Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 63

Ämne: Ingen kyla i ACC NG9-3 B207 -09

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Känns som det ligger lite utanför mitt kompetensområde...

    Kompressorn går nu, röret blir svagt kallt, väldigt lite kyla men inte noll
    Så nu är det ungefär som det var från början.
    AC firman hade fullt upp, men kan lämna in nästa vecka.

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Fasen va mycket problem det verkar vara med AC:n på Ng 9-3. Man blir ju nojig.

    Jag har bra kyla från min AC men man hör tydligt när kompressorn går. Det blir ett svagt malande ljud i kupén. Har varit så i 2 år. Känns som man kanske borde lämna in för AC service, toppa upp köldmedel. Men varför laga något som inte är trasigt


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Fasen va mycket problem det verkar vara med AC:n på Ng 9-3. Man blir ju nojig.

    Jag har bra kyla från min AC men man hör tydligt när kompressorn går. Det blir ett svagt malande ljud i kupén. Har varit så i 2 år. Känns som man kanske borde lämna in för AC service, toppa upp köldmedel. Men varför laga något som inte är trasigt


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Jag hade nog bara kört på och hoppats. Vet inte om man kan förlänga livet genom underhåll?

    Denna 9-3:an har varit helt otroligt problemfri i alla andra avseenden än A/Cn. Jag har bytt fjädrar fram, det enda som inte har varit rent underhåll. Men A/C är en konstant huvudvärk, iaf på mitt exemplar.

  4. #44
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Dum fråga:
    0.6 bar (Tech2) vid 13°C och bara varmluft i utblåsen, då är det dags att lämna in för felsökning va?
    Den höll en burk envirosafe i ett dygn.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #45
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Dum fråga:
    0.6 bar (Tech2) vid 13°C och bara varmluft i utblåsen, då är det dags att lämna in för felsökning va?
    Den höll en burk envirosafe i ett dygn.
    Japp, då läcker det mer än vad som är ok..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    https://youtu.be/XWTgeSlIYdk

    Så här beter sej mitt relä!
    Det finns perfekt med gas och jag kan inte hitta någon läcka (med UV lampa från Clas Ohlson) eller att trycket sjunker över tid.. Glad för tips!

  7. #47
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    https://youtu.be/XWTgeSlIYdk

    Så här beter sej mitt relä!
    Det finns perfekt med gas och jag kan inte hitta någon läcka (med UV lampa från Clas Ohlson) eller att trycket sjunker över tid.. Glad för tips!
    Vad sa verkstaden vid felsökningen? Att felsöka själv när man inte vet vad man gör är nog dömt att misslyckas.

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton Visa inlägg
    Vad sa verkstaden vid felsökningen? Att felsöka själv när man inte vet vad man gör är nog dömt att misslyckas.
    Jag har tid nästa vecka på verkstaden, det var proppfullt med bilar med trasig AC.

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Men det vore så klart kul att hitta felet själv. Om jag tvingar relät (kort stund) blir det runt 6 grader i utblåset.
    Antagligen är det tryckvakten som slår ifrån relät, fast det borde den inte. Kanske glapp någonstans? Men jag vet inte ens hur tryckvakten ser ut.

  10. #50
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    B207? Tryckgivaren sitter vid hörnet på luftfiltret mot motorn, instoppad i en koppling till tryckröret.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-13 klockan 20:09. Anledning: stafvel
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    B207? Tryckgivaren sitter vid hörnet på luftfiltret mot motorn, instoppad i en koppling till tryckröret.
    Tack! Den var lätt att hitta med din beskrivning! Provade att dra ur och sätta i sladden några ggr, men ingen skillnad. Antar att jag är fast igen...

  12. #52
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Det går nog att testa givaren om du har en multimeter.
    Kan tänka mig att det är ungefär som andra givare, en pinne för matning (+5V?), en för minus/jord, och en signal ut.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-13 klockan 20:59.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Ingen multimeter tyvärr! Fattade som att man kunde brygga givaren så den gav en ”OK” signal. Men jag vet inte vilka av de fyra hålen som man skulle brygga. Om den startar då så är det antingen fel på givaren eller fel tryck. Trycket med kompressor på är nu 35 psi (20 grader)
    Kan man byta givaren utan att tömma systemet?

  14. #54
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Törs inte svara på det med säkerhet, så ta detta för vad det är... men enligt WIS är det bara att lossa den och byta. Ingen tömning av systemet nämns.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Det stämmer med vad jag kunde googla fram. Kanske kunde vara värt att testa att byta.
    Tycker felsökningen pekar på den komponenten. Tack för hjälpen!

    Edit: 955 kr på Autoexperten...
    Senast redigerat av MaMa den 2018-05-13 klockan 21:46.

  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Nu fungerar kylan plötsligt igen.. Hann aldrig beställa en ny tryckvakt men nu slår den inte ifrån relät 10 ggr i minuten som tidigare, utan relät ligger stabilt på när AC är ON. Jag har ingen aning om varför den plötsligt började fungera igen.

    Får se hur länge detta varar dock.

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    kan ju vara relät också som fungerar intermittent. Inte helt ovanligt att det blir beläggning på kontaktytorna.
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  18. #58
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    kan ju vara relät också som fungerar intermittent. Inte helt ovanligt att det blir beläggning på kontaktytorna.
    Så var det på min 9000, får att få AC fick man gå ut och knacka på relät... Men i detta fallet bytte jag till ett nytt relä ganska tidigt utan att det hjälpte. (Dock är det bra att ha det gamla relät utan skal för att felsöka)

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Kanske bör avsluta historien med att den slutade såklart att fungera igen och jag lämnade in den på A/C verkstad.

    De tömde ur allt "envirosafe-jox" och fyllde på nytt köldmedium och nu fungerar den som den skall. De hittade inga läckor eller trasiga komponenter.
    Jag måste säga att jag inte alls förstår händelsekedjan i tråden (men än att Envirosafe inte funkar på min bil).

    Jag är bara glad att det funkar och att det blev väldigt mycket billigare än jag väntat mej

  20. #60
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Kanske bör avsluta historien med att den slutade såklart att fungera igen och jag lämnade in den på A/C verkstad.

    De tömde ur allt "envirosafe-jox" och fyllde på nytt köldmedium och nu fungerar den som den skall. De hittade inga läckor eller trasiga komponenter.
    Jag måste säga att jag inte alls förstår händelsekedjan i tråden (men än att Envirosafe inte funkar på min bil).

    Jag är bara glad att det funkar och att det blev väldigt mycket billigare än jag väntat mej
    Ropa inte hej än, vänta en vecka eller två ;-)

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ingen ac kyla alls OG9-5
    Av Ice. i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 23:06
  2. [LÖST] Ingen kyla från ACC OG9-5
    Av w_e_s_s_e i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •