Visa resultat för omröstning: Är du, som ägare till en ng900/9-3, intresserad av ett sådant paket till ng900/9-3?

Antal röster
71. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja, hela paketet inklusive vinge.

    35 49,30%
  • Ja, men egentligen är jag bara intresserad av en viss del av paketet.

    29 40,85%
  • Nej, det låter inte intressant över huvud taget.

    7 9,86%
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: Nytt kjolpaket till ng900/9-3

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Nytt kjolpaket till ng900/9-3

    Jag har blivit ombedd att designa ett eget kjolpaket till ng900/9-3.
    Paketet kommer tillverkas i glasfiber, med detaljer i ren kolfiber (ren kolfiber rätt igenom=ingen drapering).

    Efter mängder av skisser, varav de flesta hamnat omgående i sopkorgen, har jag nu fått fram något jag tror att jag tänker satsa på.
    Paketet kommer vara komplett. Det innebär ...

    * ... ny front.
    Let's face it. Viggen-fronten är och förblir snygg! Så varför kleta med en massa störande linjer etc?
    Jag har gjort en något annorlunda, mjukare design med evakering för luftströmmarna på frontens sidor. Insläppet blir något större än Viggen-frontens, dock inte ett enda stort gap. Mjuk formgivning gäller.
    Utsläppen kommer (om allt går efter planerna) bli mjukt formade och är designade för att ge downforce över främre hjulpar. Luften mynnar alltså ut längst med frontens sidor, i mjukt formade luftutsläpp.
    Absolut inga intag på sidorna!

    ... nya sidokjolar
    Designade för att återanknyta till den gamla 900 Aeron, dock inga dörrpaneler utan vanliga kjolar.
    Kjolarna bygger på nedåt (ej dörrpaneler), men är designade i og900 Aero-stuk, dock betydligt smalare av naturliga skäl.

    Sidokjolarna lär komma i två olika versioner. Eftersom min ng900 blir försöksobjekt/utvecklingsbil blir första versionen till en 3-dörrars Coupé.
    Tanken är dock att (på beställning inom ramarna av begränsningen av antal paket) även göra en variant för 5-dörrarsbilar.

    ... ny bakkjol
    Föreställ er en vanlig Viggen-kjol, men med en diskret diffusor. Något sådant har jag skissat upp.
    Har varit särskilt noga med att inte sluta med en stor kloss till bakkjol, utan en fortsatt smidig och mjuk design.

    Eftersom hela paketet är tänkt att se någorlunda originalmässigt ut finns enbart ordinarie uttag för avgasrör, på vänster sida.

    ... ny vinge
    En diskretare vinge än Viggen-vingen, men ändå med dubbla hyllplan.
    Återstår att se om/hur det blir i verkligheten.
    Tanken är att den (ytterst blygsamt då) ska bygga både uppåt och bakåt.

    Allmänna kriterier
    Paketet skulle inte se för vulgärt eller för överdrivet ut. Det ska enbart se strået vassare ut än original, men absolut inte mer än så. Viss diskretion har därför vidhållts i linjerna.

    Form ska i största möjliga mån följa funktion.

    Formgivningen ska dessutom följa bilens befintliga design. Inga klossar eller design som ser ut att vara gjord med vinkelhake.
    Front, sidokjolar och akter ska givetvis matcha och harmoniera med varandra ...

    Paketet ska tillåta normalt körbeteende/brukande, alltså klara fartgupp mm utan bekymmer.

    Paketet ska använda bilens originalfästen. Bara ta bort den befintliga delarna och montera dit det nya pang på (reservation för vingen dock).

    Givetvis ska paketet hålla bästa tänkbara passform.

    Material
    Första paketet blir i kombinerat glasfiber och 100% ren synlig kolfiber. Kolfibern enbart på den svarta stötfångarlisten direkt nedanför strålkastarna.
    När första paketet är gjort kommer möjligthet finnas att tillverka hela paketet i 100% ren kolfiber.

    Övrigt
    Paketet är beräknat att enbart tillverkas i en starkt begränsad upplaga.
    10-15 paket kanske? Detta är ännu inte klart.
    Tanken är även att enbart sälja hela paket, alltså inte del för del.
    Å andra sidan är ingenting annat än skisserna klara än, men vi beräknar köra på från kommande vecka.

    När det färdiga resultatet är att vänta vågar jag inte säga något om, men målsättningen är att allt ska stå klart till januari, 2005.
    Detta är den preliminära målsättningen, som för all del kan skita sig. En viss reservation alltså.

    Vad vill jag nu uppnå med detta inlägg?
    Mest kolla av intresset för att få en bild om det finns över huvud taget eller om jag ska lägga ned allt redan i detta stadium.
    Därför välkomnar jag alla som äger en ng900/9-3 att delta i denna undersökning. Övriga lär ju knappast ha intresse i detta.

    Ni är även välkomna att lämna en kommentar/fråga i tråden också. Dock kan det dröja lite mellan svaren, men, men ...
    Fråga ingenting om priset bara. Dels är det ännu inte fastställt och dels vore det omgående en saluannons, och ingen undersökning.
    Målsättningen är dock ett pris en riktigt bra bit under dagens befintliga eftermarknadspaket till ng900/9-3. Begagnade Viggen-paket ej inräknade.
    OBS! Sära nu på begreppen målsättning och löfte!

    Mvh
    Fredrik

    NU ÄVEN BILDER PÅ MIN HEMSIDA!
    http://medlem.spray.se/saab900t16aero
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 306
    låter trevligt... själv tycker jag det börjar gå inflation i viggen kit, även om det är snyggt så tycker jag sport edition paketet känns bättre, då det inte är lika vanligt som styling objekt...

    Kul med nya grejer, hoppas allt löser sig till det bästa
    väntar med spänning
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    976
    Helt klart intressant, Du är inte sugen på att lägga upp skisserna ?

    / Anders
    Ask the Panda
    Saab 900 Turbo Coupé, Projektbil
    9-3 cab, Glidarbil

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Låter intressant! Men kan ni inte slå en tanke till bromsarna med intagen i fronten? Likt BMW har på e36:an m3:a? Detta skulle nog vara riktigt bra med tanke på hur enormt mycket bromsarna suger på en standard ng900/og9-3:a.


    Annars låter det intressant helst med fronten, där Viggen är jäkligt snygg men lite osmidig...
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    131
    Intressant.... fast jag vet inte om jag vill ha hela paketet
    Been There, Done That, Got the T-shirt

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Bazzen:
    Givetvis vore det mest smidiga att lägga upp skisserna, men av olika anledningar väljer jag att hålla dem för mig själv.
    Dock kommer bilder, på min bil med det färdiga paketet monterat och klart, visas framöver.

    Sebastian:
    Jo, jag har funderat på det där med bromsarna ... Det är ju givetvis inte alls dumt.

    Det kommer finnas två mindre luftintag framtill på fronten. Ett på var sin sida av det mittersta, något större då.
    Dessa mindre luftintag följer samma mjuka form som det större intaget. Inga kantiga linjer alls.
    Att placera dimljus i... Eller kanske går att utnyttja för ledande kylning mot bromsarna?

    Så möjligheten finns, men det är mer upp till var och en då.
    Plus att evakueringsutsläppen på frontens sidor förlorar lite av sin funktion då, men, men ...

    Lofvis:
    Han som tar fram paketet föredrog att sälja hela paket, men del för del kan kanske vara aktuellt.
    Dock ville vi hålla en viss exklusivitet genom att inte släppa obegränsat med paket. Då blir det ju aningen krångligt att sälja enstaka delar, snarare än hela paket.
    Men inget är omöjligt. Allt är ju bara på planeringsstadiet ännu.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    Jag paxxar ett redan nu! låter precis som ett kjolpaket jag vill ha! andra kjolpaket som finns sticker ut för mycket!
    Sunshine

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    172
    Det låter mycket bra om det blir som du beskriver det. Precis vad jag gått och funderat på själv. Följer med intresse fortsättningen.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 700
    Låter nog intressant..Men skulle gärna se nån form av bilder/skisser...
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    822
    Spännande. Ser fram emot bilder/skisser...
    9-3 SE 2,0T220 -99 SÅLD
    Spakar numera en Toyota

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Vad gäller bilder/skisser så kan dessa eventuellt släppas. Beror lite på ...
    Det som är helt klart är att bilder på det färdiga resultatet kommer presenteras. Eventuellt även bilder under framtagandet av paketet.

    Bilen lämnas in till företagaren på tisdag och då börjar förvandlingen.
    När allt är klart kommer samma paket finnas för omgående försäljning.

    Fortfarande inga prisangivelser, men vi har kikat på de eftermarknadspaket som finns idag och som det ser ut nu så kommer detta paket att vara betydligt billigare än dagens befintliga.

    Håller målsättningen (ej att ta som ett löfte) så blir det enbart fyrsiffrigt belopp för ett komplett paket! Men det återstår att se ...
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11
    Är intresserad beroende på pris och utseende...

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 522
    Jag säger JA i rungande ton, av principskäl - desto större utbud på styling desto bättre för modellen och för dem som skulle vara intresserade att göra sin SAAB mer personlig.
    Efter att ha läst igenom vad du skrivet svarar jag JÄTTEJA, eftersom det låter som att du har någonting nyskapande och stilrent på gång.

    Let it rip! Jag ser fram emot bilder.
    mvh Johan Kullberg

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Ja jag letar efter något. Helt klart intressant, väntar spännande på bilder och skisser

    9 3:a som rullar i Sollentuna

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Kan meddela att jag precis pratat med företagaren som åtagit sig att ta fram paketet.
    Han ser positivt på detta och inga förseningar är att vänta i detta läge.

    En positiv nyhet till är att bilder på skisserna är att vänta inom kort.
    Vi ska bara se över dem en sista gång och därefter lägga upp dem på nätet.
    Blir sannolikt redan kommande vecka (vecka 47 då).
    Arbetet med bilen tar fart från tisdag den 16 november. Eventuellt kommer bilder att läggas ut kontinuerligt under utvecklingens gång.
    Allt hänger på tillgång till digitalkamera samt tid.

    Och som sagt - när det blir klart så kommer paketet finnas för försäljning.

    hasschapman:
    Förstår dig till fullo.
    Man vill ju inte att ens bil ska se ut hur som helst.
    Dock vågar jag redan nu slå ett slag för priset. Ett exklusivt (begränsad upplaga) helt nytt paket för ett sannolikt endast fyrsiffrigt belopp är GRYMT billigt!
    Kolla bara vad dagens befintliga eftermarknadspaket kostar i komplett uppsättning. Huga!

    Men - åter igen, priset är ännu bara en målsättning som ser ut att infrias.
    Dock ej att förväxla med något löfte
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    För kännedom så har jag lagt upp mina skisserna på paketet på min hemsida.

    http://medlem.spray.se/saab900t16aero

    Håll koll på denna sida framöver, då även bilder under utvecklingens gång lär dyka upp här!

    Skisserna är tänkta att följas, men liten reservation för mindre förändringar (med betoning på mindre) finns ändå.
    Observera att bilderna är klickbara (förstoringsbara).

    Tänk även på att de färglagda skisserna ibland kan ge en sämre överblick än en vanlig svart/vit vad gäller linjerna på paketet.

    Notera även att bakvingen är i dubbla plan och, till skillnad från Viggen-vingen, inte är bredare än själva bakluckan.
    Det innebär att den, efter montering inte stör användandet av elantenn.
    Du kan alltså öppna bakluckan och ha elantennen uppfälld samtidigt, till skillnad från Viggen-vingen som kräver att du tar bort elantennen helt.
    Inget krångel alltså!

    Notera även att den svarta listen (nedanför grillen/strålkastarna och bakljusen bak) kan komma att bli tillverkad i ren, synlig kolfiber.

    Men hur som ...
    Kommentera dem gärna. Konstruktiva förslag/synpunkter på paketets utformning mottages också.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  17. #17
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Det ser mycket bra ut Fredrik, ja tänkte lite på symmetrin på bakkjolen.

    Kommer avståndet på "Venturi tunneln" att sluta på samma avstånd från dragkroken på båda sidorna??
    Om du förstår va ja menar....

    På skisserna har ni gjort en "flärp" brevid slutröret på avgassystemet, kommer avståndet från flärpen in till en mittlinje på bilen vara samma som avståndet till andra sidan??

    Det finns risk att det blir osymetriskt om inte båda sidorna ser likadana ut menar ja bara....

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Tornros:

    Symmetrin kommer givetvis att vara fullgod, kanske aningen slarvigt på skisserna?

    Så vänster del kommer (undantaget uttaget för avgasröret) vara precis lika bred som höger sida.
    Annars hade det ju sett aningen tokigt ut.

    Så ja, båda sidor blir givetvis symmetriska och venturitunneln lika bred på båda sidor av dragkroken (i den mån att det finns någon).
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  19. #19
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Då é ja nöjd

    Bara att köpa mig en ng900/9-3 då

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Då é ja nöjd

    Bara att köpa mig en ng900/9-3 då

    Mvh Michael
    Eller så ber du MrDezent börja producera paketet även til 9-5:an


    Mvh

Liknande ämnen

  1. Hjälp att hitta kjolpaket till ng900!
    Av peter_e i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-01-07, 12:52
  2. Lacka listerna på bilen eller nytt kjolpaket??
    Av mysk i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 07:35
  3. Nytt kjolpaket till ng 900 och og 9-3
    Av 900turbotokig i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 13:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •