Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Backluckelås kärvar OG9-5 SC

  1. #1
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197

    Backluckelås kärvar OG9-5 SC

    Har sedan i vintras börjat få problem med bakluckelåset på min 9-5 SC. Först misstänktes det vanligaste, låset har frusit fast, men efter ett tag kunde jag konstatera att det strulade även vid plusgrader.

    Jag tror det är låskistan, för symptomen är att det rätt ofta luckan inte går i lås när man stänger den, dvs luckan studsar. Det är nästan aldrig några problem att låsa upp, inte ens med nyckeln i kolven! Har även testat att smörja lite snabbt med penetrerande rostlösare, kanske blev det något bättre men problemet består. Jag har kollat att det inte är något som hamnar i kläm och den verkar gå fri, men den är ju duktigt rostig, men det borde inte påverka i just detta scenario.

    Har sökt lite men inte set något som passar in på min situation, så innan jag viker upp plånboken för en ny del, ställer jag en enkel fråga; byta ut eller fixa?
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Byt ut. Beställ eller plocka från skroten, så lär den inte kosta mycket

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Kolla även "pinnen" som det är tänkt att låset ska låsa runt i stängt läge. Inte ovanligt att den svarta plasten på pinnen nöts bort genom åren och då blir pinnen tunnare vilket gör att låset inte alltid klicka i som det ska.

    Om du är osäker, jämför med "pinnarna" på någon av passagerardörrarna för att se hur de ser ut i normalläget.

  4. #4
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    Den fasta delen på karossen kan behöva justeras.
    Bl.a. dragkrok kan flytta plast som hindrar luckan att gå i lås.
    Centrallåset gör upprepade försök att låsa men misslyckas och
    en liten mikroswitch i låset kan bli bränd och ge upp.
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    dessutom kan den börja strula om plasten blir lite deformerad så grejerna går trögt, ibland kan man trimma lite med kniv.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Tackar för tipsen. Som det ser ut nu, verkar det enklast att byta ut låskistan mot en från skroten. Det är troligtvis den, då själva mekanismen går trögt, ska pröva att smörja lite mer/bättre. Ska även kolla låsets pinne/fasta del, har ju en fungerande bil att jämföra med, bra poäng. Vill dock ha två fungerande luckor, så jag tänker inte ta delar från den andra bilen.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

Liknande ämnen

  1. Acceleration kärvar
    Av bill77se i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 13:07
  2. Backväxel kärvar !!
    Av thunder i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-04-29, 11:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •