Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 63

Ämne: Ingen kyla i ACC NG9-3 B207 -09

  1. #21
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Det finns någon/några trådar där användare redogör för att de monterat "stänkskydd" framför kylar-/kondensorpaketet för att förhindra just stenskottsskador.
    Något galler (typ biltema, lagom finmaskigt) som man sätter framför alltihop.

    Kan vara en idé för den som monterat nytt.

    2 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av Sonefors93sc Visa inlägg
    Nu får jag väl äta upp det här nästa gång jag kör, men jag har snart kört 5000 mil med den här kondensorn på både grus, småsten och asfalt. Däremot så är jag noggrann med att spola av salt från den när jag tvättar bilen. Du måste ha en väldans otur med stenskott. Tråkigt! Jag skulle ändå åka tillbaka om jag var du. Säg inget om Gasol.

    Tycker ändå 10 000:- låter dyrt. Får inte ihop att 10 000 + 5000 blir ca 25 000? Missar jag något?
    Två byten av kondensor har det varit. Jag har inte kvittona i huvudet med det var runt de 10.000 kr. Bara hårdvaran var rätt dyr! Sitter väldigt dumt till på 9-3 verkar det som.
    Jag får väl lämna in den helt enkelt och bestämma efter det.

  3. #23
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    "AC Off " är den minst rörda knappen i min bil Jag tror att kondensorn är körd igen, ett stenskott och den ryker. Men läckaget kan inte vara gigantiskt. Problemet är att jag har ingen aning om hur mycket gas det finns nu. Vågar jag trycka i mer gas?

    - - - Uppdaterad - - -

    Byte av kondensor, fyllning och provtryckning = 10.000 kr. En gång bara läcktest och fyllning = 5000 kr. Så c:a 25.000 kr (överdrev lite)
    Alltså... Vad är problemet egentligen? Jag fattar inte.
    Du har betalat 30000kr för att reparera din bils AC. En bil som är värd 30000kr. Rimligen en ganska värdelös bil om hela värdet är kostnaden för en reparation. Smartast är väl att skrota den och köpa en bil med fungerande AC.

    Man får intrycket att du försöker reparera ett AC system när du inte vet grundläggande fakta om hur det fungerar, eller vad felet är. Det jag inte fattar är varför du skulle lyckas när inte experterna kan. Min gissning är att dina försök 1)inte lyckas 2)är dyra utgifter 3)riskerar att förstöra AC systemets komponenter. Är det ens lagligt?

    Vad är problemet egentligen med att låta den som satt ihop ett system som läcker få täta läckan? Att du fyllt lite själv är väl bara att berätta för dem så de kan tömma ut det och fylla med riktig gas. Då slipper du risken med fel gas i systemet. Du tog en chans. Men det funkade inte. Du är säkert inte den förste de träffat som provat. Men oavsett så funkar inte deras lagning. Det är felet.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Nu reder vi ut detta:

    Du har 70psi i systemtryck när det inte är i drift? Det innebär alltså närmre 5bar.

    5 bar i vilotryck ska du ha om omgivningsrempen stabilt legat på strax över 20grader (uteluft samt att bilens komponenter nått ungefär samma). Vid ca 10 har du 3 och vid ca 15 däremellan.

    Du hade alltså 3,4bar innan du fyllt. Var det med avstängd ac?

    Dessa ”fulfyllnadprylar” (ja jag kör med samma metod många gånger med kylspray) kopplas ju på lågtryckssidan. När kompressorn jobbar ska du inte komma upp i mycket mer än 2bar så länge det inte är riktigt varmt.

    Blir trycket för högt kommer däremot högtrycksvakten slå ifrån ac-kompressor. Sen stabiliserar sig systemtrycket igen och kompressorn tillåts starta. Så håller den på, av-på-av-på om trycket är för högt.

    En hjälp är din kylfläkt.Går båda upp på fullvarv när ac jobbar är trycket gissningsvis högt för att vara dagens temperaturer.

    Har nämligen själv råkat ut för att fylla på lite väl mycket i min -06.

    Återkom när du mätt utetemp och tryck igen. Motorn&ac ska inte ha varit i drift nyligen.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av Airflow Visa inlägg
    Nu reder vi ut detta:

    Du har 70psi i systemtryck när det inte är i drift? Det innebär alltså närmre 5bar.

    5 bar i vilotryck ska du ha om omgivningsrempen stabilt legat på strax över 20grader (uteluft samt att bilens komponenter nått ungefär samma). Vid ca 10 har du 3 och vid ca 15 däremellan.

    Du hade alltså 3,4bar innan du fyllt. Var det med avstängd ac?

    Dessa ”fulfyllnadprylar” (ja jag kör med samma metod många gånger med kylspray) kopplas ju på lågtryckssidan. När kompressorn jobbar ska du inte komma upp i mycket mer än 2bar så länge det inte är riktigt varmt.

    Blir trycket för högt kommer däremot högtrycksvakten slå ifrån ac-kompressor. Sen stabiliserar sig systemtrycket igen och kompressorn tillåts starta. Så håller den på, av-på-av-på om trycket är för högt.

    En hjälp är din kylfläkt.Går båda upp på fullvarv när ac jobbar är trycket gissningsvis högt för att vara dagens temperaturer.

    Har nämligen själv råkat ut för att fylla på lite väl mycket i min -06.

    Återkom när du mätt utetemp och tryck igen. Motorn&ac ska inte ha varit i drift nyligen.
    Tack för ditt svar!

    Onekligen viktig info att mäta när bilen inte varit i drift!
    Bilen har inte varit igång sen igår och nu mäter jag 40 psi i lågtryckporten (20 grader ute). Startade bilen men kompressorn gick inte igång så jag vet inte "arbetstrycket".

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Tack för ditt svar!

    Onekligen viktig info att mäta när bilen inte varit i drift!
    Bilen har inte varit igång sen igår och nu mäter jag 40 psi i lågtryckporten (20 grader ute). Startade bilen men kompressorn gick inte igång så jag vet inte "arbetstrycket".
    Har det varit 20grader inatt där den står? Det är i sak avgörande att även ac-systemet uppnått liknande temp för att det skall vara applicerbart.

    Nåväl, ac-kompressorn skall starta om kylbehovet infinner sig; ställ tempen på LO på båda klimatzonerna, full fläkt och kontrollera så att inte det står ac off.

    Startar den då?

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av Airflow Visa inlägg
    Har det varit 20grader inatt där den står? Det är i sak avgörande att även ac-systemet uppnått liknande temp för att det skall vara applicerbart.

    Nåväl, ac-kompressorn skall starta om kylbehovet infinner sig; ställ tempen på LO på båda klimatzonerna, full fläkt och kontrollera så att inte det står ac off.

    Startar den då?
    Det har du rätt i, systemet kanske inte är i kapp lufttemperaturen än. Provade med LO på bägge sidor, men kompressorn gick inte igång. Skall prova igen!

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Det har du rätt i, systemet kanske inte är i kapp lufttemperaturen än. Provade med LO på bägge sidor, men kompressorn gick inte igång. Skall prova igen!

    Upplever att ac-kompressorn på en del Saabar är oerhört tyst. Enklast är att känna på ac-rören, det grövre blir märkbart kallare än det tunna när den arbetar.

    Edit; sen vad jag erfar så är tryckmätarna som ingår i dessa kit inte underverk av noggrannhet.

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av Airflow Visa inlägg
    Upplever att ac-kompressorn på en del Saabar är oerhört tyst. Enklast är att känna på ac-rören, det grövre blir märkbart kallare än det tunna när den arbetar.

    Edit; sen vad jag erfar så är tryckmätarna som ingår i dessa kit inte underverk av noggrannhet.
    Min kompressor hörs en hel del! Du har rätt i att mätaren inte är av fantastisk kvalitet...

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Min kompressor hörs en hel del! Du har rätt i att mätaren inte är av fantastisk kvalitet...
    Min NG 9-3 har variabelt deplacement på kompressorn så sen går inte som on-off. Detta ger att den jobbar (pumpar/flödar) efter behov. Är det stort behov går den ”tyngre”-låter mer. Såhär på våren, svår att märka.

    Det är ingen on/off som på många andra modeller av ac-system. Nu ver jag inte om Saab gick tillbaka till ”gammal” teknik på facelift men det skulle förvåna. Känn på rören.

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av Airflow Visa inlägg
    Min NG 9-3 har variabelt deplacement på kompressorn så sen går inte som on-off. Detta ger att den jobbar (pumpar/flödar) efter behov. Är det stort behov går den ”tyngre”-låter mer. Såhär på våren, svår att märka.

    Det är ingen on/off som på många andra modeller av ac-system. Nu ver jag inte om Saab gick tillbaka till ”gammal” teknik på facelift men det skulle förvåna. Känn på rören.
    Min kompressor är tydligt "on/off" så det måste vara den gamla tekniken?

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Kompressorn i ng9-3 är av typ med variabel slagvolym som anpassar sig efter kylbehovet. Det finns en magnetkoppling som startar och stänger av kompressorn men den används inte för att styra kylbehovet. Till B207 används Sanden PXV16 i de första årgångarna och därefter SD7V16. Håller din på och stänger av och på ofta så är det uppenbarligen något som är fel. Bäst är att skaffa ett manometerställ som mäter på både hög- och lågtryckssidorna samtidigt så kan man kontrollera hur kylsystemet jobbar. Har man tillgång till Tech2 så kan man med den se trycket på högtryckssidan och det räcker nog oftast. Har någon bytt kompressor och monterat fel typ i din bil så är det nog risk för att styrningen inte fungerar. Kan du komma åt och läsa på kompressorns etikett vad det är för typ?

    http://www.sanden.com/pistoncompressors.html
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Kompressorn i ng9-3 är av typ med variabel slagvolym som anpassar sig efter kylbehovet. Det finns en magnetkoppling som startar och stänger av kompressorn men den används inte för att styra kylbehovet. Till B207 används Sanden PXV16 i de första årgångarna och därefter SD7V16. Håller din på och stänger av och på ofta så är det uppenbarligen något som är fel. Bäst är att skaffa ett manometerställ som mäter på både hög- och lågtryckssidorna samtidigt så kan man kontrollera hur kylsystemet jobbar. Har man tillgång till Tech2 så kan man med den se trycket på högtryckssidan och det räcker nog oftast. Har någon bytt kompressor och monterat fel typ i din bil så är det nog risk för att styrningen inte fungerar. Kan du komma åt och läsa på kompressorns etikett vad det är för typ?

    http://www.sanden.com/pistoncompressors.html
    Det var inte lätt att se vilken kompressor jag har.. Ingen märkning ovanifrån iaf.

    Idag har inte kompressorn startat en enda gång och jag har kört en del rundor med bilen i riktigt varmt väder. Antingen har jag för lite gas, för mycket gas eller så är något annat trasigt. Hade gärna mätt trycket med AC igång men det är ju svårt när den inte startar. Har en tub till med HC-gas men det känns för farligt att fylla på när jag inte har en aning om hur mycket som är i. Skall boka tid på A/C verkstad imorgon

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Eftersom jag kastat in handduken här spelar det mindre roll, men man är ju lite nyfiken.

    Rejält varmt i Malmö idag och ingen AC öht. Mätte ju 40 psi i lågtrycksporten i morse med nattkall bil. Nu är det 70 psi med ett rejält varmt motorrum. Så trycken på lågtryckssidan verkar mest bero på temperaturen.

    När jag startar bilen ligger trycket på 65 psi, trycker jag AC Off stiger det till 70 psi. Så något händer när jag stänger av/slår på AC. Men jag hör inte kompressorn eller känner någon kall luft.

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Trycker ser fullt tillräckliga ut för kompressorstart. Kan vara helt andra orsaker till felet.

    Defekt givare, endera tryckgivaren eller en tempgivare. Frostvakt i förångare, relä för ac-kompressor.
    Ac-kompressor m.m. Tillgång till diagnosvertyg typ Tech2 vore nog en bra början

    Hur kändes rören?

  16. #36
    Mitt AC problem var liknande och det sluta med ny kompressor, evaporator, expansionsventil, solcensor och när det blev vinter så blev det byte av fläkt+styrdon :-)
    Summa summarum arbete och delar nästan lika mycket som värdet på bilen... Men nu har jag +3 som kallast, alltid något

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av Airflow Visa inlägg
    Trycker ser fullt tillräckliga ut för kompressorstart. Kan vara helt andra orsaker till felet.

    Defekt givare, endera tryckgivaren eller en tempgivare. Frostvakt i förångare, relä för ac-kompressor.
    Ac-kompressor m.m. Tillgång till diagnosvertyg typ Tech2 vore nog en bra början

    Hur kändes rören?
    Rören är inte kalla för fem öre... Har bytt relät nu, men det gjorde ingen skillnad.
    Satt och räknade lite på vad jag har pytsat i (leak seal + gas) och det borde vara överfyllt. Så jag tömde ur gas till 45 psi (med AC off), när jag slår på ACn nu sjunker det till 30 psi så mycket mer dramatisk effekt. Men ingen kyla dock.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton Visa inlägg
    Mitt AC problem var liknande och det sluta med ny kompressor, evaporator, expansionsventil, solcensor och när det blev vinter så blev det byte av fläkt+styrdon :-)
    Summa summarum arbete och delar nästan lika mycket som värdet på bilen... Men nu har jag +3 som kallast, alltid något
    Aj då! Jag har redan lagt ner en halv förmögenhet på denna A/Cn så blir det så dyrt så skiter jag i det. Får hoppas på en kall sommar i så fall!
    Jag återkommer när A/C firman gett sin dom

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Om trycket sjunker vid drift så går av allt att döma kompressorn.

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av Airflow Visa inlägg
    Om trycket sjunker vid drift så går av allt att döma kompressorn.
    Jo, ni har uppenbarligen rätt att kompressorn går även om det inte hörs. Men när jag har rejäl kyla så hör man kompressorn tydligt.

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Jo, ni har uppenbarligen rätt att kompressorn går även om det inte hörs. Men när jag har rejäl kyla så hör man kompressorn tydligt.
    Kan det vara så att när det kyler så är det expansionsventilen du hör. Kan också vara den som gör att det inte lirar som det ska

    - - - Uppdaterad - - -

    Här finns lite smått och gott
    http://www.airconservice.se/tips/step-3-a/
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ingen ac kyla alls OG9-5
    Av Ice. i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 23:06
  2. [LÖST] Ingen kyla från ACC OG9-5
    Av w_e_s_s_e i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •