Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Dålig gänga tankband OG9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772

    Dålig gänga tankband OG9-5

    Jag blir så trött på mig själv ibland...
    När jag skulle montera handbromsvajern så måste jag ha varit lite snabb vid dit skruvandet av bulten till tankbandet så nu nyper den inte riktigt längre. Dum jäkla grej som skapar massa mer arbete men inte mycket o göra åt det nu.
    Skruven sitter där o antagligen tillräckligt men för samvetetsskull vill jag gärna fixa till det, vad göra?

    Gänginsats?
    Fästa hålband ovanpå bef tankband som efter säkerhet? Utseenedet struntar jag högaktligen i
    http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monter...at-2000017277/

    tack
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    offtopic men jag har inget minne av att man måste röra nå tankband vid byte av handbromswire?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772
    Kanske hade räckt med o släppa lite på skruven..?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Kanske går att trä in den iofs, men wiren går ju iaf mellan tank och tankband.

    Använde du originalskruven ? ..jag fick gänga upp och montera en ny skruv.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772
    Använde skruven jag fick med i Maptuns paket, båda banden byttes förra sommaren.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772
    kanske får försöka med gängtapp o ny skruv?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    De bakre skruvarna sitter utsatt och brukar nästan alltid kräva att man rensar gängorna med en gängtapp innan det går lätt och fint och dra i nya skruv... Det finns gott om plats om man har tagit ned tanken men om den fortfarande sitter på plats så är det nog svårt eller omöjligt att göra något åt det.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772
    Gängtapp o ny skruv fixade biffen

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Om tankbanden sitter fast med M8:or, är det 10mm hylsa som gäller då?
    Jag har hittat lite "odda" skruvar som det inte var så lätt att hitta fasta nycklar till. :-)
    Jag vill inte dra sönder med fel storlek på hylsan. Kommer säkert inte släppa efter alla åren, men jag hoppas för det bästa.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    M8 säger egentligen bara vad du har för gänga, inget om själva huvudet. Se här. Ska man vara riktigt petig så kan en viss M-gänga dessutom ha olika stigningar som inte är kompatibla med varandra.

    När det gäller skallen så finns det flera olika skallar på M8-skruvar, men vanligast förekommande är att du ska ha en 13mm-hylsa. På bilar allmänt och amerikanska bilar i synnerhet (vilket Saab delvis är då Saab ägts av GM) är det inte helt ovanligt med tum-skallar. Just 1/2" är ca 12,7mm vilket många misstar för 13mm och därmed runddrar skallen när de försöker med en 13mm-nyckel. Oljepluggen är en känd sådan på många Saabar.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för ett snabbt svar.
    Jag var precis under bilen och ser att det inte är 13mm. Snarare 8mm eller max 10mm. Liten skalle i alla fall.
    Får testa mig fram försiktigt. Jag ser att denna tråden är löst, men jag kanske kan ställa en fråga här i alla fall.
    Finns det några säkra ställen runt där org. infästningen är, där man skulle kunna göra ett nytt för t ex hålband eller liknande?
    Tänker mig då monteringsskruv, självborrande alltså. Eller borra hål och gänga den (blir nog svårare vid den främre fästet, då den är en bit in och lite utrymme.
    Mest är jag rädd att borra/skruva sönder ledningar som kan gå precis där, bakom plåten..

    Tänkte försöka använda i så fall gummit som sitter på org.fästet, då den är hel, och därmed bara lägga ett nytt band ovanför den.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av FixUp Visa inlägg
    Tack för ett snabbt svar.
    Jag var precis under bilen och ser att det inte är 13mm. Snarare 8mm eller max 10mm. Liten skalle i alla fall.
    Då är det nog ingen M8, M8 har 8mm ytterdiameter på gängan och huvudet är såklart märkbart större än gängan.

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Det kan nog vara en M8 flänsbult med 10 mm skalle. Jag säger bör eftersom jag alldrig har skruvat lös någon i tillräckligt bra skick så 10mm hylsa faktiskt har passat.... Alltid fått slå på mindre hylsor.

    Samtidigt brukar det vara 12mm fattning på M8 flänsbult och 13mm (eller 12mm) på "vanliga" M8 bult.

  14. #14
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Om inte jag minns helt totalt fel så är det samma skruv som håller fjäderbenen fram på 9-5. Dvs. på fjädertornet om man nu vill sätta dit exakt samma skruv som satt där tidigare.

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    M8 säger egentligen bara vad du har för gänga, inget om själva huvudet. Se här. Ska man vara riktigt petig så kan en viss M-gänga dessutom ha olika stigningar som inte är kompatibla med varandra.
    Fast varje M-gänga har en standardstigning, vilket i M8-fallet är 1,25, anges ingen stigning så är det 1.25 som gäller (på M8 ), annars ska det anges specifikt, vanligen i form av "M8x1.0" (om stigningen är 1.0. ) ..Om det är just M8 med 1.0 i stigning så kan den anges som "M8 fingäng" och liknande också, men det blir lite mer otydligt då alla stigningar mindre än standard egentligen är att betrakta som fingäng, men "alternativ stigning" för just M8 råkar vara 1.0 i ISO 261-standarden.

    När det gäller skallen så finns det flera olika skallar på M8-skruvar, men vanligast förekommande är att du ska ha en 13mm-hylsa. På bilar allmänt och amerikanska bilar i synnerhet (vilket Saab delvis är då Saab ägts av GM) är det inte helt ovanligt med tum-skallar.
    Var hittar du tumdimensioner på en normal saab ? alltså 9-5/9-3 ? 99'an hade ju en del tum minns jag däremot.

    ..Eller på andra moderna bilar ? ..utom just amerikatillverkade bilar, men lustigt nog är det en hel del metriska skruvar/muttrar på min pontiac också, vilket jag blev lite förvånad över.

    Just 1/2" är ca 12,7mm vilket många misstar för 13mm och därmed runddrar skallen när de försöker med en 13mm-nyckel. Oljepluggen är en känd sådan på många Saabar.
    Jag är rätt säker på att oljepluggen är menad att vara 13mm, däremot är den ju korkat designad så den är nästan konisk och därmed lätt att dra sönder om man inte använder sexkantshylsa.

    Oavsett har det inget med GM att göra då saabarnas oljepluggar var så redan innan GM kom in i leken.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Avrostade tankband OG9-5
    Av Kee i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2017-11-05, 17:59
  2. Tankband Saab 9-3 -10
    Av Mange77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-09-23, 19:24
  3. Tankband 9-5
    Av ErikssonR i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-05-14, 10:58
  4. Tankband SAAB 9-5 -02
    Av ZeroX i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-09, 00:45
  5. nya tankband
    Av jetor_88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •