Mellanaxeln är ju lite svår att komma åt eftersom att den går i ett rör.
    Däremot verkar det vara oljeläckage någonstans. Upptäckte att packningen på oljereturen från turbon satt på sniskan men där är det inte speciellt kladdigt utan mest kring oljetråget över katalysatorn och mot växellådan.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Klonkar när jag släpper kopplingen/gasar 9-5
    Av toorp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-01-29, 22:53
  2. Saab 9000 koppling börjat slira.
    Av aerosander i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-14, 22:30
  3. Koppling har börjat slira vid turboladd, efter att jag backa
    Av defeat i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 06:03
  4. Koppling har börjat slira, räcker det med att byta lamell?
    Av AndreasOstman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 14:11
  5. Kopplingen har börjat tjuta
    Av Keezo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •